اثرگذاری (Influence) بر کاربران انبوه شاید نقطه اشتراکی باشد که امروزه اقتصاد، سیاست و فناوری را به شکل بیسابقهای گرد یک میز آورده است؛ اگر تا دیروز حکمرانها، خود را در برابر فناوری و رسالت خود را محدودسازی و کنترل حداکثری آن تعریف میکردند، اکنون نظامهای حکمرانی از غرب تا شرق عالم به دنبال حل مسئله توسعه پلتفرمهای دیجیتال اثرگذار و بنیاننهادن اکوسیستمهای پایدار در سطح جهانی هستند که در این زمینه رویکردهای متفاوتی نیز به مسئله اتخاذ کردهاند. در این میان، محتوا و پلتفرمهای درگیر در حوزه محتوای دیجیتال (اعم از سرگرمی، اخبار، رسانه اجتماعی و ...) به سبب حجم بزرگ بازار و تقاضای کاربران و درهمتنیدگی عمیق با اقتصاد اینترنت و مصرف ترافیک، جایگاه بسیار ممتازی در استراتژیها و سیاستهای توسعهای نظامهای حکمرانی پیدا میکند. شواهد روندپژوهی اینترنت گواهی میدهد که پلتفرمهای محتوایی در حال تغییر و دگرگونسازی تصوّرات پیشین و پارادیمهای مسلط اقتصاد سنتی، بازار، صنعت، سبک زندگی و حتی روشهای اندیشیدن هستند؛ به دیگر سخن، به موازات گذار به عصر دیجیتال، ضروری است درک و هشیاری خود را نسبت به این اکوسیستم، فرصتها و اقتضائات فعالیت در آن بازآرایی کنیم تا بتوانیم تصمیمات، انتخابها و سرمایهگذاریهای آگاهانهتری در قبال معماری این شبکه و توسعهی پلتفرمهای محتوایی بر بستر آن (و تبعا توسعهی محتوای بومی) داشته باشیم.
برای دسترسی به این گزارش میتوانید از اینجا اقدام کنید.
برای دسترسی به این گزارش میتوانید از اینجا اقدام کنید.