دیر زمانی از تسلط انسان بر دریاها و اقیانوسها میگذرد. در طول این سدهها، قدرت دریایی عامل برتری شماری محدود از کشورها بر دیگر کشورها بوده است. هر قدرتی که توانسته بر دریاها حکم براند، نقش تعیینکننده خود در معماری نظم جهانی و بازار بینالمللی را به اثبات رسانده است. آبهای سیاره زمین فرصتهای بیبدیلی را برای توسعه کشورها از مسیر تقویت تجارت جهانی پدید آورده است و تقریباً در تمامی موارد توسعهیافتگی صنعتی موفق، ردپای دریا دیده میشود. از سوی دیگر جغرافیا به نفع تعدادی از ملل عمل نکرده و محصوربودن در خشکی، محدودیتهایی را برای توسعهشان به وجود آورده و منجر به وابستگی ایشان به سایر کشورها به منظور دسترسی به آبراههای جهانی شده است. برآوردها حکایت از آن دارد که بیش از 90 درصد از کالاهای جهان توسط کشتی حمل میشود که عمدتاً ناشی از چهار مزیت اصلی حملونقل دریایی است:
علیرغم امتیازات متعدد حملونقل دریایی که به بخشهایی از آن اشاره شد، وضعیت ایران در این بخش هنوز مطلوب نیست. علیرغم آنکه ایران دارای سواحل طولانی در حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است و به آبراهههای استراتژیک و دریاهای آزاد دسترسی دارد، همچنان نتوانسته از این ظرفیت در بخشهایی مانند حملونقل بار، گردشگری، حملونقل مسافر، منابع و ذخایر دریایی و صنایع دریایی به خوبی بهرهبرداری کند. این در حالیست که اهمیت توسعه دریامحور در سطح نظام سیاستگذاری و حکمرانی کشور مورد پذیرش قرار گرفته است. شاهد مثال آن اقداماتی مانند تاسیس شورای عالی صنایع دریایی کشور در سال 1387، ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور در سال 1402 و ابلاغ برنامه جامع تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور در سال 1403 است. بنابراین شناسایی مسائل و چالشهای حملونقل دریایی در شرایط حاضر یک ضرورت است؛ از آن رو که میتواند اجرای سیاستهای ذکرشده را تسهیل کند و جایگاه ایران در بخش دریایی در سطح جهان را بهبود بخشد.
مسائل و مشکلات حملونقل دریایی را از منظرهای مختلفی میتوان مورد بررسی قرار داد، از جمله ابعادی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، مطالعه این بخش از منظر نظام حکمرانی و نحوة تخصیص نقشهای مختلف نظام حکمرانی به ساختارهای آن میباشد. به طور کلی نظام حکمرانی را میتوان متشکل از دو جزء اصلی ساختار(بازیگران و ذینفعان مشارکت کننده) و نقش این بازیگران در نظام حکمرانی دانست. به منظور دستیابی به یک نظام حکمرانی مطلوب، برنامهها و اقدامات مختلفی را در ابعاد و زمینههای متعدد میتوان پیش گرفت، اما از آنجا که تحقق اهداف نظام حکمرانی در گرو تخصیص درست نقشها به ساختارهای تشکیل دهنده آن نظام و تعریف فعالیتها متناسب با اقتضائات نقشی است، لذا تحلیل نظام حکمرانی از بُعد نقش-ساختار میتواند زمینة عملکرد مطلوب این نظام را فراهم آورد.
در بخش حمل و نقل دریایی نیز میتوان گفت بهرهمندی از منافع و مزایای بیشمار این بخش، مستلزم برنامهریزی دقیق، عزم ملی و همه جانبه کلیه دستگاهها و نهادهای نقشآفرین مرتبط و تخصیص درست نقشهای مختلف نظام حکمرانی به ساختارهای فعال در این عرصه خواهد بود. این در حالیست که در حال حاضر به علت فقدان تصویر جامعی از کارکردها و روابط میان ذینفعان و نهادهای مختلف بخش حمل و نقل دریایی (شامل سازمانهای خصوصی، دولتی و غیردولتی)، درک ضعیفی در پاسخ به سؤالاتی چون «چه نهادی چه وظایفی را انجام میدهد؟»، «چه نهادی رسماً مسئول چه وظایفی است؟»، «چه نهادی نباید چه فعالیتهایی را انجام دهد؟» و ... وجود دارد. از اینرو با توجه به اهمیت و جایگاه نهادها در توسعه بخش حمل و نقل دریایی کشور، یکی از مواردی که میبایست مورد توجه قرار گیرد، مطالعه و بررسی نظام حکمرانی بخش دریایی کشور، شناسایی خلأها و نواقص آن و در صورت لزوم اصلاح الگوی حکمرانی این بخش میباشد.
با توجه به موارد اشارهشده و لزوم بررسی الگوی حکمرانی بخش حمل و نقل و به ویژه بخش حمل و نقل دریایی، سازمان اداری و استخدامی کشور در سال جاری طرحی را با عنوان "طراحی الگوی حکمرانی مطلوب بخش حمل و نقل" تعریف نموده است که در مطالعه حاضر، خروجیهای مربوط به طراحی الگوی حکمرانی مطلوب بخش حمل و نقل دریایی ارائه شده است. این طرح به دنبال آن است که با ترسیم تصویری از وضعیت موجود نظام حکمرانی بخش حمل و نقل دریایی، شناسایی خلأها، نواقص و چالشهای آن، پیشنهاداتی را برای اصلاح نظام حکمرانی حمل و نقل دریایی ارائه نماید. به عبارتی میتوان گفت این طرح به دنبال پاسخگویی به سوالات اصلی ذیل است:
- وضعیت تخصیص نقشهای مختلف نظام حکمرانی به ساختارهای موجود در بخش حمل و نقل دریایی به چه صورت است؟
- نواقص و خلأهای ساختاری و کارکردی وضع موجود بخش حمل و نقل دریایی کشور کدام است؟
- نظام حکمرانی بخش حمل و نقل دریایی در سایر کشورهای پیشرو در این حوزه به چه شکل است؟
- سناریوی برتر به منظور رفع خلأها و نواقص نظام حکمرانی فعلی بخش حمل و نقل دریایی کشور کدام است؟
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا دانلود کنید.