اقتصاد رفتاری, اقتصاد سیاسی, برنامههای انجام شده, تیتر اقتصاد رفتاری, حوزه های تخصصی, در رسانه, دیدگاه تخصصی, محصولات, یادداشتها
والدین و متخصصان حوزه تغذیه سالها است که در مورد رابطه میان تغذیه کودکان و کارایی تحصیلی آنها در حال گفتگو هستند. این ارتباط، منطق طراحی برنامههای تغذیه مدارس، سیاستگذاری، برنامههای آموزشی غذایی و هدایت والدین بهمنظور تغذیه درست کودکان در سن تحصیل است.
تغذیه، عامل بسیار مؤثر محیطی بر روی رشد ذهنی و فیزیکی در سنین خردسالی است. عادات غذایی در دوران کودکی میتواند بر روی کارایی و عملکرد سنین بالا مؤثر باشد (۱ و ۲). مطالعات نشان دادهاند که تغذیه مناسب بر روی تندرستی و توانایی بالقوه یادگیری کودکان مؤثرند که باعث کارایی بهتر این افراد در مدرسه میشود. کودکانی که عادات غذایی سالم را یاد گرفتهاند دارای ویژگیهای فعالیت بدنی بیشتر، پرهیز از سیگار و مدیریت استرس میباشند و بهصورت بالقوه کمتر در معرض بیماریهای مزمن قرار میگیرند (۳ و ۴). آموزش تغذیه سالم، عامل اصلی در شکلگیری عادات غذایی سالم است و لازم است تا از سنین کودکی به افراد آموزش داده شود (۵). همچنین لازم است تا به تغذیه دوران بارداری و نوزادی مانند شیر مادر توجه ویژه شود.
مطالعات نشان میدهد که نرخ غیبت و تأخیر دانشآموزان در مدارسی که وعده صبحانه به آنها داده میشود، کمتر است (۶). همچنین بررسیها نشان میدهد که کودکان دارای فقر آهنی که موجب کمخونی میشود، دارای افت تحصیلی بیشتری هستند که نیازمند درمان میباشند. درحالیکه اگر این فقر آهن موجب کمخونی نشود، بهطورمعمول در کارایی تحصیلی و شناختی دانش آموزان خللی ایجاد نمیکند (۷، ۸ و ۹). سو تغذیه یکی از مشکلات اصلی مؤثر بر توانایی یادگیری کودکان است. عرضه صبحانه سالم در میان کودکانی که از سو تغذیه رنج میبرند، یک ابزار مؤثر برای افزایش کارایی تحصیلی و شناختی آنها به شمار میآید (۱۰ و ۱۱).
شکلگیری عادات غذایی، بهطور ذاتی دارای پیچیدگی است و عوامل زیادی بر روی آن مؤثر است. خردسالان تصمیم نمیگیرند که چه غذایی را بخورند، به همین دلیل این والدین هستند که آن را شکل میدهند. در دوران نوزادی و خردسالی، خانواده نقش اصلی را در یادگیری و پرورش ترجیحات و عادات غذایی دارند. زمانی که آنها رشد میکنند و دوره مدرسه آغاز میشود، معلم، دوستان و سایر اعضای مدرسه، در کنار رسانهها و الگوهای اجتماعی اثر مهمتری را در شکلگیری عادات غذایی کودکان میگذارند. زمانی که کودکان، استقلال بیشتری پیدا میکنند و دوره نوجوانی آنها شروع میشود، گروه همسالان و دوستان در شکلگیری این عادتها و سبک زندگی نقش بیشتری را ایفا میکنند (۱۲).
نقش مدرسه در تغذیه سالم به دلیل افزایش میزان چاقی در میان کودکان بیشازپیش موردتوجه قرار گرفته است. چندین عامل محیطی همچون نبود استاندارد مناسب بهمنظور ارائه تغذیه در مدارس، بخصوص مدارسی که در آنها برنامه نهار وجود دارد و دسترسی راحت به مواد غذایی با ارزش غذایی کم در مدارس مانند غذاهای با قند، چربی، کالری و سدیم بالا (مثل انواع نوشابهها و شیرینیجات) ازجمله مواردی است که باعث بروز چاقی در میان دانشآموزان میشود. برخلاف مداخلات آموزشی و سلامت عمومی که باهدف تغییر رفتار افراد انجام میشود، سیاستگذاریهای تغذیه مدارس بر روی تغییر محیط غذایی مدارس بهمنظور ایجاد بستر مناسب برای مصرف مواد غذایی سالم متمرکز میشوند.
در یک تقسیمبندی، سیاستهای تغذیه را میتوان به ۱- دستورالعملهای تغذیه: تهیه استانداردهای تغذیه برای فهرست غذاهایی که در وعدههای غذایی مدارس یا زنگهای تفریح عرضه و یا فروخته میشود؛ این نوع سیاست علاوه بر تعدیل خدمات غذایی که در مدارس ارائه میشود با افزایش و بهبود ورزش و برگزاری دورههای آموزشی برای دانشآموزان و والدین همراه است؛ ۲- تنظیمگری غذا و نوشیدنیهای در دسترس: سیاستهای محدودکننده فروش و عرضه مواد غذایی ناسالم در مدارس اعمال میشود؛ بهعنوانمثال میتوان به محدودیت دسترسی به خوراکیهایی همچون چیپس، پفک، آبنبات و نوشابه از بوفههای مدارس اشاره کرد. همچنین کاهش اندازه شیرینیجات و نوشابهها از وعدههای غذایی که در مدارس ارائه میشود، ازجمله این مداخلات است؛ ۳- مداخلات قیمتی: رایگان ساختن یا ارائه یارانه به مواد غذایی همچون میوه و سبزیجات در مدارس که با کنترل فروش آنها به دانشآموزان همراه است. بررسی کارایی این نوع مداخلات نشان میدهد که تهیه دستورالعملهای تغذیه در کنار مداخلات قیمتی، یک ابزار مؤثر برای بهبود مصرف غذاهای سالم در مدارس است (۱۳).
بااینوجود انجام این مداخلات میتواند همواره جواب بهینه نباشد. ازاینرو با انجام برخی تغییرات ساده میتوان در بهبود تغذیه دانشآموزان مؤثر بود؛ موضوعی که دانش اقتصاد رفتاری به آن پرداخته است و در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود. یکی از دلایلی که بچهها، برخی میوهها مانند سیب را انتخاب نمیکنند، بزرگ بودن و دشواری در گاز زدن آن است. ازاینرو توصیه میشود که این نوع میوهها بهصورت قطعه شده در اختیار آنها قرار گیرد. مورد بعد، مصرف کمتر برخی مواد غذایی مانند سالاد در سالنهای غذاخوری دانشآموزی است که راهحل آن قرار دادن سالاد و غذاهای مفید در دسترسترین نقطه سالن است. از دیگر موارد، جلوی دید قرار دادن نوشیدنیهای مفید در بوفهها و سالنهای غذاخوری مدارس است. همچنین میتوان از نامگذاریهای خلاقانه و جذاب برای معرفی مواد غذایی سالم به دانشآموزان استفاده کرد. نکتهای که در پایان لازم است به آن اشاره کرد اینکه روشهایی که اقتصاد رفتاری درزمینهٔ بهبود تغذیه دانشآموزان پیشنهاد میکند، جایگزین مداخلات گفتهشده نیست، بلکه بهنوعی مکمل آنها بهحساب میآیند (۱۴).
1- Nicklas TA, Webber LS, Srinivasan SR, Berenson GS. Secular trends in dietary intakes and cardiovascular risk factors of 10- year-old children: the Bogalusa Heart Study (1973–۱۹۸۸). Am. J. Clin. Nutr. 1993; 57: 930-7.
2- Singer MR, Moore LI, Garrahie EJ, Ellison RC. The tracking of nutrient intake in young children: the Framingham Children’s Study. Am. J. Public Health 1995; 85: 1673–۷٫
3- Aldinger CE, Jones JT. Healthy Nutrition: An essential element of a Health-Promoting School. WHO Information Series on School Health. Document four. Geneva: WHO, 1998.
4- ADA. Position of the American Dietetic Association: Dietary guidance for healthy children aged 2 to 11 years. J. Am. Diet Assoc. 1999; 99: 93–۱۰۱٫
5- Murphy JM, Wehler CA, Pagano ME, Little M, Kleinman RE, Jellinek MS. Relationship between hunger and psychosocial functioning in low-income American children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1998;37:163-170.
6- Fernald L, Ani CC, Grantham-McGregor S. Does school breakfast benefit children’s educational performance? Afr Health. 1997;19(6):19-20.
7- Nicklas TA, Webber LS, Srinivasan SR, Berenson GS. Secular trends in dietary intakes and cardiovascular risk factors of 10- year-old children: the Bogalusa Heart Study (1973–۱۹۸۸). Am. J. Clin. Nutr. 1993; 57: 930-7.
8- Singer MR, Moore LI, Garrahie EJ, Ellison RC. The tracking of nutrient intake in young children: the Framingham Children’s Study. Am. J. Public Health 1995; 85: 1673–۷٫
9- Aldinger CE, Jones JT. Healthy Nutrition: An essential element of a Health-Promoting School. WHO Information Series on School Health. Document four. Geneva: WHO, 1998.
۱۰- ADA. Position of the American Dietetic Association: Dietary guidance for healthy children aged 2 to 11 years. J. Am. Diet Assoc. 1999; 99: 93–۱۰۱٫
۱۱- CDC. Guidelines for school health programs to promote lifelong healthy eating. J. Sch. Health 1997; 67: 9–۲۶٫
۱۲- Birch LL, Fisher JO. Development of eating behaviors among children and adolescents. Pediatrics 1998; 101: 539–۴۹٫
۱۳- Jaime PC, Lock K. Do school based food and nutrition policies improve diet and reduce obesity?. Preventive medicine. 2009 Jan 1;48(1):45-53.
۱۴- Hanks Andrew S. Behavioral economics and nutrition education: Empowering individual to make lasting changes, Presented at the 2014 EFNEP-UC CalFresh Statewide Training.
منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۷