ناتوانی در تصویر سازی مطلوب؛ ضعف بزرگ رسانه‌های ایران

ناتوانی در تصویر سازی مطلوب؛ ضعف بزرگ رسانه‌های ایران


گزارش , بين الملل , حکمرانی در عمل
ناشر : ایرنا
سال نشر : 1404/07/02



نشست «دیپلماسی نخبگانی و جنگ» با حضور حمیدرضا آصفی (سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه) و حسین جابری انصاری (مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی و سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه) در اندیشکدۀ حکمرانی شریف برگزار شد. در این نشست، از گزارش «خاموشی پدافند نخبگانی؛ ارزیابی دیپلماسی نخبگانی ایران در جنگ 12 روزه»، تهیه‌شده به‌وسیلۀ پژوهشگران گروه بین‌الملل اندیشکدۀ حکمرانی شریف، رونمایی شد و مهمانان به موضوعاتی چون بررسی ضعف ایران در تصویرسازی رسانه‌ای و راهکارهای حرفه‌ای‌سازی عملیات رسانه‌ای پرداختند.

 حمیدرضا آصفی (سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه): 

پیش از هر بحثی باید توجه کرد که امروزه در چه فضایی باید به‌دنبال دیپلماسی نخبگانی بود. فضای سیاسی امروز چند ویژگی مهم دارد: گسترش فضای مجازی و رسانه‌ها، پوپولیسیم، دوقطبی‌شدن جهان، و بحران اخلاقی در دنیای سیاست.

پوپولیسم مکتب نیست؛ اما در جهان امروز فراگیر شده و نمونۀ بارز آن رئیس جمهور آمریکاست.

جنایات رژیم صهیونیستی باعث شده است قطب مخالف ایالات‌متحده که ایران نیز در آن قرار دارد، در زمان کنونی تقویت شود.

 بی‌اخلاقی حاکم بر نظم جهانی، صدای مخالفان را محدود کرده و دیپلماسی نخبگانی را دشوار ساخته است. نمونۀ بارز این بی‌اخلاقی، بی‌توجهی به جنایات رژیم صهیونیستی است. 

در جنگ ۱۲ روزه، رسانه‌ها و نخبگان داخلی عملکرد خوبی داشتند؛ اما این میدان نابرابر است و صبر و استمرار بسیاری می‌طلبد. 

این جنگ بیش از هر چیز، یک عملیات رسانه‌ای بود و عملیات روانی دشمن در این جنگ، فاصلۀ میان واقعیت و تصویر از آن را نشان داد و ضعف ما را در این زمینه برجسته کرد.

 راه برطرف‌کردن این ضعف، حرکت به‌سمت حرفه‌ای‌سازی، غیرمستقیم‌سازی پیام‌ها و تمرکز بر مستندسازی است. 

 در کشور باور به رسانه ضعیف است و باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این حوزه انجام شود. 

 

حسین جابری انصاری (مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی و سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه): 

 امروزه به‌جای آنکه از «پیوست رسانه‌ای» صحبت کنیم، باید تصویرسازی و روایت‌سازی را به‌عنوان محتوای اصلی در نظر بگیریم. 

 تفاوتی جدی میان واقعیت و تصویر از واقعیت وجود دارد؛ بحران تصویرسازی از ایران، اکنون در داخل کشور نیز دیده می‌شود. 

 عملیات رسانه‌ای باید از «خبر» به «تحلیل» و «تصویرسازی» ارتقا یابد؛ اما رسانه‌های ایران همچنان در مرحلۀ خام‌فروشی (خبررسانی) مانده‌اند. 

 تبلیغ مستقیم، آفت رسانه‌ای و مانع پیشرفت است. باید بر پیام‌رسانان، به‌ویژه «انسان‌رسانه‌ها»، سرمایه‌گذاری کرد. 

 نمونۀ موفق مقابله با موج رسانه‌ای، روایت‌گری اهالی غزه بود که تصویر غالب رسانه‌های غربی را شکست. 

 ایران در گسترش نفوذ منطقه‌ای موفق بوده است؛ اما در تثبیت و تداوم آن ضعف دارد. این هدف، نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و ایجاد زنجیره‌های نخبگانی است. 

 دولت‌زدگی و سیاست‌زدگی، مانع شکل‌گیری رسانۀ مستقل و استفاده از ظرفیت جامعۀ مدنی شده است. 

 جنگ ۱۲ روزه نشان داد که انسان ایرانی پایبند به عزت ملی است و باید از این ظرفیت بهره برد. 

 

گزارش تصویری این نشست را در خبرگزاری ایرنا ببینید.

متن کامل گزارش خبری نشست را در خبرگزاری ایرنا بخوانید.