اقتصاد سیاسی, برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, در رسانه, دیدگاه تخصصی, محصولات, پولی بانکی
هفته گذشته بانک مرکزی با استفاده از ظرفیت ایجادشده برای سران سه قوا بهمنظور وضع مصوبات اقتصادی، قانونی را در رابطه با چکهای تضمینی تصویب کرد که نشاندهنده پیشقدم شدن آن برای مبارزه با پولشویی است.
پیشازاین، وضعیت چکهای تضمینی بهگونهای بود که هر فرد دارنده چک، میتوانست با ظهرنویسی پشت چک، آن را به فرد دیگری منتقل کرده و آن شخص با رجوع به بانک چک را نقد کند؛ این کار باعث شده بود که چکهای تضمینی خود نقش پول را ایفا کرده و بهراحتی بین افراد دستبهدست بشوند. این موضوع سبب شده بود تا قابلیت ردیابی آن دسته از فعالیتهای اقتصادی و جریان کالاها که از گردش این چکها استفاده میکردند، از بین برود. بدین ترتیب این ابزار نقش برجستهای در تأمین مالی فعالیتهای مجرمانه و غیرقانونی پیدا کرده بود؛ زیرا رقمهای نسبتاً کلانی از طریق همین چکهای تضمینی جابهجا میشد. بانک مرکزی با ممنوعیت انتقال چکهای ظهرنویسی شده از شخصی به شخص دیگر عملاً از دستبهدست شدن چکها جلوگیری کرده است؛ البته ممکن است این اقدام به دلیل ایجاد اصطکاک در فعالیتهای اقتصادی، باعث استفاده بیشتر فعالان اقتصادی از پول اسکناسی یا شمش طلا شود. در این صورت، سیاست اتخاذشده عملاً نتیجه عکس به بار خواهد آورد چراکه پولشویی با اسکناس امکانپذیر است.
بنابراین، سیاست اتخاذشده توسط بانک مرکزی را از دو جنبه میتوان تحلیل و بررسی کرد. از یکسو همانطور که اشاره شد با اجرای این روش از دستبهدست شدن چکها جلوگیری شده و تا حدی با بخش غیررسمی و زیرزمینی مقابله میشود. از سوی دیگر، این مصوبه ممکن است تااندازهای باعث ایجاد اصطکاک در فعالیتهای اقتصادی شود. برای جلوگیری از بروز این اصطکاکات بهتر است تدبیری اندیشیده شود که حتی در صورت دستبهدست شدن چکها، امکان ردیابی آنها فراهم باشد. برای مثال میتوان شناسه یکتایی برای هر چک (بسته به اینکه تاریخچه گردش آنچه بوده و اکنون در دست چه کسی قرار دارد) تعریف نمود تا بهمحض انتقال چک از شخصی به شخص دیگر، شناسه یکتای مذکور بر اساس کد ملی گیرنده آن چک بهروزرسانی شده و چک در عین دستبهدست شدن قابلردیابی هم باشد. به نظر میرسد با توجه به زیرساختهای نرمافزاری موجود، بانک مرکزی ابزار لازم برای اجرای درست این سیاست را دارا بوده و درواقع میتواند بدون ایجاد اصطکاک در محیط کسبوکار، با پولشویی و بخش زیرزمینی مبارزه کند.
البته باید به این نکته توجه کرد که پیشنهاد مطرحشده، شرط لازم مبارزه با پولشویی است، اما کافی نیست؛ اگر سیاستگذار قصد دارد با پولشویی مقابله کند در مرحله اول باید زمینه بروز پولشویی را از بین ببرد. یکی از اصلیترین منافذ ورود پول کثیف به اقتصاد، پولهای اسکناسی هستند. پولهای اسکناسی امکان رصد پولهای کثیف و جلوگیری از ورود آنها به اقتصاد را از بین میبرند. بر این اساس، هرگونه اقدامی که باعث افزایش تمایل استفاده مردم از اسکناس و یا کاهش تمایل آنها به استفاده از پول غیر اسکناس و مسکوک گردد، عملاً منجر به تقویت پولشویی شده است. از این بعد، سیاست اتخاذشده توسط بانک مرکزی قابل نقد است. در کشور ما خوشبختانه سهم اسکناس و مسکوک بهکل پول پایین است. این امر امکان رصد جریان مالی فعالیتهای مختلف اقتصاد ازجمله فعالیتهای پولشویی را بهراحتی در اختیار بانک مرکزی قرار میدهد. اما متأسفانه بانک مرکزی از چنین امکانی برای مقابله با اینگونه فعالیتها استفاده نکرده است.
منفذ مهم دیگر برای ورود پول کثیف به اقتصاد، حوالههای ارزی است. برخی مواقع صاحبان پولهای کثیف (مثلاً پزشکانی که مالیات پرداخت نمیکنند و هزینه درمان را نیز بهصورت پول اسکناسی دریافت میکنند) برای واردکردن این پولها به چرخه اقتصادی کشور، اقدام به خرید حواله ارزی مینمایند. بهاینترتیب، آنها معادل پول کثیف خود ارز به کشورهای خارجی (برای خرید دارایی یا تأمین هزینههای خانواده خود که در کشور مقصد ساکن هستند) فرستاده و پول کثیف مزبور نیز از طریق صرافی وارد چرخه اقتصاد میشود. درنتیجه گام دیگری که بانک مرکزی باید انجام دهد این است که به نحوی به شفافیت بیشتر این حوالههای ارزی بپردازد که منجر به افزایش تمایل مردم به استفاده از اسکناس نشده و تبعات زیادی بر قیمت ارز نداشته باشد؛ سیاستهای اخیر بانک مرکزی مبنی بر جداسازی کامل بازار حوالههای ارزی از بازار اسکناس با این توجیه صورت گرفت که این حوالهها صرف تأمین مالی قاچاق یا پولشویی نشود، اما عدم توجه به پیامد این تصمیم یعنی کمعمق شدن بازار اسکناس ارز، باعث شد این بازار نسبت به کوچکترین اخبار نیز واکنش نشان داده و دچار التهاب شود. پس زمانی که صحبت از ساماندهی حوالههای ارزی بهمنظور جلوگیری از پولشویی به میان میآید، مقصود سیاستهایی که اخیراً بانک مرکزی در پیشگرفته نیست، بلکه ایجاد شفافیت به نحوی است که نیازی به تفکیک دو بازار حواله و اسکناس از یکدیگر نباشد.
روش دیگری که برای پولشویی استفاده میشود، بیش اظهاری [۱] در ثبت سفارشهای انجامشده برای واردات است. در این روش که علیالخصوص با اتخاذ سیاست نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بیشازپیش مورد استفاده قرار میگیرد، به دلیل بیشتر بودن سود ناشی از فروش ارز مبادلهای در بازار نسبت به سود بهدستآمده از قاچاق کالاها، ثبت سفارش بیش از مقدار واقعی وارد شده صورت میگیرد تا بدین ترتیب مازاد ارز تخصیص داده شده در بازار به فروش برسد. اصلاح سیاستهای ارزی و یکسانسازی نرخ ارز در کنار تبعات مثبت دیگری که دارد، این زمینه برای پولشویی را نیز از بین میبرد.
در کنار روش بالا شیوههای دیگری نیز وجود دارند که ذیل پولشویی بر مبنای تجارت [۲] قرار میگیرند. انتقال منابع مالی برای صادرات یا وارداتهایی که درنهایت صورت نمیپذیرند [۳] و کم اظهاری از روشهای دیگر پولشویی بر مبنای تجارت هستند.
در کنار مقابله با زمینههای ایجاد پولشویی، باید روشهای مقابله با خود این پدیده نیز مدنظر قرار گیرند. البته باید توجه داشت که با اعمال کردن قوانین محدودکننده برای پولشویی، روشهای مورد استفاده نیز تغییر میکنند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این روشها از پیچیدگی بیشتری نیز برخوردار شدهاند. برای مثال استفاده از ارزهای مجازی یکی از روشهای مؤخر پولشویی است که مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین روشهای مقابله با پولشویی نیز باید همواره بهروزرسانی شود.
بهعنوان نمونه، میتوان به ایجاد RegTech[4] ها برای رسیدگی به چالشهای ایجاد FinTech[5] ها اشاره کرد. فناوریهای نوین مالی در بخش خصوصی (یا همان فینتکها) درعینحال که به کاهش هزینههای مبادله و افزایش کارایی بخش مالی کمک کردهاند، به دلیل سرعتبالا، تعداد بالای تراکنشها و از بین بردن مرزهای جغرافیایی یک ظرفیت جدید نیز برای پولشویی ایجاد کرده است. بنابراین نهادهای تنظیمگر مالی نیز به استفاده از تکنولوژی تنظیمگری (RegTech) برای افزایش شفافیت مبادلات روی آوردهاند. بنابراین لازم است در کنار قوانینی که برای محدود کردن پولشویی به روشهای سنتی وضع میشود، تنظیمگران نظام بانکی و نظام مالیاتی ما، با سیستمی کردن فرآیندها، به حداقل رساندن دخالت مستقیم نیروی انسانی و استفاده از دادههای بزرگ، قدم دیگری در راستای مبارزه با پولشویی بردارند.
[۱] Over-invoicing
[۲] Trade Based Money Laundering (TBML)
[۳] Phantom shipment
[۴] Regulatory technology
[۵]Financial technology
منتشر شده در وب سایت خبرآنلاین در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷