به بهانه تصویب کلیات طرح صیانت از کاربران؛ (مروری بر تجارب مواجهه با فناوری‌ ­های نوظهور در ایران)

به بهانه تصویب کلیات طرح صیانت از کاربران؛ (مروری بر تجارب مواجهه با فناوری‌ ­های نوظهور در ایران)


حکمرانی عصر دیجیتال , دیدگاه تخصصی
حوزه سیاستی : حکمرانی عصر دیجیتال
سال نشر : 1400/05/19



زمانی که پانصد سال پیش، انقلابی در صنعت چاپ رخ داد، نیز موجب واکنش از سوی حاکمیت‌­ها شد. حتی زمانی که کبوترهای خانگی یک فناوری اولیه برای حمل یک پیام بودند، نمونه­‌هایی از واکنش‌­ها و کنترل­‌ها وجود داشته است! بنابراین، در طول تاریخ، هر شیوه جمع­‌آوری یا انتقال اطلاعات جدید، موجب واکنش خاص خود از سوی حاکمیت‌­ها شده است.

منرو پرایس (مدیر مرکز مطالعات ارتباطات جهانی دانشگاه پنسیلوانیا)، چرایی چنین واکنش‌­هایی را با مفهوم «بازار وفاداری» شرح می‌دهد. بازار وفاداری، بازار معامله هویت است و «فروشندگان» این بازار، همه­ کسانی هستند که با استفاده از رسانه‌­ها، افسانه­‌ها، رویاها، تاریخ و به طور کل، هویت را عرضه می‌کنند. عرضه هویت می­‌تواند برای آن­ها به نوعی از قدرت و ثروت تبدیل شود و مدیریت این بازار، موجب گردهم­ آمدن مجموعه­‌ای از ایده‌­ها و روایاتی می‌شود که توسط یک گروه یا ائتلاف غالب، برای حفظ قدرت مورد استفاده قرار می‌­گیرد. «خریداران» این بازار، شهروندان و مصرف­‌کنندگان اطّلاعات، تبلیغات و اخبار منتشر شده از سوی رسانه­‌ها هستند. این مصرف­‌کنندگان، برای دریافت هویّت‌­ها، هزینه‌­هایی را «پرداخت» می‌کنند که در مفاهیم و شیوه‌های «وفاداری» یا «شهروندی»، معنا می‌­یابد. از جمله این پرداخت‌­ها و هزینه‌­ها، می‌­توان به اقامت و اطاعت از قوانین یک کشور، اشاره کرد. بنابراین، کنترل بسیاری از کشورها بر نحوه­ مشارکت افراد در این بازار، شرط دستیابی و حفظ ثبات سیاسی در آن کشورها بوده است.

ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.