مقدمه:
در ساختار کلان حکمرانی جمهوری اسلامی ایران به دلایل متعدد ازجمله چندگانگی و ازدیاد ذینفعان حوزههای موضوعی مختلف، ساختارهایی که ذینفعان مختلف را بتواند یکجا جمع کند و بر سر یک میز بنشاند زیاد به چشم میخورد. این ساختارهای شورایی که با اسامی مختلف همچون شورای عالی، شورا، مجمع، ستاد، کمیسیون، کمیته، کارگروه و دیگر اسامی شبیه به آن هستند، در حوزههای موضوعی و نهادی مختلف ازجمله فرهنگ و رسانه و شاخههای مختلف آن راهاندازی و تأسیس شدهاند. این ساختارهای شورایی در لایههای مختلف فرا قوهای(منصوب رهبری و مستقل از قوا)، قوای سهگانه (مجریه،مقننه و قضاییه)، ساختارهای عمومی، ساختارهای خصوصی و البته بینالمللی تشکیل شده و میشوند.این بازیگران با توجه به دلایل تشکیل و همچنین اسناد قانونی موجود مربوط به آنها همچون اساسنامه و یا قانون تشکیل، کارکردهای متعددی همچون سیاستگذاری و قانونگذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و یا مدیریت با زیرکارکردهای مربوط به آنها را ایفا میکنند و یا مقرر بوده که ایفا نمایند. تقاطع ساختارهای شورایی یادشده و کارکردهای آنها، صحنهی شلوغی از حکمرانی شورایی دستکم در حوزه فرهنگ و رسانه را نشان میدهد. این تشتت بالا در کنار عدم ضرورت تشکیل ساختارهای شورای مختلف باعث شده نقشه بازیگران مطرح در این شوراها کمرنگ، بیفایده و یا دارای کژکارکرد شود. درنتیجه هر چه کمتر شدن این تورم ساختاری با انحلال یا ادغام آنها اولین قدم مطلوب برای کم شدن آن است که تصمیمی کلان را میطلبد اما دستکم برای بازیگران اجرایی، خروج و عضویت بنابر ضرورت کافی در ساختارهای شورایی از حجم وظایف و کارکردهای فرعی یا زائد آنها میکاهد و کارکردهای اصلی و اثربخش آنها را بیشتر روی کار میآورد. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی یکی از این بازیگران اجراییست.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.
در ساختار کلان حکمرانی جمهوری اسلامی ایران به دلایل متعدد ازجمله چندگانگی و ازدیاد ذینفعان حوزههای موضوعی مختلف، ساختارهایی که ذینفعان مختلف را بتواند یکجا جمع کند و بر سر یک میز بنشاند زیاد به چشم میخورد. این ساختارهای شورایی که با اسامی مختلف همچون شورای عالی، شورا، مجمع، ستاد، کمیسیون، کمیته، کارگروه و دیگر اسامی شبیه به آن هستند، در حوزههای موضوعی و نهادی مختلف ازجمله فرهنگ و رسانه و شاخههای مختلف آن راهاندازی و تأسیس شدهاند. این ساختارهای شورایی در لایههای مختلف فرا قوهای(منصوب رهبری و مستقل از قوا)، قوای سهگانه (مجریه،مقننه و قضاییه)، ساختارهای عمومی، ساختارهای خصوصی و البته بینالمللی تشکیل شده و میشوند.این بازیگران با توجه به دلایل تشکیل و همچنین اسناد قانونی موجود مربوط به آنها همچون اساسنامه و یا قانون تشکیل، کارکردهای متعددی همچون سیاستگذاری و قانونگذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و یا مدیریت با زیرکارکردهای مربوط به آنها را ایفا میکنند و یا مقرر بوده که ایفا نمایند. تقاطع ساختارهای شورایی یادشده و کارکردهای آنها، صحنهی شلوغی از حکمرانی شورایی دستکم در حوزه فرهنگ و رسانه را نشان میدهد. این تشتت بالا در کنار عدم ضرورت تشکیل ساختارهای شورای مختلف باعث شده نقشه بازیگران مطرح در این شوراها کمرنگ، بیفایده و یا دارای کژکارکرد شود. درنتیجه هر چه کمتر شدن این تورم ساختاری با انحلال یا ادغام آنها اولین قدم مطلوب برای کم شدن آن است که تصمیمی کلان را میطلبد اما دستکم برای بازیگران اجرایی، خروج و عضویت بنابر ضرورت کافی در ساختارهای شورایی از حجم وظایف و کارکردهای فرعی یا زائد آنها میکاهد و کارکردهای اصلی و اثربخش آنها را بیشتر روی کار میآورد. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی یکی از این بازیگران اجراییست.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.