خلاصه گزارش:
نمایندگی سیاسی اعلام پیوند و بستگی میان دو واحد جدا از هم یعنی حکومت و حکومت شوندگان بوده و از راه این پیوند است که نظریات مردم مورد توجه قرار گرفته و یا منافع آنها تأمین میگردد. لذا لزوم درک این مسئولیت و عمل در چارچوب انتظامات پارلمانی برای بازنایستادن این موتور محرکه دموکراتیک و جلوگیری از ایجاد فساد و تباهی به سبب بهرهمندی از قدرتی فراتر از سایرین، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا و برای بهبود عملکرد پارلمان، کشورهای مختلف هر یک دست به اقداماتی در جهت بالا بردن نظم پارلمانی و ضابطهمندی رفتار نمایندگان خود نمودهاند که با نامهای مختلفی همچون قواعد رفتاری یا قواعد اخلاقی شناخته میشود. مقصود از این قواعد، مواردی ناظر بر نحوه انجام وظایف سازمانی به شکلی است که رعایت اصول اخلاقی میسر شده، زمینه اجرای صحیح وظایف نمایندگی فراهم گردد. امروزه برای برقراری نظم در میان روابط پارلمانی نیاز به قاعده گذاریها و در کنار آن اهرمهایی برای نظارت و در صورت لزوم مجازات خاطیان به خوبی احساس میشود. بر این مبنا در صورت تخلف نمایندگان و کارکنان پارلمانی از قواعد رفتاری مشخص شده برای پارلمانها در کشورهای مختلف، انواعی از تحریمها و مجازاتها از جمله توبیخ، تعلیق، جریمه نقدی، کسر از حقوق، محدودیت در دسترسی به امکانات و تسهیلات پارلمانی، اخراج از جلسات، کمیتهها، احزاب و به طور کلی از پارلمان قابل اعمال است.در گزارش سیاستی پیش رو بر آنیم تا با عنایت به مسئله مذکور به مطالعه تطبیقی مفاهیم، تعاریف و محدودهی دقیق بد رفتاریها و سوء رفتارهای نمایندگان و کارکنان پارلمانی، مراجع تشخیص آنها، ضمانتهای اجرایی و مکانیسمهای اقدام برای برخورد با بد رفتاریها و سوء رفتار و موارد برخورد در چهار کشور انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه به عنوان کشورهایی با نظام دموکراتیک و پارلمانی فعال بپردازیم. در نهایت تلاش داریم تا بر اساس مکانیسم عمل و تجربیات کشورهای مذکور در برخورد با موارد نقض قواعد رفتاری، راهکارهایی مناسب و رضایت بخش با شرایط پارلمان در ایران ارائه نماییم.:
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.
نمایندگی سیاسی اعلام پیوند و بستگی میان دو واحد جدا از هم یعنی حکومت و حکومت شوندگان بوده و از راه این پیوند است که نظریات مردم مورد توجه قرار گرفته و یا منافع آنها تأمین میگردد. لذا لزوم درک این مسئولیت و عمل در چارچوب انتظامات پارلمانی برای بازنایستادن این موتور محرکه دموکراتیک و جلوگیری از ایجاد فساد و تباهی به سبب بهرهمندی از قدرتی فراتر از سایرین، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا و برای بهبود عملکرد پارلمان، کشورهای مختلف هر یک دست به اقداماتی در جهت بالا بردن نظم پارلمانی و ضابطهمندی رفتار نمایندگان خود نمودهاند که با نامهای مختلفی همچون قواعد رفتاری یا قواعد اخلاقی شناخته میشود. مقصود از این قواعد، مواردی ناظر بر نحوه انجام وظایف سازمانی به شکلی است که رعایت اصول اخلاقی میسر شده، زمینه اجرای صحیح وظایف نمایندگی فراهم گردد. امروزه برای برقراری نظم در میان روابط پارلمانی نیاز به قاعده گذاریها و در کنار آن اهرمهایی برای نظارت و در صورت لزوم مجازات خاطیان به خوبی احساس میشود. بر این مبنا در صورت تخلف نمایندگان و کارکنان پارلمانی از قواعد رفتاری مشخص شده برای پارلمانها در کشورهای مختلف، انواعی از تحریمها و مجازاتها از جمله توبیخ، تعلیق، جریمه نقدی، کسر از حقوق، محدودیت در دسترسی به امکانات و تسهیلات پارلمانی، اخراج از جلسات، کمیتهها، احزاب و به طور کلی از پارلمان قابل اعمال است.در گزارش سیاستی پیش رو بر آنیم تا با عنایت به مسئله مذکور به مطالعه تطبیقی مفاهیم، تعاریف و محدودهی دقیق بد رفتاریها و سوء رفتارهای نمایندگان و کارکنان پارلمانی، مراجع تشخیص آنها، ضمانتهای اجرایی و مکانیسمهای اقدام برای برخورد با بد رفتاریها و سوء رفتار و موارد برخورد در چهار کشور انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه به عنوان کشورهایی با نظام دموکراتیک و پارلمانی فعال بپردازیم. در نهایت تلاش داریم تا بر اساس مکانیسم عمل و تجربیات کشورهای مذکور در برخورد با موارد نقض قواعد رفتاری، راهکارهایی مناسب و رضایت بخش با شرایط پارلمان در ایران ارائه نماییم.:
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.