عواید اقتصادی ارتباط با سیاستمداران و حمایت مالی آن‌ها در دوران انتخابات

عواید اقتصادی ارتباط با سیاستمداران و حمایت مالی آن‌ها در دوران انتخابات


آرشیو اخبار
سال نشر : 1395/05/02



روزنوشت اقتصاد

عواید اقتصادی ارتباط با سیاستمداران و حمایت مالی آن‌ها در دوران انتخابات 

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که در دوروبرتان بنگاه‌ها و شرکت‌هایی را ببینید که فارغ از شرایط رونق و رکود اقتصاد، همواره وضعیت درآمد و سودآوری آن‌ها خوب بوده است و پس از بررسی بیشتر متوجه شده‌اید که این وضعیت به دلیل ارتباط مؤثر با بعضی سیاستمداران پدید آمده است. ممکن است در ابتدا این‌گونه به نظر برسد که این پدیده مختص کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران است اما ظاهراً مسئله فراگیر بوده و حتی در کشورهای با سطح درآمد سرانه بالا مانند آمریکا نیز ریشه دوانده است. متعاقب این فراگیری، بخش قابل‌توجهی از ادبیات آکادمیک حوزه اقتصاد و فاینانس نیز به واکاوی این مسئله اختصاص‌یافته است.

یکی از مقالات معتبر دراین‌باره به بررسی نقش حضور افراد ذی‌نفوذ سیاسی (Politically-connected) در هیئت‌مدیره یک بنگاه بر ارزش آن پرداخته است:

Goldman, E., Rocholl, J., & So, J. (2009). Do politically connected boards affect firm value?. Review of Financial Studies, 22(6), 2331-2360.

این مقاله با استفاده از داده‌های اوریجینال گردآوری‌شده به‌صورت دستی درباره ارتباطات سیاسی اعضای هیئت‌مدیره از ۵۰۰ شرکت S&P، ابتدا آن‌ها را بر اساس ارتباط با هر یک از دو حزب جمهور خواه و دموکرات به دو گروه مرتب کرده است. یکی از یافته‌های این مقاله افزایش غیرطبیعی بازدهی سهام پس از اعلام نامزدهای هر حزب در شرکت‌هایی که اعضای هیئت‌مدیره ارتباطات سیاسی داشته‌اند، می‌باشد. ضمن اینکه، پس از پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۰ (جرج بوش)، ارزش شرکت‌های مرتبط با جمهوری خواهان افزایش‌یافته و شرکت‌های مرتبط با دموکرات‌ها دچار کاهش ارزش شده‌اند.

مقاله دیگری با مشخصات زیر:

Cooper, M. J., Gulen, H., & Ovtchinnikov, A. V. (2010). Corporate political contributions and stock returns. The Journal of Finance, 65(2), 687-724.

با ایجاد دیتابیسی نسبتاً جامع از کمک‌های مالی بنگاه‌ها به کمپین‌های سیاسی آمریکا در دوره ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۴ متغیرهایی را ساخته است که میزان پشتیبانی مالی بنگاه‌ها از هر یک از کاندیداها را نشان می‌دهند. اولین یافته این مقاله این است که اندازه این متغیرها ارتباط مثبت و معناداری با میزان درآمدهای آتی هر بنگاه دارد. این اثر برای بنگاه‌هایی که تعداد بیشتری از کاندیداهای واقع در ایالت خودشان را حمایت کرده‌اند بزرگ‌تر است. علاوه بر این، بنگاه‌هایی که در تأمین مالی هزینه‌های نامزدهای مجلس و دموکرات‌ها مشارکت داشته‌اند، بهره بیشتری کسب کرده‌اند.