هر دو این احکام نشان از فقدان اجماعی درست در خصوص میزان مسئولیت پلتفرمهای دیجیتال در قبال فعالیتهای اشخاص ثالث بر بستر آنها و ناهمگونی نظام پیشین قانونی با عصر جدید فعالیتهای پلتفرمی است. بیتردید اکوسیستم کسبوکاری دیجیتالی ایران از چنین حکمی خوشحال خواهد شد اما باید دید در ادامه مسیر توسعه دیجیتالی ایران فقدان شفافیت در باب مسئولیت پلتفرمی و صدور احکام بعضا متعارض، این اکوسیستم را دچار چالش خواهد کرد یا در مسیر توسعه قرار خواهد داد. به بهانه حکم صادره مبنی بر عدم مسئولیت پلتفرم در برابر فعالیت غیرقانونی شخص ثالث بر بستر آن به مرور این مفهوم در ایالات متحده و اتحادیه اروپا میپردازیم.
مسئولیت پلتفرم یا به عبارتی فقدان مسئولیت پلتفرم در قبال فعالیت شخص ثالث برای نخستین بار بنابر بخش ۲۳۰ قانون آداب ارتباطات ایالات متحده رسمیت یافت. البته این قانون در سالهای نخست شکلگیری کسبوکارهای دیجیتالی تدوین شد و جهان اینترنت شاهد فعالیتهای پلتفرمهای دیجیتال کنونی نبودند.
به زعم موافقان این بند قانونی، بخش ۲۳۰، بنیان توسعه کسبوکارهای دیجیتالی در ایالات متحده و به تبع آن شکلگیری پلتفرمهای بزرگ و موفق بود. چرا که فقدان مسئولیت در قبال فعالیت شخص ثالث ضمن فراهمآوری حد زیادی از امنیت برای پلتفرمها، موجب کاهش هزینههای اقتصادی و قانونی آنها میشود.
اصطلاحی که به Safe harbour معروف است به معنایی مأمن امن پلتفرمها. به رغم نزاعهای گوناگون بر سر تغییر این بخش به طور خاص بعد از انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده و حذف اکانت ترامپ و پذیرش حدی از مسئولیت توسط پلتفرمها در قبال فعالیت شخص ثالثی چون ترامپ، کماکان بخش ۲۳۰ در قامت ناموس اینترنت ایالات متحده و خشت اول این دیوار دست نخورده باقی مانده است.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.