تا جایی که یادمان می آید سوپراپلیکیشن ها ابتدا کار خود را با راه اندازی یک استارت آپ (مبتنی بر ارائه یک محصول و فعالیت در یک بازار مشخص)شروع کرده و سپس استراتژی تبدیل شدن به یک سوپراپلیکیشن را در پیش گرفته اند یا دست کم اگر از ابتدا چنین تصمیمی داشته اند(نظیر اسنپ فمیلی)، در مقام اجرا سیر تدریجی حرکت از یک پلتفرم تک بعدی به پلتفرم چندمنظوره را طی کرده اند. در این میان، روبیکا تنها نمونه از کسب و کارهای اینترنتی بومی به شمار می رود که در هیچکدام از دو دسته یادشده قرار نمیگیرد، چرا که از ابتدای راه اندازی- حداقل به لحاظ شکلی- به سوپراپ شباهت بیشتری داشته تا یک استارت آپ. این پلتفرم چندمنظوره تجمیعی که در بدو تأسیس(زمستان ۱۳۹۶)، خود را یک ابَر رسانه(Mega Media) ذیل مرکز نوآوری و شتابدهی کسب و کارهای دیجیتال توسکا معرفی کرد و سپس، عبارت سوپراپ یا اپلیکیشن جامع را برای تعریف خود برگزید، امروز بنا به ادعای مدیر ارشد اجرایی خود- محمد رشیدی- مسیری طبیعی را طبق الگوی توسعه سوپراپ ها در جهان طی کرده و به طور کاملا برابر و منصفانه نسبت به دیگر رقبا، با توسکا صرفا برای بهره گیری از امتیاز تبلیغات در برنامه های صدا و سیما همکاری کرده است. اما براستی سوپراپ چیست و تا چه اندازه می توان بر اساس ادعای مدیران روبیکا این پلتفرم را در قامت یک سوپراپلیکیشن مورد ملاحظه قرار داد.
متن کامل این گزارش از طریق لینک زیر قابلدسترسی است: