اقتصاد رفتاری, اقتصاد سیاسی, برنامههای انجام شده, حوزه های تخصصی, کانال اقتصاد رفتاری
در اجتماعات برخی حیوانات، هنگامیکه یکی از آنها رم میکند و به سمتی میدود، گله نیز بیدلیل به دنبال آن حیوان به حرکت درمیآید. امیدوارم از مثال زدهشده ناراحت نشوید زیرا همین مثال پایه یکی از خطاهای شناختی در انسانها شده است. موضوعی که در ادامه به آن پرداخته میشود و یکی از عوامل مهم شکلگیری حباب قیمتی در بازارهای مالی است. چقدر هنگام تصمیمگیری، نظرات جمع روی ما اثر میگذارد؟ شاید پاسخ چنین سؤال بهظاهر سادهای این باشد که من تصمیم درست را میگیرم، چه موافق و چه مخالف جمع باشد. اما بررسیها نشان میدهد که پاسخ به این سؤال تا این حد ساده نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث میشود نظرات جمع روی تصمیم ما اثر بگذارد.
یکی از این دلایل این است که به خود بگوییم، «احتمالاً دیگران چیزی میدانند که من نمیدانم». همین عبارت همانند نیروی جاذبه باعث میشود تا ما نظرمان را به جمع نزدیک کنیم. بهعنوانمثال در هنگام تشکیل صف خرید یا فروش در بورس، عدهای به آن بپیوندند تنها به این دلیل که بهاحتمالزیاد دیگران چیزی میدانند که من نمیدانم. درحالیکه بهترین استراتژی در این شرایط شنا کردن برخلاف جهت آب است. به این معنا که هنگام تشکیل صف خرید (فروش)، بفروشیم (بخریم). البته این موضوع تنها محدود به این مسئله نیست. ترس از طرد شدن یکی دیگر از دلایلی است که باعث میشود از نظرات جمع پیروی کنیم. این موضوع مصداق ضربالمثل «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» است، موضوعی که حتی میتواند دامنگیر حرفهایهای بازار هم شود، زیرا هنگامیکه در معرض نظر همکاران خود قرار میگیرند ممکن است در دیدگاه خود تعدیل ایجاد کنند.
حال سؤال این است که چگونه در دام این خطا نیفتیم؟ راهحل این است که بدون درنگ سوار قطار درحرکت نشویم. صبر کنیم و پس از بررسی جوانب کار تصمیم بگیریم. اینها بخشی از خطاهای شناختی هستند که دانش رفتاری در حوزه مالی به آنها میپردازد. موضوعی که میتواند شناخت دقیقتری از رفتار کنشگران در بازارهای مالی فراهم سازد و این فرصت را به وجود میآورد تا از آنها اجتناب کنیم.
منتشرشده در روزنامه دنیای اقتصاد به تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۶