با حضور جمعی از مسئولین عالی رتبه کشوری؛ بزرگداشت اندیشمند شریف دکتر روستا آزاد در همایش "دانشگاه و حکمرانی" برگزار شد

با حضور جمعی از مسئولین عالی رتبه کشوری؛ بزرگداشت اندیشمند شریف دکتر روستا آزاد در همایش "دانشگاه و حکمرانی" برگزار شد

اخبار و رويدادها


تاریخ رویداد 16 مهر 1402




متن خبر

به گزارش روابط عمومی اندیشکده حکمرانی شریف اولین همایش دانشگاه و حکمرانی امروز یکشنبه با حضور محمدباقر قالی باف رییس مجلس شورای اسلامی، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رییس جمهوری و جمعی دیگر از اساتید و پیشکسوتان دانشگاهی به منظور یادبود ریاست اسبق دانشگاه صنعتی شریف و رییس فقید اندیشکده حکمـرانی شریـف در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

برگزاری پنل‌های تخصصی با حضـور روسای دانشگاه‌های برتر کشور، اعطـای نشــان ملـی یونسـکو  به مرحـوم دکتر رضـا روستاآزاد و رونمــایی از کتـاب و جایزه دکتر رضـا روسـتا آزاد از جمله برنامه های این همایش است.


قالیباف: در پیچ تاریخی قرار داریم که عبور از آن نیازمند تحول است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پیچ تاریخی قرار داریم که عبور از آن نیازمند تحول است، گفت: باید با شجاعت نقاط ضعف را بپذیریم و با عقلانیت آن را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد باقر قالیباف که روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت مرحوم دکتر روستاآزاد حضور یافت، گفت که من در ایام بررسی برنامه هفتم صحن علنی مجلس را ترک نمی کنم، با این حال برای حضور در این مراسم با اشتیاق آمدم. مرحوم روستا آزاد را چند روز قبل از فوتش دیدم که راه رفتن و تکلم سختی داشت اما همچنان تلاش داشت با من در حوره حکمرانی و علم صحبت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مقوله حکمرانی اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها یا فهم درستی از جایگاه مقوله حکمرانی ندارند یا می‌خواهند از آن برای مقاصد سیاسی خودشان استفاده کنند و از این منظر حکمرانی را یک نظام سیاسی می دانند در حالی که در یک نظام سیاسی شیوه‌های متعدد حکمرانی را می‌توان اجرا کرد.

قالیباف بیان کرد: اگر الگوی شیوه‌های حکمرانی ما از نظریه و نظام سیاسی فاصله بگیرد کارآمدی خود را از دست می‌دهد. مرزبندی ما با سیاستمداران جداست و ما معتقد به مردم سالاری دینی ذیل جمهوری اسلامی هستیم که برگرفته از دین و بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است. بر این اساس ما هر گونه مردم سالاری که به تحقق دین کمک نکند را مردود می دانیم.

وی یادآور شد: مردم سالاری دینی بدون مردمی سازی شکست می خورد چون سازنده حکمرانی است و حکمرانی بدون مردم کارآمد نخواهد بود اما نباید با خصوصی سازی اشتباه شود. مردم یعنی همه مردم نه فقط عده‌ای خاص که با ما هم حوزه هستند را در نظر بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که حکمرانی ایمانی و انقلابی همه مردم را شامل می‌شود و نه تنها انقلابیون را؛ حکمرانی از نظر امیرالمومنین یعنی حاکم در خدمت همه مردم باشد ما تا بن دندان باور داریم که انقلاب اسلامی ایران ماهیت فرهنگی داشته است.حکمرانی مناسب آن نمی‌تواند فرهنگ پایه نباشد منظور از فرهنگ یعنی دیده شدن جنس فرهنگ در همه حوزه ها.

قالیباف اضافه کرد: ما حتی برای پروژه‌های عمرانی هم طراحی فرهنگی داشته باشیم و سپس پیوست عمرانی و اقتصادی و غیره در آن جاری شود. هنوز بعد از ۴ دهه رد پای فرهنگی را در حکمرانی نمی بینیم و در برنامه هفتم تلاش‌کرده ایم این موضوع دیده شود.

وی به بُعد انتظار کارآمدی در عرصه حکمرانی اشاره کرد و گفت: در هر کاری بدون حضور مردم کارآمدی یک سراب است و در دوره هایی از تجربه حکمرانی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت خیلی حرف زده می‌شد. امروز باید بدانیم کل دانشگاه در خدمت حکمرانی باشد و دستگاه حکمرانی هم موظف است طبق نقشه راه دستگاه علم حرکت کند.

رئیس دستگاه قوه مقننه درباره حکمرانی دانایی محور که در زمینه فلسفه الهیات و هنر باید دنبال شود، توضیح داد: این بال دیگر حکمرانی در بخش‌های عمرانی و اقتصادی به شمار می رود و حرکت بدون این دو بال محال است. وقتی حرف از حکمرانی می‌زنیم از دو موضوع تشخیص علمی و تصمیم سیاسی سخن می گوییم که ترکیب این دو یک تاثیرگذاری را در کشور در دستگاه های محتلف حکمرانی ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: در سالهای دهه ۹۰ به حکمرانی علم محور توجهی نشد هرچند دستگاه حکمرانی ما در پهنه داخلی طراحی می‌کند اما نباید نگاهش به افق داخل محدود شود و باید درک فرامرزی از حکمرانی داشته باشیم وگرنه حتی موفق به مهار تهدیدها نخواهیم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار تاسف کرد که در موج جدید مهاجرت با پدیده وطن گزینی مواجهیم نه وطن گریزی؛ در دهه اخیر قوه عاقله ما در تهدیدهای خارجی بیشتر به ماندگاری می اندیشید تا توسعه داخل، بنابراین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت عملا رها شده است و نمی توانیم چشم اندازی به پیشرفت به نخبگان بدهیم تا نقش خود را بدانند. چشم انداز و ویژن درستی ارایه نداده ایم.

قالیباف افزود: شاید هیچ کشور و نظام سیاسی در تاریخ به اندازه جمهوری اسلامی مورد تهاجم به اشکال مختلف قرار نگرفته باشد این طبیعی است که در برابر این تهدیدها از خودمان مقاومت نشان دهیم اما پیروزی کامل زمانی است که پیشرفت کنیم و دشمن بفهمد که نمی خواهیم بمانیم بلکه می خواهیم رشد کنیم مردم وقتی امیدوار می شوند که چشم انداز پیشرفت را ببینند.

او این را هم گفت که ما در عرصه علمی و نظامی پیشرفت‌هایی داریم اما در عرصه های فرهنگی و اقتصادی هم باید به موفقیت‌هایی برسیم و در پیچ تاریخی قرار داریم که عبور از آن نیازمند تحول است. باید با شجاعت نقاط ضعف را بپذیریم و با عقلانیت آن را به نقاط قوت تبدیل کنیم وقتی حرف از استقلال می زنیم باید مولد باشیم و قدرت معرفت و منزلت تولید کنیم. اگر قدرت و منزلت و معرفت و ثروت تولید نکنیم مطمئن باشید کشور مستقلی نیستیم و نمی توانیم استقلال خود را حفظ کینم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بزرگترین چالش امروز را حکمرانی در بخش های مختلف عنوان کرد که ما کمبود امکانات و اختیارات نداریم در این بیش از ۴ دهه فهمیده ام چالش ما نوع مدیریت و حکمرانی است که باید دانشگاه در این مسیر حرکت کند.

زلفی گل:

توسعه با توصیه محقق نمی‌شود / مجلس بر اجرای کامل قانون جهش تولید دانش‌بنیان نظارت کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توسعه با توصیه محقق نمی‌شود بلکه با قانون محقق خواهد شد، گفت: یکی از افتخارات مجلس تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بود؛ اما هنوز تمام بندهای این قانون کامل اجرا نشده و امیدواریم بخش نظارتی مجلس بر اجرای دقیق آن نظارت کند.

محمدعلی زلفی‌گل در همایش دانشگاه و حکمرانی و گرامیداشت مرحوم دکتر روستاآزاد رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف که امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از افتخارات مجلس شورای اسلامی تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بود؛ این قانون سند افتخاری برای مجلس یازدهم است و باقی می ماند. همچنین منشأ ثمرات زیادی خواهد بود مشروط به اینکه همه بندهای آن اجرا شوند. داشتن قانون خوب کافی نیست و باید کامل اجرا شود.

وی با اشاره به تلاش های دکتر روستاآزاد برای تعالی و پیشرفت علم کشور افزود: این اقدام مبارک دانشگاه صنعتی شریف در گرامیداشت یاد و خاطره این استاد بزرگوار کشور، در راستای فرهنگ سازی است که ما قدر کسانی را که برای پیشرفت کشور عمر خود را صادقانه صرف می کنند، بدانیم و این فرهنگ به نسل های بعدی منتقل شود.

زلفی گل ادامه داد: یک جامعه دانا که در آن علم، عقل و قانون مبنای پیشرفت است، در بستر زیست بوم مناسب رشد می کند و این مراسم در راستای توسعه فرهنگی علی الخصوص در جامعه دانشگاهی است. فرهنگ دانشگاهی ویژگی های خاص خود را دارد و با جامعه عموم متفاوت است. تمام رفتارهای جامعه دانشگاهی بر مبنای عقل و ایمان و دانش است. تمام این ویژگی ها در شخصیت جامع الاطراف مرحوم دکتر روستاآزاد جمع بود و شبکه ای از فضایل را داشت.

وزیر علوم یکی از آرزوهای مرحوم دکتر روستاآزاد را توسعه علم نافع و اثرگذاری دانشگاه در جامعه عنوان و تصریح کرد: دکتر روستاآزاد معتقد بود در مدیریت های اجرایی باید هر چه بیشتر از جامعه دانشگاهی بهره برده شود. امروزه جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف اعم از تولید دانش و خلق ثروت از علم در دنیا پرچمش بالاست و در دنیا جایگاه ویژه ای دارد البته ما انتظار بیشتری داریم اما مسئولان درجه اول کشور و رهبر معظم انقلاب در کمتر سخنرانی از ایشان می بینیم که حمایت از علم و دانش مطرح نباشد. رییس جمهور نیز همین دیدگاه را دارد که فرصت ویژه ای در اختیار جامعه دانشگاهی می گذارد که جامعه داناتر و دیندارتری تحویل دهیم.

زلفی گل اضافه کرد: روستاآزاد معتقد بود جامعه دانشگاهی تلاش کند که نسل های بعدی از نظر دانش و دیندار بودن از نسل های قبل سرآمدتر باشند و این وظیفه سنگینی بر دوش جامعه دانشگاهی است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: امیدواریم خداوند کمک کند رفتار و منش دکتر روستاآزاد در جامعه دانشگاهی جاری و ساری شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

طوفان‌الاقصی نقطه آغاز سقوط رژیم صهیونیستی است/فرار ذلت‌بار شهرک‌نشینان

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در تاریخ مبارزات فلسطین ثبت می‌شود، گفت: طی ۷۵ سال اخیر عملیاتی به این وسعت اتفاق نیفتاده است و طوفان الاقصی نقطه آغاز سقوط رژیم صهیونیستی است.

محمدباقر ذوالقدر در همایش دانشگاه و حکمرانی با تبریک پیروزی های اخیر فلسطینیان علیه صهیونیست ها اظهار کرد: این عملیات طوفان عملیاتی خاص و نقطه عطفی در مقاومت فلسطینیان بعد از ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: دیروز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بود که در تاریخ مبارزات فلسطین ثبت می شود و بعد از آن هم بی تردید اسراییل را فتح خواهد کرد و این عملیات نقطه آغاز سقوط رژیم صهیونیستی است که در ۷۵ سال اخیر عملیاتی با این وسعت اتفاق نیفتاده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: در طول این سال ها که انتفاضه بود، عملیاتی با این بزرگی رخ نداده بود، برای اولین بار فلسطینیان وارد اراضی اشغالی شدند و در وسعت ۹۰ کیلومتر مربعی تا عمق ۲۰ کیلومتری خاک اسراییل، ۴۲۰ کشته از صهیونیست‌ها تا امروز صبح اتفاق افتاد.

ذوالقدر تصریح کرد: فلسطینیان از صهیونیست ها بیش از ۱۴۰۰ مجروح و تعداد قابل توجهی اسیر گرفته اند که البته تعداد آنها اعلام نشده است در جنگ اعراب و اسراییل کشته های صهیونیست ها ۱۲۰ نفر بود اما این عملیات حجم بالایی کشته به صهیونیست ها تحمیل کرد.

وی یادآورشد: این در حالی است که در درگیری های گذشته تعداد اسرای اسراییلی انگشت شمار بود؛ نکته دیگر غافلگیری اسراییل بود در حالی که صهیونیست ها ادعای إشراف اطلاعاتی به غزه داشتند در غافلگیری مطلق صحنه را واگذار کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این حجم فرار شهرک نشینان نیز بی سابقه است و فرار ذلت بار صهیونیست ها چیز جدیدی بود، ادامه داد: نکته دیگر حمله نیروهای مقاومت بود و صهیونیست ها این بار از موجودیت خود دفاع کردند در حالی که در عملیات های گذشته همواره این صهیونیست ها بودند که حمله می کردند؛ لذا به نظر می رسد حوادث جاری در فلسطین اتفاقات جدیدی است و نقطه آغاز سقوط رژیم صهیونسیتی محسوب می شود.

ذوالقدر اظهار کرد: اگر این عملیات ها ادامه یابد، صحنه به گونه دیگری رقم می خورد و امید است خداوند این عملیات را آغازی بر اتمام بقای رژیم صهیونیستی قرار دهد.

وی ادامه داد: سیاست های کلی نظام که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می شود، بالاترین سیاست های اجرایی و حکمرانی نظام محسوب می شود؛ این سیاست ها، تعیین چارچوب هایی برای اداره کشور است که تاکنون ۳۷ سیاست کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و در دست اجراست، اما برای تعیین این سیاست ها به همکاری بخش های علمی اعم از دانشگاه و حوزه نیاز داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست های جدیدی در حال تدوین است، اضافه کرد: مجمع تشخیص در حال بازنگری و روزآمدسازی سیاست های کلی نظام در حوزه های مختلف است از این رو دست کمک به همه بخش های دانشگاهی و پژوهشی کشور دراز می کنیم تا به این پویش بپیوندند و در امر سیاست گذاری های کلان ، تعیین شیوه های اجرا و حتی تنظیم قوانین ایفای نقش کرده و به پیوند بین علم و سیاست گذاری کمک کنند.

دهقانی فیروزآبادی:

جایزه‌ای با نام دکتر روستاآزاد ایجاد شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با یادی از دکتر روستاآزاد به  عنوان سرمایه‌های کشور، خواستار ایجاد جایزه‌ای با نام دکتر روستاآزاد با هدف گرامیداشت و زنده نگه داشتن جریان علم و پژوهش شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در همایش دانشگاه و حکمرانی که امروز یکشنبه به مناسبت گرامیداشت مرحوم دکتر روستاآزاد رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه برگزار شد، گفت: من ۲۷ ساله بودم که هیأت علمی دانشگاه شریف شدم. دکتر روستاآزاد در آن زمان معاون پژوهشی دانشگاه شریف بود و از من خواست مسئولیت برگزاری همایش های دانشگاه را بر عهده بگیرم.

وی افزود: دکتر روستاآزاد انسان بسیار مهربان و گشاده آغوشی برای همه بود، دکتر روستاآزاد با بی آر تی به دانشگاه و منزل تردد می کرد. تواضع و خاکساری وی از ویژگی های شاخص ایشان بود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: وی بیش از ۲۰ سال قبل مفاهیمی همچون نفوذ جریان فناوری به دانشگاه و ترویج تبدیل علم به ثروت را مطرح می کرد. در آن زمان چیزی به اسم معاونت علمی فناوری و عرصه دادن به دانش بنیان ها اصلا مطرح نبود.

معاون رییس جمهور بزرگترین ویژگی مرحوم دکتر روستاآزاد را خستگی ناپذیری ایشان عنوان و اظهار داشت: تمام تلاش ایشان این بود که تمام کاری را که می‌کند برای خدا باشد و برای خدا زندگی کردن در زندگی و رفتار و منش وی موج می زد.

وی بیان کرد: سرمایه های کمی در کشور داریم که با این درخشش فعالیت داشته باشند؛ جای آن دارد که بنیادی حول منش و رفتار ایشان ایجاد و جایزه ای با نام دکتر روستاآزاد برای گرامیداشت و زنده نگه داشتن جریان علم و پژوهش ایجاد شود.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی نیز که از سابقه طولانی آشنایی با مرحوم دکتر روستاآزاد داشت به بیان ویژگی ها و خصلت های دکتر روستاآزاد در توسعه ناحیه نوآوری و وارد کردن دانشجویان نخبه به عرصه های حکمرانی کشور پرداخت و گفت: کسانی که روایت تاریخ را می‌نویسند باید یک تاریخ شفاهی عالمانه روی سطوح زندگی این مرد بزرگ و اندیشمند، دانشمند و مجاهد آماده کنند. گام‌هایی که در زندگی ایشان طی شد متکون این شخصیت بزرگ، جدا جدا اثر داشت. از تحصیل جدی داخل و خارج کشور، از اهتمام به صنعت، از تجربه دوره حیات طلبگی و رزمندگی و اهتمام به پژوهش و سبد دانش بنیان، از اهتمام ایشان به فناوری و تاسیس مراکزی برای رشد و تعالی دانشگاه صنعتی شریف که از برنامه‌های جدی زندگی ایشان بود و یک منظومه شخصیتی ساخت. حیف است این‌ها یکجا دیده نشود.

وی افزود: طبق نظر دکتر روستاآزاد هر چیزی که بتواند به اصلاح حکمرانی کمک کند باید جدی گرفته شود. زنده یاد دکتر روستا آزاد مبدا تحول در حکمرانی را دانشگاه می‌دانست. اهل مطالعه و صاحب اندیشه بود. در حوزه علم و دانش و دانشگاه، نسبت به دین تاکید داشت و دانشگاه را محل پیوند ایمان و دانش می‌دانست.

حجت الاسلام قمی در ادامه گفت: ایشان غیرتمند، دردمند، دارای شخصیت ستودنی بود. دانشمندی که فقط به نوشتن و گفتن بسنده نمی‌کرد و دنبال پیگیری و تحقق بود. خداوند روح ایشان را با اولیا محشور کند.

وی افزود: ما در قبال شخصیت ایشان مدیون هستیم. زحمات و خروجی ایشان فتح الفتوح بود، دردمندانه فکر می‌کردند. امثال بنده یک تکلیف داریم آن هم روایت مجاهدت و سلوک این شخصیت بزرگ که دِین ما به ایشان است و بر نخبگان و جوانان این یک تکلیف است.

گزارش تصویری