نظام اداری هر کشور به دلیل ارتباط مستقیم با آحاد مردم و لایههای مختلف اجتماع از اهمیت خاصی برخوردار است و برخورداری از یک نظام اداری منسجم، کارآمد، شفاف و پاسخگو همواره دغدغه دولتمردان و سیاستگذاران بوده است. ازاینرو دولتها سعی میکنند با انجام برخی اصلاحات اداری بر توانمندیهای نظام اداری خود افزوده و از طرق مختلف از جمله چابکسازی دولت، از نارضایتیهای عمومی بکاهند. از دهه هشتاد میلادی، ایده ایجاد سازمانهای اجرایی نیمهمستقل (آژانسهای اجرایی) بهعنوان راهکاری برای توانمندسازی نظام اداری و چابکسازی آن، در کشورهای مختلف جهان پیاده شده است. آژانسهای اجرایی به دلیل برخورداری از سه ویژگیِ استقلال ساختاری؛ اختیار و استقلال مدیریتی؛ و رابطه قراردادی مبتنی بر عملکرد با نهاد سرپرست خود، نسبت به نهادهای دولتی از انعطاف بیشتری برخوردارند. این سازمانها با توجه به استقلالی که دارند، میتوانند بهدور از فشارهای سیاسی، تصمیمهایی تخصصی اتخاذ کرده و نظارت نهاد سرپرست بر عملکرد آنها نیز موجب اطمینان از ثبات حرکت آنها در مسیر اهداف تعیینشده میشود.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.