اقتصاد سیاسی, برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, دیدگاه تخصصی, سیاستهای مالی, محصولات
اکنون با تخلیه شدن بخشی از نقدینگی در اقتصاد از طریق بحران ارزی، از اثرات نقدینگی انباشتهشده کاسته شده و فرصت مناسبی برای اصلاح دائمی در ساختار بودجهریزی و از بین بردن اثرات مخرب کسری بودجه است. از طرف دیگر کاهش درآمدهای نفتی ناشی از تحریمها نیز میتواند اهرم فشاری بر سیاستگذار بودجهای باشد تا به هزینههای غیرضروری در بودجه خودسر و سامان داده و کسری بودجه را به حداقل برساند. اما متأسفانه با روند در پیشگرفته شده در بودجه ۹۸، بر اساس محاسبات انجامشده در حالت خوشبینانه حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و در بدبینانهترین حالت، تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ایجاد میشود که مستقیماً باعث افزایش پایه پولی میشود. این در حالی است که بررسی عملکرد ۸ ماهه بودجه سال ۹۷ نشان میدهد که کسری بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی چندان دور از ذهن نیست. برای داشتن درک بهتر از این ارقام، کافی است به این نکته توجه کرد که پایه پولی در حال حاضر در حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است. این پایه پولی با توجه به ضعف نظام بانکی و ضریب فزاینده، باعث ایجاد نقدینگی میشود که اندازه و خطر آن بهمراتب بیشتر ازآنچه است که تاکنون رخ داده است. با این وضع، احتمال گرفتاری اقتصاد در مارپیچ ابر تورم و ونزوئلایی شدن اصلاً دور از ذهن نخواهد بود. لذا به نظر میرسد مهمترین چالش اقتصاد ایران، معضل کسری بودجه است. لازم به ذکر است کسری بودجه فزاینده با بند «۹» سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ابلاغی ۲۴/۱۱/۱۳۹۱ در تضاد است.
این کسری بودجه بسیار بزرگ، نتیجه فروض بسیار خوشبینانه در مورد درآمدهای دولت و درنتیجه ایجاد هزینههای اجتنابپذیر با این پیشبینیها است. در ادامه به بررسی کلیات اقلام بودجه در ای سمت میپردازیم.
درآمدها- در سمت درآمدهای بودجه، دولت درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی را بهصورت غیرواقعبینانهای پیشبینی کرده است.
- ازیکطرف علیرغم شرایط تحریمی کشور و وضعیت بازار نفت درآمد نفتی حدود ۲۹.۵ میلیارد دلار در سال تخمین زده شده که سهم دولت از آن حدود ۲۱ میلیارد دلار خواهد بود. این رقم با فرض فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات با قیمت ۵۴ دلار بهدستآمده است. این در حالی است که بررسیهای بازار نفت در سال ۲۰۱۹ نشان میدهد، حتی بر اساس قیمت نفت ۵۷ دلار برای فروش نفت ایران و در صورت ادامه روند فعلی، حداکثر صادرات نفت و میعانات ایران حدود یکمیلیون بشکه در روز معادل ۵۶ میلیارد دلار خواهد بود که ازنظر کارشناسی دستنیافتنی است.
- با نگاه واقعگرایانه و بر اساس تحلیل ژئوپلیتیکی صادرات نفت و میعانات ایران حدوداً ۵۸۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که درآمدی ۱۲ میلیارد دلاری ایجاد خواهد کرد. در خوشبینانهترین حالت پیشبینی میشود درآمد نفتی در حدود ۱۵ میلیارد دلار باشد که حدود ۱۰ میلیارد دلار آن به دولت میرسد.
- با لحاظ کردن درآمد حاصل از صادرات گاز و فروش میعانات به پتروشیمیها، تنها در همین یکقلم درآمدی نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه بر دولت تحمیل خواهد شد. (۶۰ همت محقق شده در برابر ۱۳۷ همت پیشبینی دولت در بودجه ۹۸)
- همه این پیشبینیهای که برای درآمد نفتی در لایحه بودجه دولت دیده شده است، با فرض سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی از کل درآمدهاست. این موضوع در کنار وابستگی فراوان دولت در بودجه سال ۹۸ به درآمدهای نفتی، با بند «۱۰» سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی ۹ تیر ۹۴ و بند «۱۸» سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی ۳۰/۱۱/۱۳۹۲ منافات دارد.
- پیشبینی درآمدهای مالیاتی نیز در نسبت به سال ۹۷ نزدیک به ۲۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که با توجه به شرایط رکودی در اقتصاد کشور و عدم تعریف پایه مالیاتی جدید، این افزایش در بودجه موجب فشار مضاعف بر تولیدکنندگان و سایر پرداختکنندگان مالیات و تشدید شرایط رکودی اقتصاد میشود.
- با توجه به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ توسط دیوان محاسبات، حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان اقلام درآمدی بدون تحقق در بودجه این سال وجود داشته است. ادامه این روند در بودجه سال ۹۸ باعث دامن زدن به کسری بودجه میشود.
- در سمت هزینهها نیز بودجه دارای ضعفهای عمدهای است. اولاً حقوق کارکنان دولت حدود ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده است. (از ۷۴ هزار میلیارد تومان به ۹۵ هزار میلیارد تومان). احتمالاً یکی از اهداف این کار حمایت از بخشی از اقشار آسیبپذیر جامعه یعنی کارمندان دولت بوده است. هرچند در اصل حمایت از اقشار ضعیف جامعه در شرایط فعلی تردیدی وجود ندارد، اما استفاده از این روش دارای چند ایراد اساسی است.
- اولاً حمایت از کانال بودجهای، کسری عظیمی به وجود میآورد که همانطور که ذکر شد، باعث افزایش نقدینگی در اقتصاد ایران میشود و تورم دوره بعدی را هم به همراه خواهد داشت و مجدداً این تورم اثر حمایتها را از بین میبرد.
- ثانیاً کارمندان عمدتاً جزو دهکهای ۵ به بالا هستند، لذا افزایش حقوق آنها کمک چندانی به اقشار ضعیف جامعه ازلحاظ درآمدی نخواهد بود.
- ثالثاً این افزایش برای همه کارکنان دولت و بهصورت درصدی اعمال شده است. لذا در این حالت میزان بهرهمندی مدیران بالادستی بهمراتب بیشتر از کارکنان با درآمد و حقوق پایین است.
- برای تأمین معیشت اقشار مستضعف نیاز به سیاستهای حمایتی نسبتاً فراگیر و مؤثر داریم؛ یعنی اکنون دولت باید از پنج، شش دهک پایین جامعه بهگونهای حمایت کند که تمامی دهکها بالای خط فقر بمانند. اما در انتخاب منبع درآمدی این حمایت باید بسیار توجه شود. کانال بودجه کشش تأمین منابع این سیاستها را ندارد. چراکه تأمین مالی از طریق بودجه باعث کسری بودجه و تورم میشود که بیشترین آسیب را به دهکهای کمدرآمد خواهد زد. بنابراین باید به دنبال یک منبع درآمدی جایگزین برای اجرای سیاستهای حمایتی باشیم.
شکل ۱- مارپیچ ابر تورم برآمده از کسری بودجه
- علاوه بر این، هزینههای اجتنابپذیر زیادی نیز در بودجه سال ۹۸ وجود دارد که باعث افزایش کسری بودجه میشود. این موضوع با بند «۱۰» سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف، ابلاغی ۱۵/۴/۱۳۸۹ نیز در تضاد است.
- از طرف دیگر در حوزه امنیتی و دفاعی درمجموع حتی شاهد کاهش بودجه نیز هستیم. این موضوع با بند «۵۲» سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغی ۹ تیر ۹۴ درحالیکه افزایش بودجه حوزه دفاعی میتواند حاوی پیام قدرت کشور برای دشمنان جمهوری اسلامی باشد. البته همانند سیاستهای حمایتی منبع درآمدی این افزایش هزینهها نباید از طریق منابع متعارف تعریفشده در بودجه فعلی کشور باشد.
- تخصیص ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز دارای چند ایراد اساسی است. اولاً پیشازاین اشاره شد که امکان عدم تحقق درآمد ۱۴ میلیارد دلاری برای دولت بالاست. ثانیاً حتی در صورت تحقق این امر، این نوع از حمایت باعث ایجاد یک رانت و فساد گسترده در نحوه تخصیص ارز شده و علاوه بر این امکان اصابت آن به دهکهای پایین جامعه بسیار پایین است. ثالثاً با این روش، دولت خود را از یک درآمد قابلتوجه ریالی که میتواند کسری بودجه را تا حدی جبران کند، محروم میسازد.
جدول ۱- ایرادات اساسی لایحه بودجه سال ۹۸
پیشنهاداتبا توجه به ایرادات مورداشاره در بودجه سال ۹۸، پیشنهادات زیر ارائه میشود:
۱- سمت هزینهها- مجلس موظف شود ردیفهای جداول بودجه سال بعد را در چهار رنگ مختلف (بر مبنای ضرورت و نیاز) ارائه کند. برای مثال رنگ قرمز نشاندهنده اقلام خیلی ضروری باشد، رنگ نارنجی موارد ضروری باشد، رنگ زرد هم موارد نسبتاً ضروری باشد و رنگ سفید هم به طبقه موارد اجتنابپذیر اختصاص پیدا کند. این حرکت یک گام مثبت در راستای اجرای بند «۱۰» سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف، ابلاغی ۱۵/۴/۱۳۸۹ نیز خواهد بود.
- پس از دستهبندی، یک کمیته حرفهای و تخصصی تشکیل شود و آن پیشنهادها را ممیزی کند و اقلام این گروهها را بررسی کنند، چون ممکن است فشار دستگاههای اجرایی موجب شود اکثر هزینههای پیشنهادی در طبقه بسیار ضروری قرار دهند. اما این گروه حرفهای وظیفه دارد بودجههای پیشنهادی را ممیزی کرده و بر اساس ممیزی این گروه مجرب و تخصصی دولت در قانون بودجه خود، بودجه دستگاهها را پیشنهاد دهد.
- لازم است در هر دسته از اقلام نیز، بین دستگاهها اولویتبندی صورت پذیرد. بدین ترتیب امکان لابی و چانهزنی بین خزانه، سازمان برنامه و دستگاهها به حداقل میرسد.
- برای افزایش ضمانت اجرای تخصیص بودجه بر اساس میزان اولویت، میتوان پرداخت از خزانه را هم مشروط به رعایت اولویتبندیهای مذکور نمود.
- برای شفاف شدن این سازوکار تخصیص، لازم است خزانه گزارشی کامل از منابع بودجهای تخصیص دادهشده به هرکدام از دستگاهها در انتهای هرماه منتشر کرده و در دسترس عموم قرار دهد.
- افزایش حقوق کارکنان دولت بهصورت مقداری بهجای درصدی و تنها معطوف به کارمندان با درآمد کمتر باشد.
- پیشبینی از درآمدهای نفتی و مالیاتی منطبق با واقعیتهای بازار نفت و وضعیت رکودی اقتصاد در داخل اصلاح شود.
- در این امر شکی نیست که بخش قابلتوجهی از جامعه در تنگنای اقتصادی به سر میبرند. برای تأمین معیشت این اقشار نیاز به سیاستهای حمایتی نسبتاً فراگیر و مؤثر داریم؛ یعنی اکنون دولت باید از پنج، شش دهک پایین جامعه بهگونهای حمایت کند که تمامی دهکها بالای خط فقر بمانند. اما در انتخاب منبع درآمدی این حمایت باید بسیار توجه شود. چراکه تأمین مالی از طریق بودجه باعث کسری بودجه و تورم میشود که بیشترین آسیب را به دهکهای کمدرآمد خواهد زد. از طرفی افزایش هزینههای حوزه دفاعی و نظامی نیز نیاز به یک منبع قابلتوجه درآمدی دارد. تنها منبع درآمدی که میتواند علاوه بر تأمین مالی سیاستهای حمایتی، تقویت بنیه دفاعی کشور از طریق افزایش بودجه این حوزه را تضمین کند، اصلاح صحیح قیمت حاملهای انرژی است. با اصلاح قیمت حاملهای انرژی علاوه بر تأمین منبع لازم برای حمایت از اقشار ضعیف و امکان افزایش هزینههای نظامی، تا حد زیادی کسری بودجه دولت را نیز پوشش میدهد. «اندیشکده حکمرانی شریف» وابسته به پژوهشکده حکمرانی و سیاستگذاری شریف، بستهای را تهیه کرده است که در آن راههای برونرفت اقتصاد ایران از وضعیت فعلی در چهار محور سیاستهای حمایتی سیاستهای ارزی و تجاری، پولی و بانکی و سیاستهای مالی موردبررسی قرارگرفتهاند.
- برای ایجاد یک پایه مالیاتی جدید و کاهش فرارهای مالیاتی ایجاد یک بستر برای اصلاح فوری قانون مالیات بر مجموع درآمد فرد/خانوار در بودجه پیشنهاد میشود. باوجوداین قانون اگر فردی حتی در بازارهایی مانند ارز نیز سفتهبازی کند، میتوان با شناسایی درآمد وی از بانکهای اطلاعاتی جامعی که در اختیار نظام مالیاتی قرار دارد، مالیاتهای متعلقه را مطالبه نمود. این نوع مالیات بهصورت نمایی وضع میشود. این امر باعث میشود که فعالین اقتصادی و خانوارها بیشتر انگیزه داشته باشند که سودها و درآمدهای ناشی از فعالیتهای اقتصادی خود را در سمت بنگاهها (تولید) سرمایهگذاری نمایند تا اینکه در بازارهایی مانند ارز یا طلا هزینه کنند.
- یک بخش از لایحه بودجه که بررسی آن، عموماً به بهانه کمبود وقت در مجلس شورای اسلامی مغفول میماند، بودجه شرکتهای دولتی است. این در حالی است که چهار شرکت دولتی «شرکت ملی نفت ایران، شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، شرکت پالایش نفت آبادان و شرکت ملی گاز» درمجموع ۸۶ درصد از بودجه شرکتهای دولتی یا بهعبارتیدیگر ۵۹ درصد از بودجه کل کشور را به خود اختصاص دادهاند. بر این اساس کافی است مجلس فقط بودجه همین چهار شرکت دولتی را بررسی کند که بیشترین رانتها، حقوق و دستمزدهای دریافتی، هزینههای جاری، زیان و حیاطخلوتها را در داخل خود دارند.
جدول ۲- پیشنهادات اصلاحی برای لایحه بودجه سال ۹۸
سمت درآمدها
سمت هزینه ها
.avia-table-1 td:nth-of-type(1):before { content: 'سمت درآمدها'; } .avia-table-1 td:nth-of-type(2):before { content: 'سمت هزینه ها'; }
پیشنهاد
دستاوردها
پیشنهاد
دستاوردها
اصلاح پیشبینی غیر واقعبینانه از درآمدهای نفتی دولت
کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، اجبار دولت به کاهش هزینههای غیر ضروری و ایجاد منابع درآمدی واقعبینانه
تقسیمبندی اقلام هزینهای بر اساس میزان ضرورت و نیاز (خیلی ضروری، ضروری، نسبتا ضروری و اجتنابپذیر) توسط مجلس + ایجاد یک کمیته مستقل و خبره برای بررسی آن
صرفهجویی در هزینهها، کاهش کسری بودجه، ارسال پیام توسط دولت مبنی بر جلوگیری از انجام هزینههای اجتنابپذیر
اصلاح قیمت حاملهای انرژی
تامین منبع قابل توجه برای اعمال سیاستهای حمایتی، امکان تقویت بنیه دفاعی و نظامی کشور، کاهش قابل توجه کسری بودجه
افزایش مقداری حقوق و دستمزد صرفا برای کارکنان کمدرآمد
حمایت حداقلی از اقشار آسیبپذیر، کاهش فشار بودجهای، افزایش عدالت و برابری، ارسال پیام دولت در جهت همراهی و همدلی با مردم از طریق عدم افزایش حقوق مدیران
حذف اقلام درآمدی تحقق نیافته
واقعبینانه کردن سمت درآمدهای دولت و اصلاح هزینهها متناسب با آن، کاهش کسری بودجه
افزایش بودجه حوزه دفاعی و نظامی از طریق منابع حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی
ارسال پیام اقتدار جمهوری اسلامی به دشمنان
زمینهسازی برای ایجاد پایه مالیاتی جدید (مالیات بر مجموع درآمد خانوار)
افزایش درآمدهای دولت، کاهش کسری بودجه، کاهش فرار مالیاتی، مالیاتستانی از سوداگران سرمایه، کاهش نابرابری، کاهش فشار بر تولیدکنندگان و کارکنان دولت در پرداخت مالیات
عدم تخصیص ۱۴ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی به کالاهای اساسی + اعمال سیاستهای حمایتی از طریق اصلاح قیمت حاملهای انرژی
جلوگیری از رانت و فساد، استفاده از منابع ارزی با نرخ ارز رایج برای جبران بخشی از کسری بودجه، حمایت موثر از دهکهای آسیبپذیر جامعه