برنامههای انجام شده, حوزه های تخصصی, حکمرانی رسانه, محصولات, نظامهای رسانهای, گزارش
نهاد رسانه همچون هر نهاد دیگری در جامعه تحت تأثیر سایر نظامها در جامعه قرار دارد. بهصورت کلی نهادها در جامعه تحت تأثیر فرا متغیرهایی شکل میگیرند و بر اساس همین فرا متغیرها است که نقش و کارکرد نهادها تعیین میشود بهعنوان نمونه سازمانهای بینالمللی و همچنین مناسبات جهانی میان کشورها نقش مهمی را در شکلگیری نهاد اقتصاد در هر جامعهای دارند. اگر چنانچه از منظر نهادی رسانهها را مورد مطالعه قرار دهیم، بلاشک میبایست نقش سایر نهادها و بازیگران اجتماعی را که بر نهاد رسانه در هر کشوری اثرگذارند را شناسایی کنیم. در این میان دیمیک و کیت (۱۹۸۲) نه سطح نهادی را که بر نهاد رسانه اثرگذار است را شناسایی کردهاند که این سطوح نهادی شامل سطح فراملی (سازمانهای بینالمللی تجاری و حقوقی)، ملی (دولت)، صنعت (بنگاههای رسانهای رقیب و روابط آنها با مؤسسات تبلیغاتی)، فرا سازمانی (مثل زنجیرهها و مجموعههایی از شرکتها)، محلی (مثلاً در سطح یک شهر، یک اجتماع و یا یک بازار محلی) گروههای رسمی و غیررسمی درونسازمانی (همچون دوایر داخل سازمانی) و سطح فردی میشوند.
در سطح فراملی و ملی قوانین تعینبخش نهاد رسانهاند. به این صورت که نهادهای فراملی و ملی از طریق وضع قوانین خاص نهاد رسانه را شکل میبخشند. درعینحال در سطوح پایینتر نهادی، یعنی در سطح محلی و سازمانی این ارزشها و هنجارها هستند که نهاد رسانه را شکل میبخشند. بنابراین در راستای درک نهادی از رسانهها تحلیل قوانین میتواند نقش مهمی را ایفا نماید.
در تحلیل نهادی رسانهها در سطح نخست میبایست الگوی هنجاری رسانهها را موردمطالعه قرار داد بدینجهت که بهصورت کلی نظام رسانهای در هر کشوری بر اساس مجموعه ایدهها و هنجارهایی که از زمینه تاریخی آن کشور برگرفته شده ساخته میشوند. در سطح دوم و در راستای الگوی هنجاری نظام رسانهای در هر کشور و یا منطقهای، نهادها بر اساس مجموعه قوانین کنار یکدیگر صورتبندی میشوند. درواقع قوانین نهادهای رسانهای را بر اساس کارکردهای حکمرانی آن شکل میدهند.
فلذا در این گزارش در ابتدا پس از مرور ادبیات نظری مربوط به حوزه الگوهای هنجاری رسانه و تحلیل الگوی هنجاری کشور و درنهایت به بررسی قوانین رسانهای موجود در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمرانی که نهادهای رسانهای کشور بر اساس آن چینش میشوند میپردازیم.
با توجه به ملاحظات و تعهدات حرفهای اندیشکده در انتشار محصولات، در صورت تمایل جهت حضور در اندیشکده و مطالعه نسخه چاپشده گزارش با دفتر اندیشکده تماس حاصل فرمایید.