قانونمند کردن بازار دیجیتال / خیز دوباره اتحادیه اروپا برای رام‌کردن غول‌های فناوری

قانونمند کردن بازار دیجیتال / خیز دوباره اتحادیه اروپا برای رام‌کردن غول‌های فناوری


حکمرانی عصر دیجیتال , دیدگاه تخصصی
حوزه سیاستی : حکمرانی عصر دیجیتال
سال نشر : 1400/08/08



سعید ذوقی‌اصغرپور پژوهشگر اندیشکده حکمرانی شریف / داستان از آنجا آغاز می‌شود که بسیاری از سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران عرصه حقوق رقابت بر این باورند که بسیاری از غول‌های فناوری دنیا از تسلط خود بر بازارهای دیجیتالی اتحادیه اروپا برای از بین بردن رقابت میان فعالان این بازار در جهت منافع خود سوءاستفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا تابه‌حال دست روی دست نگذاشته و پی‌درپی شرکت‌های متخلف را به‌دلیل انجام رفتارهای ضدرقابتی جریمه کرده است.

به‌عنوان مثال در سال ۲۰۰۴، شرکت مایکروسافت به‌دلیل انجام رفتارهای شبه‌انحصاری به‌منظور کسب جایگاه مسلط بر بازار از سوی اتحادیه اروپا، به مبلغ ۴۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو که در زمان خود رکورد بالاترین میزان مجازات بود، جریمه شد. پس از پنج سال تحت نظر گرفتن مایکروسافت، اتحادیه اروپا دریافت که این شرکت با استفاده از سهم عمده‌ای که بر بازار داشته، نرم‌افزار پخش‌کننده صوت‌وتصویر خود را بر کاربران ویندوز تحمیل کرده و بدین واسطه اقدام به حذف حضور رقبایش در این بازار کرده است. در سال ۲۰۱۴ به‌دلیل ارائه اطلاعات نادرست در خصوص ادغام واتس‌اپ با فیس‌بوک، اتحادیه اروپا با جریمه ۱۱۰ میلیون یورویی این شرکت، به فعالان بازار دیجیتال نشان داد که تا چه اندازه به تضمین اعمال قوانین رقابتی در این اتحادیه اهمیت می‌دهد. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ گوگل را به اتهام سوءاستفاده و کنار زدن غیرمنصفانه رقبایش از بازار، به‌وسیله موتور جست‌وجوی خود و تسلطی که بر جست‌وجوهای کاربران دارد، دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو جریمه کرد.

ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.