برنامههای انجام شده, حوزه های تخصصی, محصولات, مشروعیت سیاسی, مطالعات سیاسی و بینالملل, گزارش
مطالعه تطبیقی نظامهای سیاسینظام سیاسی، مجموعه کاملی از نهادها، گروههای ذینفع و ارتباطات میان آن نهادها و قواعد و نرمهای سیاسی است که عملکردهای آنها را اداره میکند (برای مثال قواعدی چون قانون اساسی و قانون انتخابات). نظامهای سیاسی بهمثابه نوعی نهاد ساخته ذهن بشریاند و کارکرد اصلی آنها تسهیل مناسبات اجتماعی و زیست مشترک است. در حوزه عمومی، این نهادها رفتار بازیگران حوزه سیاسی را چارچوبمند و قابل پیشبینی میسازند و از این طریق، تداوم بازی سیاسی را تضمین میکنند. بهعلاوه کیفیت طراحی نهادها در خروجیها و پیامدهای نهایی آنها تأثیرگذار است، هرچند تنها عامل مؤثر نیست.
نظام سیاسی، نظامی است که به امور سیاسی و دولت میپردازد، این نظام اغلب با نظام حقوقی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و دیگر نظامهای اجتماعی مورد مقایسه قرار میگیرد. البته این دیدگاه بسیار سادهای از یک نظام بسیار پیچیدهتر است که به مقولههایی از این قبیل میپردازد که چه کسی باید در مصدر قدرت باشد، مسائل و امور مذهبی چگونه باید مدیریت شوند و دولت باید چه تأثیری بر مردم و اقتصاد داشته باشد.
پرسش اصلی همه نویسندگانی که امروزه نظامهای حکومتی را موردمطالعه قرار میدهند این است که چه نوع ترتیب نهادی یا چه نوع نظام حکومتی میتواند موجب تحکیم دمکراسی باشد. اما اکنون از نظامهای حکومتی تنها توقع نمیرود که مشروعیت نظام سیاسی را به نحو دمکراتیک به حداکثر ممکن برسانند (توسعه سیاسی)، بلکه انتظار تأمین رفاه و برخورداری اقتصادی و اجتماعی (توسعه اقتصادی و اجتماعی) نیز از ملاکهای مهم انتخاب نظامهای حکومتی است.
در این تحقیق قصد داریم برخی از عناصر تشکیلدهنده نظام سیاسی را بهصورت تطبیقی موردمطالعه قرار دهیم. عناصری که در این تحقیق موردبررسی قرار گرفتند عبارتاند از: نوع نظام سیاسی، ساختار قوه مقننه، نظام احزاب و نظام انتخابات. البته نگاهی نیز به نظامها و سیستمهای نظارت بر انتخابات و همچنین شرایط کاندیداها خواهیم داشت تا نقشه کاملتری را پیش روی خود داشته باشیم.
در بخش نوع نظام سیاسی، دو نوع نظام سیاسی که بیشتر مطرح هستند یعنی نظام ریاستی و نظام پارلمانی را شرح داده و تفاوت بین آنها را بیان مینماییم. بهطور خلاصه میتوان گفت که هر کشور دارای یک رئیس حکومت و یک رئیس دولت است. اگر این دو عنوان در قالب یک پست تجمیع شوند به آن نظام، نظام ریاستی گفته میشود و به این پست، ریاست جمهوری اطلاق میگردد. اما اگر این دو عنوان در دو پست از هم تفکیک شوند نظام پارلمانی را شکل میدهند. در این نظام، رئیس حکومت در پستهایی مثل رئیسجمهور یا پادشاه قرار میگیرند و رئیس دولت در پست نخستوزیری. در این نظامها معمولاً پارلمان نقش تعیینکنندهای در انتخاب نخستوزیر دارد.
در مورد ساختار قوه مقننه دو شکل کلی وجود دارد. نظامهای تک مجلسی و نظامهای دو مجلسی. در نظامهای دو مجلسی، مجلس دوم جهت تعدیل مجلس اول شکل میگیرد. این مجلس یا در برخی صلاحیتها باهم متفاوتاند یا اینکه از طریق متفاوت کردن نوع نظام انتخاباتی این دو مجلس و شرایط کاندیداها باهم و نیز مدت نمایندگی، سعی میشود که بافت و شرایط متفاوتی برای دو مجلس ایجاد شود.
در مورد نظام احزاب، معمولاً سه نوع نظام حزبی ذکر میگردد. نظام تکحزبی، نظام دوحزبی و نظام چندحزبی. در کشورهایی که از نظام دوحزبی استفاده میکنند معمولاً دو حزب بزرگ اکثریت پارلمان را در اختیاردارند و احزاب دیگر هرچند ممکن است وجود داشته باشند اما تأثیر چندانی ندارند. اما در کشورهایی که از نظام چندحزبی استفاده میکنند هیچیک از احزاب اکثریت پارلمان را به خود اختصاص نداده است و احزاب برای رسیدن به نتیجه باید باهم دست به ائتلاف بزنند. معمولاً بیان میشود که نظام حزبی ثبات سیاسی بیشتری را موجب میشود اما نظام چندحزبی دمکراتیک است.
نظامهای انتخاباتی مختلفی نیز در دنیا وجود دارد که آنها را میتوان در سه دسته کلی تقسیمبندی نمود: نظامهای اکثریتی، نظام تناسبی و نظامهای مختلط؛ و البته نظاماتی نیز وجود دارند که خارج از این دسته هستند و جزء سایر نظامها تقسیمبندی میشوند. نظامهای اکثریتی بر این مبنا شکل میگیرند که هر شخص یا حزبی که بیشترین رأی را از خود کرد به مجلس راه مییابد. اما در نظامها تناسبی احزاب بهتناسب درصدی از آرا که از آن خودکردهاند، به همان نسبت تعدادی از صندلیهای مجلس را به خود اختصاص میدهند و مشخص است که لازمه این نوع نظام انتخاباتی وجود احزاب است. در نظامها مختلط بخشی از صندلی از طریق یک نظام اکثریتی و بخشی دیگر از طریق یک نظام تناسبی اشغال میشوند.
بحث نظارت بر انتخابات در کشورهای مختلف صورتهای مختلفی دارد. برخی آن را به کمیسیونها و شوراهای خاص سپردهاند، برخی دادگاههای ویژه برای این امر ترتیب دادهاند، برخی نیز آن را به وزارت کشور سپردهاند. اما بهطورکلی نمیتوان یک نظام نظارت را در سایر کشورها مشاهده کرد.
در این تحقیق گرچه در تفصیل مباحث سعی شده است که نوشته با توجه به تجارب آنچه در دنیا بهطورکلی صورت میپذیرد و در ادبیات رایج بحث منعکسشده است توجه گردد، اما ۵ کشور بهطور خاص نیز مدنظر گرفتهشدهاند و مطالعات موردی در مورد آنها بهصورت خاص صورت گرفته است که عبارتاند از: آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و پاکستان. در بعضی بخشها که هم لازمه بحث به نظر رسیده و هم اطلاعات کافی در مورد آن موجود بوده است، در این مورد این کشورها بهطور موردی و خاص در مورد موضوع موردبحث اطلاعات لازم آورده است و البته در بعضی موارد که نیازی احساس نشده، در راستای حفظ مختصر و مفید بودن کلام، از آوردن بررسیها موردی پرهیز شده است.
بهطورکلی این تذکر نیز لازم است که مبنا در این تحقیق رعایت اختصار و بیان مباحث اصلی است وگرنه هرکدام از بخشهای ذکرشده، مباحث بسیار مطولی در ذیل خوددارند.
با توجه به ملاحظات و تعهدات حرفهای اندیشکده در انتشار محصولات، در صورت تمایل جهت حضور در اندیشکده و مطالعه نسخه چاپشده گزارش با دفتر اندیشکده تماس حاصل فرمایید.