اقتصاد رفتاری, اقتصاد سیاسی, برنامههای انجام شده, حوزه های تخصصی, کانال اقتصاد رفتاری
مردم اغلب احساسات خود را به منبع اشتباه نسبت میدهند که درنتیجه به قضاوت نادرست منتهی میشود. بهعنوان مثالی از این سوءبرداشت، مردم بهطورمعمول در روزهای آفتابی شادتر از روزهای ابری هستند. جالب آنکه درصورتیکه از مردم درباره آبوهوا سؤال کنید، اثر نور خورشید بر قضاوتهای آنها درباره شادی کاهش مییابد و احتمالاً این سؤال به آنها یادآوری میکند که بهجای آنکه خلق خویش را به نور خورشید نسبت دهند، باید به مسائل طولانیمدت توجه کنند. روانشناسان در طول دههها، رابطه بین آفتاب و رفتار را مستند کردهاند و این مطالعات نشان دادهاند که نبود آفتاب با افسردگی و خودکشی ارتباط دارد. اکثر شواهد نشان میدهد که مردم هنگام حضور آفتاب حال بهتری دارند.
اگر مردم هنگامیکه خورشید میدرخشد بیشتر خوشبین باشند، ممکن است بیشتر مایل به خرید سهام در روزهای آفتابی باشند. بهطور خاص، آنها ممکن است بهطور اشتباه خلقوخوی خود را به چشماندازهای مثبت اقتصادی نسبت دهند تا هوای خوب همان روز و اگر چنین سوءبرداشتی به سرمایهگذاری نیز کشیده شود، در این صورت قیمت سهام در پاسخ به خلق سرمایهگذاران تغییر خواهد کرد. این نشان میدهد که رابطه مثبتی میان آفتاب و بازده سهام وجود دارد. بااینحال جواب این سؤال موضوعی است که در قالب مالی رفتاری مطرح میشود، چراکه اصولاً چنین سؤالاتی در نظریات مالی با رویکرد سنتی جایگاهی ندارند.
منتشرشده در روزنامه دنیای اقتصاد به تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۶