برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, حکمرانی در عمل, حکمرانی در عمل گزارش, رویدادها, مدیریت تصویر جمهوری اسلامی, مطالعات سیاسی و بینالملل
جلسه حکمرانی ۵۵ اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری با عنوان «سیاست نگاه به شرق: ابعاد و پیامدها» در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ با سخنرانی حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین برگزار شد. در این جلسه پس از بررسی چالشهای سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران، رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در این زمینه تحلیل شد. سفیر اسبق ایران در چین، مهمترین چالشهای سیاست نگاه به شرق را در سه محور مفهوم «شرق و غرب»، چالش سیاسی طرفداران غرب و اشتراکات ساختارهای اجتماعی و فرهنگی ایران با غرب خلاصه کرد و در ادامه در تحلیل سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی، این سیاست را حاصل یک مکانیسم طبیعی رویکرد ما در نظام بینالملل میداند.
طرح و تشریح مسئله:سیاست نگاه به شرق یکی از راهبردهای اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی بهویژه در زمان تحریم است که به شیوههای مختلف موردتوجه محافل سیاسی و آکادمیک قرار گرفته است. بااینحال واقعیت این است که جمهوری اسلامی فاقد نگاهی راهبردی در این زمینه است. عدم توجه به راهبرد «نگاه به شرق» در شرایط بهبود روابط با غرب و نگاه یکجانبه به غرب باعث شده میزان کارآمدی این راهبرد به میزان قابلتوجهی کاهش یابد. در این زمینه حسین ملائک سفیر اسبق ایران در چین به آسیبشناسی سیاست نگاه به شرق، ابعاد و پیامدهای آن برای جمهوری اسلامی پرداخته است.
سؤالات محوری جلسه:در تحلیل این نوع سیاست جمهوری اسلامی ملائک بابیان اینکه مفهوم «نگاه شرق» متبادر کننده دو کشور روسیه و چین است، مهمترین چالشهای این سیاست را در چند محور خلاصه کرد.
چالش اول مربوط به «شعار نه شرقی نه غربی» است. به این معنا که بسیاری معتقدند ازآنجاییکه این سیاست با ماهیت انقلاب اسلامی ناسازگار است، سیاست خارجی کشور نباید به هیچ بلوکی از قدرت متمایل باشد. همانطور که جمهوری اسلامی ایران با دنیای سرمایهداری غرب نباید سازش کند نباید با چین بهعنوان مصداق یک کشور کمونیست تعامل داشته باشد.
دومین چالش که سیاسی است، انتخاب شرق در مقابل غرب است که از اول انقلاب تاکنون ادامه داشته است. عدهای که نظرات مثبتی به غرب در مقابل شرق دارند و انتخاب آنها غرب است، تلاش میکنند که مانع پیشبرد سیاست نگاه به شرق باشند. این گروه با استناد به اینکه کشورهای غربی در مقایسه با چین و روسیه از فناوریهای پیشرفتهتری برخوردارند، معتقدند کشورهای غرب توانایی و قابلیت کارآمدتری در مقایسه با کشورهای شرقی دارند؛ بنابراین، آنها بر این باور هستند سیاست خارجی کشور از میان شرق و غرب باید غرب را انتخاب کند. انتخاب غرب نه به معنای وابستگی به غرب بلکه به این معنا است که مراوده با غرب برای ایران کارآمدتر از شرق است. چنین دیدگاههای متعارض سیاسی در مورد شرق و غرب موجب تحمیل هزینههای زیادی و عقبافتادگی بسیاری از پروژههای اقتصادی خواهد شد.
چالش سوم سیاست نگاه به شرق، چالش ساختاری است. به این معنا که بسیاری از ساختارهای آموزشی، فرهنگی، زبانی و آئیننامههای ما با ساختارهای غربی منطبق است تا اینکه با ساختارهای کشورهای شرق مثل چین، کره و روسیه خیلی سازگاری داشته باشد. تفاوت ساختارها خود را در مسائل سیاسی مثل نحوه مذاکرات نشان خواهد داد. برای مثال نحوه مذاکرات روسها با فرانسویها متفاوت است فرانسویهای بسیار قابلاعتمادتر از روسیه و چین هستند. روسها بیشتر در مذاکرات خشن و سختگیر هستند، چینیها بسیار نامفهوم مذاکره میکنند.
ملائک در ادامه بهمنظور تبیین سیاست خارجی کشور مفاهیم و گزارههای پایهای در روابط بینالملل پرداخت و بر اساس آن منافع ملی و الزامات سیاست خارجی کشور را تحلیل کرد. مهمترین گزارههای حاکم بر نظام بینالملل عبارتاند از:
- مهمترین اهداف دولتها، برقراری پیوندهای معقول با کانونهای قدرت و ثروت بینالملل برای جذب منابع در جهت ارتقای جایگاه خود در عرصه بینالملل است.
- دولتها بهمنظور توسعه خود، در نظام بینالملل به دنبال تأمین امنیت و بقای خود هستند.
- دو رویکرد برای هر واحد ملی وجود دارد. ۱- تأمین امنیت ۲- تأمین معیشت.
سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اینکه تجربه کشورهای جهان سوم نشان داده که هیچ کشوری نتوانسته است بدون منابع خارجی اهداف توسعه خود را تحقق بخشد تأکید کردند، بر پایه این مفاهیم میتوان سه قطب مهم تولید و قدرت را شناسایی کرد که عبارتاند از آمریکا شمالی، اتحادیه اروپا و شرق و جنوب آسیا. بر اساس چنین گزارههایی میتوان گفت منافع جمهوری اسلامی در سیاست خارجی تأمین منابع برای توسعه است و برنامههای توسعه کشور باید بر مبنای بقا، امنیت، معیشت و ارتقای موقعیت بینالمللی تعریف شود.
ملائک با نگاهی به برنامههای توسعه کشور تأکید کردند قبل از انقلاب ۶ برنامه توسعه داشتهایم. در این میان بهترین برنامه مربوط به سالهای ۵۷- ۶۲ بود که با وقوع انقلاب اسلامی متوقف شده است. همه برنامههای قبل از انقلاب حدود ۵۰ درصد تحقق یافته است. در میان ۶ برنامه توسعه پس از انقلاب نیز بهترین به لحاظ میزان تحقق بخشی اهداف، برنامه سوم بوده که در حدود ۵۵ درصد آن تحقق یافته است. این در حالی است که دیگر برنامههای توسعه کشور ۵۰ درصد یا کمتر موفق بوده است.
دیپلماسی کشور متأثر از چنین برنامههای ناکارآمدی ویژگیهای خاصی یافته است که مهمترین مشخصه آن بخشی بودن، روزمرگی و ذوقی و سلیقهای بودن در دو بعد تأمین معیشت و امنیت است. در بخش معیشت سیاست خارجی نتوانسته است معیشت ملت را تأمین کند. دولتهای بعد از انقلاب برنامهریزی مشخص و معینی برای معیشت مردم نداشتهاند. آنها بیش از ۵۰ درصد از برنامهها را تحقق نبخشیدهاند. این در حالی است که در حال حاضر منابع سیاست خارجی ایران در چند کشور منطقه مثل عراق، سوریه، یمن، افغانستان و دیگر کشوها هزینه میشود.
در بخش امنیت میتوان گفت ایران، سوریه ترکیه و عراق در یک چهارراه خطرناک سیاسی و بینالمللی قرار دارند. تا زمانی که موقعیت ژئوپلیتیک این کشورها در عرصه منطقه و بینالمللی تعیین تکلیف نشود همواره تنشزا خواهند بود.
با توجه به اهمیت و جایگاه مناطق سهگانه قدرت (آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا و روسیه)، جمهوری اسلامی تنها یک آلترناتیو دارد و آن شرق و روسیه است. از بعد از انقلاب چین، کره شمالی و بعد از فروپاشی شوروی، روسیه لاجرم وارد عرصه دیپلماسی ما شدهاند و تأمینکننده بخشی از امنیت ما بودهاند. در چنین شرایطی، طبیعی است که سیستم دفاعی و امنیتی کشور ما نیز به این کشورها گرایش داشته است. برای مثال قدرت امنیتی و دفاعی ما مثل موشک، تسلیحات و … بسیار الهام گرفته از شرق است. در حوزه غیراستراتژیک مثل اقتصاد، تجارت نیز اگرچه این وظیفه از کشورهای شرق بهخوبی کشورهای آمریکای شمالی و اروپا برنمیآید، اما برای بقا و زیست ما بسیار مفید است؛ بنابراین ما رویکرد نگاه به شرق جمهوری اسلامی نه حاصل انتخاب میان غرب و شرق بلکه حاصل یک مکانیسم طبیعی بوده است.
حسین ملائک سه ویژگی مثبت کشورهای شرق برای ایران را ۱- عدم دخالت در امور داخلی ایران ۲- همسویی در مسائل بینالملل و ۳- موازنه بخش بودن آنها در مقابل غرب نام بردند؛ و افزودند اوایل دولت احمدینژاد با توجه به فشاری که غرب در موضوع هستهای به ایران وارد کرد، سیاست نگاه به شرق در سرلوحه سیاست خارجی ایران قرار گرفت؛ اما متأسفانه با انتخاب دولت جدید برخوردی نامناسب با این سیاست نگاه به شرق داشتیم که خوشبختانه با تمهیدات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، این وضعیت تعدیل شد.
معرفی مهمانحسین ملائک، سفیر اسبق ایران در سوئیس و چین بوده و در حال حاضر جانشین معاون پژوهشهای سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.