گروهها به ۴ شکل زیر تقسیمشده بودند:
- گروه ۱: مقدار پولی که همه افراد اهدا کرده بودند، توسط همه اعضای گروه دیده میشد.
- گروه ۲: اسم و مقدار پولی که همه افراد اهدا کرده بودند، توسط همه اعضای گروه دیده میشد.
- گروه ۳: دونفری که پایینترین میزان اهدا را داشتند، همراه با اسم آنها، توسط همه اعضای گروه دیده میشد.
- گروه ۴: دونفری که بالاترین میزان اهدا را داشتند همراه با اسم آنها، توسط همه اعضای گروه دیده میشد.
در مقایسه با گروه اول که بهطور متوسط ۵٫۲۶$ پرداخته بودند، گروه دوم ۱۴%، گروه سوم ۲۰% و گروه چهارم ۳۲% بیشتر در این عمل خیر شرکت کردند. به نظر میرسد که افزایش پول در گروه سوم تابعی از اجتناب از احساس شرم و در گروه چهارم تابعی از پرستیج اجتماعی باشد که برای شرکتکنندگان داشته است.
بنابراین، استفاده از مفاهیم روانشناختی مانند تصویر از خود [self-image] میتواند به افزایش اعمال خیرخواهانه بیانجامد.
نویسنده: زهرا موسوی
منبع: Samek, A. S., & Sheremeta, R. M. (2016). Selective recognition: How to recognize donors to increase charitable giving.