مقدمه[۱]
پس از مذاکرات گسترده و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با حضور وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکسی های برخط و شهرداری ها درباره نحوه فعالیت تاکسی های اینترنتی و ضرورت اتخاذ سیاست تنظیم گرانه در عین حمایت از فضای فعالیت استارت آپ ها در کشور، سرانجام دستورالعمل نظارت بر فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر در روز شنبه مورخ ۱۳۹۸/۷/۶ رسما ابلاغ شد. این ابلاغیه از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور خطاب به استانداران کل کشور نوشته شده و پیرو دستورالعمل هیات وزیران برای دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارایه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور است.
بر اساس این دستورالعمل، وزارت کشور موظف است ظرف مدت ۶ ماه سامانهای را به نام «سماس» برای ثبت برخط اطلاعات ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر، وسائل نقلیه، رانندگان و دادههای سفر راهاندازی کند و دسترسیهای لازم را در اختیار مراجع ذیربط قانونی قرار دهد. پس از راهاندازی این سامانه، ارائهدهندگان خدمات باید ظرف مدت یک ماه اطلاعات وسائل نقلیه و رانندگان تحت پوشش خود را به اضافه دادههای سفر (بهصورت روزانه و هفتگی) در این سامانه وارد کنند.
در نوشتار پیشرو بنا داریم از نظرگاه حکمرانی داده به ارزیابی و تحلیل دستورالعمل فعالیت تاکس یهای اینترنتی بپردازیم و ضمن بررسی مزایا و معایب اتخاذ چنین سیاستی در عرصه تنظیم گری فضای مجازی کشور، پیشنهاداتی در راستای بهبود مواجهه حاکمیت با این قبیل پدیده های فناورانه تحول آفرین به دست دهیم.
[۱] https://policyreview.info/articles/news/internet-and-blockchain-technologies-authoritarian-or-democratic/1397
متن کامل این گزارش از طریق لینک زیر قابلدسترسی است: