رئیسکل بانک مرکزی در مصاحبهای بیان کرده بود که برخی از بانکها و مؤسساتی که در حال ورشکستگی هستند، سودهای بالاتری میدهند و البته توصیه کرده بودند که مردمفریب سود بالای بانکها را نخورند.
به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده بود که مردمفریب نرخ سودهای بالاتر را نخورند، اما همچنان به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی، وضعیت نظام بانکی در حالت نابسامانی به سر میبرد. بر همین اساس، سید مهدی حسینی، مدیر کارگروه پولی و بانکی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری در یادداشتی مروری بر الزامات طرح نجارت بانکی کشور داشته است:
در حال حاضر نرخ سود سپردهها بسیار فراتر از ۱۵ درصدی است که شورای پول و اعتبار برای سپردههای یکساله در تاریخ ۸ تیر ۹۵ تعیین کرده بود؛ چراکه بهواسطه مشکلات ترازنامهای بانکها و سیاستهای نادرست پولی کشور، رقابتی مخرب بین بانکها در جذب سپرده شکلگرفته که متعاقب آن نرخ سود روزشمار در برخی از بانکها به بالای ۲۲ درصد رسیده است. نرخ سود اسمی بالا باوجود تورم ۱۰ درصد اثرات مخرب متفاوتی برای اقتصاد کشور دارد که در این نوشتار فرصت بررسی همه آنها نیست. اما این نرخ بالا برای خود بانکها نیز مخرب و زیانآور است و ورشکستگی بانکها را تسریع و تعمیق میبخشد.
برای پرداخت سود، بانک مرکزی اقدام به خلق پول (سپرده) میکند و بدهیهای بانک بهصورت اتوماتیک بر اساس این نرخ افزایش میدهد. از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات بهتبع سود سپردهها افزایش خواهد یافت، با افزایش این نرخ، احتمال نکول و درنتیجه مطالبات غیر جاری بیشتر میشود و طرف داراییهای بانک دچار مشکل میشود. البته بانکها با استمهال، تسهیلات غیر جاری را تبدیل به جاری میکنند و از این طریق از ذخیره مطالبات غیر جاری فرار میکنند و طرف داراییهای ترازنامه را بهصورت صوری سالم نشان میدهند، اما واقعیت آن است که سهم مطالبات غیر جاری بسیار بیشتر از ۱۱.۷ درصدی است که بانک مرکزی در نماگرهای اقتصادی شماره ۸۶ بیان کرده است. انبساط بدهیها و انقباض داراییها عمق ورشکستگی را بیشتر کرده و بهواسطه افزایش نیاز به ذخایر، رقابت بانکها برای جذب سپردهها افزایشیافته و مجدداً نرخ سود افزایش مییابد.
البته باید در اینجا بیان کرد که ورشکستگی بانکها با ورشکستگی سایر بنگاههای اقتصادی متفاوت است. سایر بنگاهها بهمحض ورشکستگی، فعالیتشان تعطیل میشود، اما بانکهای ورشکسته بهواسطه حمایت بانک مرکزی و قدرت خلق پولی که دارند، میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
وضعیت کنونی بانکها هزینههای زیادی را در درجه اول به خود بانکها و سپس به اقتصاد کشور وارد میکند و اجرای مجموعه اقدامات جامع و اساسی که میتوان آن را بسته یا طرح نجات بانکی نام نهاد، برای شکستن این چرخه معیوب بهشدت ضروری است. با توجه به اهمیت و نقش بانکها در تأمین مالی بنگاهها (حدود ۹۰ درصد تأمین مالی از طریق بانکها صورت میگیرد) و نظام پرداختها و ارتباط گسترده بانکها با حجم وسیعی از مردم بهعنوان سپردهگذار، سهامدار و تسهیلات گیرنده، طراحی این بسته نجات بسیار حساس و دقیق است و در صورت انجام اقدامات نسنجیده میتواند به تبدیل به بحرانهای اجتماعی، سیاسی و امنیتی گردد. آنچه در خصوص سپردهگذاران کاسپین یا میزان اتفاق افتاد، نمونه کوچکی از آن چیزی است که میتواند در ابعاد گستردهتر اتفاق بیفتد. در ادامه برخی از الزامات مهم در طراحی بسته نجات بانکی بیان میشود.
شناسایی دقیق داراییها بهویژه حجم مطالبات غیر جاری (سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول) و رتبهبندی بانکها بر اساس آنقدم اول در اصلاح ترازنامه بانکها، شناسایی دقیق وضعیت ترازنامه بانکها بهویژه مطالبات سوخت شده بانکها و رتبهبندی بانکها بر اساس آن است. بهعبارتدیگر قدم اول فهم عمق ورشکستگی نظام بانکی و تمییز بانکهای خوب از بانکها بد میباشد. بهطور خاص با توجه به حجم مطالبات معوق شناسایی شبکه سهامداران کلان و تسهیلاتی که به افراد مرتبط اعطاشده و بهصورت غیر جاری درآمدهاند، ضرورت دارد. بانکها این امکان را دارند که از طرق مختلف داراییهای مشکلدار خود را بپوشانند. هانوهان رئیس بانک مرکزی ایرلند در سالهای ۲۰۰۹-۲۰۱۵ معتقد است که اطلاعات دقیق نسبت به وضعیت بانکها بهندرت در دسترس است و این امر تصمیمگیری صحیح در دوره بحران را با مشکل مواجه میکند.
تسهیم زیان بانکهانجات بانکها از طریق منابع عمومی (بیتالمال) راحتترین راه، اما با آثاری زیانبار است. اولین مشکل آن است که هزینه نجات بانکها توسط کسانی پرداخت میشود (عموم مردم) که هیچ نقشی در بحران نداشتهاند. مشکل دوم بروز مشکل کژ منشی در صنعت بانکداری (مدیران، سهامداران و سپردهگذاران) و اقدام به رفتارهای ریسکی و وقوع بحرانهای بانکی مشابه در آینده است. بر این اساس اگرچه استفاده از منابع عمومی قابلحذف نیست، اما طرح نجات میبایست به نحوی طراحی شود اولاً استفاده از منابع عمومی حداقل شود و ثانیاً سپردهگذاران (بهویژه سپردهگذاران کلان)، سهامداران (بهویژه سهامداران کلان) و مدیران بانکها در هزینههای طرح نجات سهیم باشند.
تسهیلات دهی به بنگاههایکی از عوارض وضعیت کنونی بانکها، کاهش تسهیلات دهی به بنگاههای اقتصادی است. بخش قابلتوجهی ازآنچه بهعنوان تسهیلات اعطایی بانکها از سوی بانک مرکزی گزارش میشود، تسهیلات جدید نیست، بلکه استمهال تسهیلات غیر جاری گذشته است. این شرایط، فعالیت بنگاههایی که نیاز به تأمین مالی دارند را با مشکل مواجه میکند و ممکن است منجر به تعطیلی بنگاه گردد که درنهایت در سطح کلان رکود و بیکاری را در پی خواهد داشت. بر این اساس یکی از نکات مهم در طراحی بسته نجات، توجه به تأمین نقدینگی موردنیاز بنگاهها است.
جلوگیری از وقوع تورمهای شدیدنرخ سود بالای سپردهها و افزایش مطالبات غیر جاری منجر به این شده است که نقدینگی به بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان (تقریباً معادل GDP اسمی) برسد. در حال حاضر بهواسطه نرخ بالای سود بانکی، سرعت گردش پول کاهشیافته و این سپردهها در بانکها منجمد شدهاند، اما بهمحض بروز یک شوک ممکن است، سیالیت سپردهها افزایش یابد که آثار تورمی در پی خواهد داشت.
جلوگیری از بروز شوک ارزی شدیدیکی از گزینههای جایگزین سپردههای سرمایهگذاری، خرید ارز و انتفاع از افزایش قیمت آن است. تجربه شوک ارزی سالهای گذشته نشان داد، که هزینههای آن برای اقتصاد (بروز نا اطمینانی و افزایش قیمتها) بسیار زیاد است. با توجه محدودیتهای ارزی ناشی از تحریمها، یکی از مخاطرات ممکن که میبایست در طرح نجات بانکی به آن توجه نمود، این است که نقدینگی عظیم خلقشده در این سالها به بازار ارز را هدف قرار داده و منجر به بیثباتی در اقتصاد گردد.
اصلاح قواعد، نهادها و رویههامعمولاً در بازسازی نظام بانکی، مباحث عمدتاً معطوف به سرمایه بانکها و راههای افزایش آن است. اما آنچه مهمتر به نظر میرسد اصلاح قواعد، نهادها و رویههای موجود در نظام بانکی است. وقوع بحرانهای بانکی، شرایطی را فراهم میکند که هزینههای این قبیل اصلاحات بسیار کمتر از دورههای عادی گردد. لذا یکی از نکاتی که میبایست در طراحی بسته نجات به آن توجه گردد، از بین بردن زمینههایی است که منجر به این شرایط شده است که یکی از مهمترین آنها قواعد، نهادها و رویههای بانکی است.
درمجموع به نظر میرسد نهادهای سیاستگذار و تنظیمگر در بخش بانکی کشور بهویژه بانک مرکزی هر چه سریعتر باید اقدام به تدوین یک بسته نجات بانکی بر اساس الزامات و ملاحظات مختلف شبکه بانکی کشور نمایند که برخی از الزامات کلیدی آن در سطور فوق موردبررسی قرار گرفت.
منتشر شده در خبرگزاری مهر در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶