هزارتوی تنظیم‌گری فضای مجازی (2)؛ توسعه محتوای دیجیتال و معمای اثرگذاری

هزارتوی تنظیم‌گری فضای مجازی (2)؛ توسعه محتوای دیجیتال و معمای اثرگذاری


گزارش سیاستی
حوزه سیاستی : حکمرانی عصر دیجیتال
سال نشر : مهر 1400



اثرگذاری (Influence) بر کاربران انبوه شاید نقطه اشتراکی باشد که امروزه اقتصاد، سیاست و فناوری را به شکل بی­سابقه­ای گرد یک میز آورده است؛ اگر تا دیروز حکمران­ها، خود را در برابر فناوری و رسالت خود را محدودسازی و کنترل حداکثری آن تعریف می­کردند، اکنون نظام­های حکمرانی از غرب تا شرق عالم به دنبال حل مسئله توسعه پلتفرم­های دیجیتال اثرگذار و بنیان­نهادن اکوسیستم­های پایدار در سطح جهانی هستند که در این زمینه رویکرد­های متفاوتی نیز به مسئله اتخاذ کرده­اند. در این میان، محتوا و پلتفرم­های درگیر در حوزه محتوای دیجیتال (اعم از سرگرمی، اخبار، رسانه اجتماعی و ...) به سبب حجم بزرگ بازار و تقاضای کاربران و درهم­تنیدگی عمیق با اقتصاد اینترنت و مصرف ترافیک، جایگاه بسیار ممتازی در استراتژی­ها و سیاست­های توسعه­ای نظام­های حکمرانی پیدا می­کند. شواهد روندپژوهی اینترنت گواهی می­دهد که پلتفرم‌های محتوایی در حال تغییر و دگرگون­سازی تصوّرات پیشین و پارادیم­های مسلط اقتصاد سنتی، بازار، صنعت، سبک زندگی و حتی روش­های اندیشیدن هستند؛ به دیگر سخن، به موازات گذار به عصر دیجیتال، ضروری است درک و هشیاری خود را نسبت به این اکوسیستم، فرصت‌ها و اقتضائات فعالیت در آن بازآرایی کنیم تا بتوانیم تصمیمات، انتخاب­ها و سرمایه‌گذاری‌های آگاهانه‌تری در قبال معماری این شبکه و توسعه‌ی پلتفرم‌های محتوایی بر بستر آن (و تبعا توسعه‌ی محتوای بومی) داشته باشیم.
برای دسترسی به این گزارش میتوانید از اینجا اقدام کنید.