توضیحات
👤 گروه حکمرانی دیجیتال اندیشکده حکمرانی شریف و گروه حکمرانی فضای مجازی اندیشکده مسیر
🔻 دادههای اولیۀ این گزارش از دو پیمایش ملی در شهریور و اسفندماه ۱۴۰۲ استخراج شده و ابزار تحلیلها و توصیههای سیاستی این گزارش واقع شده است.
🔻 سرفصلها:
1️⃣ وضعیت کلی مصرف مجازی کاربران و ارزیابی آنان از وضعیت اینترنت و شبکههای اجتماعی
2️⃣ فیلترینگ در نگاه مردم
3️⃣ تحلیل و ارزیابی میزان موفقیت سیاست فیلترینگ
4️⃣ توصیههای سیاستی
🔻 این تلاش علمی بر پایۀ اعتقاد به رویکرد سیاستگذاری شواهد-محور (Evidence-Based Policymaking) بهعنوان راهحلی نسبتاً اطمینانبخش برای گریز از سیاستگذاری سیاستزده (Politicised) شکل گرفته است.
🔻بخشی از یافتهها:
🔘 ۷۷٪ کاربران از شبکههای اجتماعی داخلی استفاده میکنند (۲۰٪ منحصرا و ۵۷٪ ترکیب داخلی و خارجی) و پیامرسان و شبکه اجتماعی اصلی ۳۵٪ کاربران، داخلی است.
🔘 موفقیت نسبی خطمشی فیلترینگ در زمینه افزایش ضریب نفوذ پلتفرمهای داخلی و کاهش ضریب نفوذ پلتفرمهای خارجی
🔘 عدم موفقیت نسبی خطمشی فیلترینگ در زمینه ملاحظات اقتصادی، امنیتی و نیز معناسازی و همراهسازی افکار عمومی
لینک دریافت گزارش سیاستی
برای دریافت فایل گزارش سیاستی بر روی لینک زیر کلیک کنید: