زمانی که پانصد سال پیش، انقلابی در صنعت چاپ رخ داد، نیز موجب واکنش از سوی حاکمیتها شد. حتی زمانی که کبوترهای خانگی یک فناوری اولیه برای حمل یک پیام بودند، نمونههایی از واکنشها و کنترلها وجود داشته است! بنابراین، در طول تاریخ، هر شیوه جمعآوری یا انتقال اطلاعات جدید، موجب واکنش خاص خود از سوی حاکمیتها شده است.
منرو پرایس (مدیر مرکز مطالعات ارتباطات جهانی دانشگاه پنسیلوانیا)، چرایی چنین واکنشهایی را با مفهوم «بازار وفاداری» شرح میدهد. بازار وفاداری، بازار معامله هویت است و «فروشندگان» این بازار، همه کسانی هستند که با استفاده از رسانهها، افسانهها، رویاها، تاریخ و به طور کل، هویت را عرضه میکنند. عرضه هویت میتواند برای آنها به نوعی از قدرت و ثروت تبدیل شود و مدیریت این بازار، موجب گردهم آمدن مجموعهای از ایدهها و روایاتی میشود که توسط یک گروه یا ائتلاف غالب، برای حفظ قدرت مورد استفاده قرار میگیرد. «خریداران» این بازار، شهروندان و مصرفکنندگان اطّلاعات، تبلیغات و اخبار منتشر شده از سوی رسانهها هستند. این مصرفکنندگان، برای دریافت هویّتها، هزینههایی را «پرداخت» میکنند که در مفاهیم و شیوههای «وفاداری» یا «شهروندی»، معنا مییابد. از جمله این پرداختها و هزینهها، میتوان به اقامت و اطاعت از قوانین یک کشور، اشاره کرد. بنابراین، کنترل بسیاری از کشورها بر نحوه مشارکت افراد در این بازار، شرط دستیابی و حفظ ثبات سیاسی در آن کشورها بوده است.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.