برنامههای انجام شده, حوزه های تخصصی, حکمرانی رسانه, خلاصه سیاستی, محصولات, نظامهای رسانهای
۱-میتوان پیامرسانها را بهعنوان اپراتورهای پیامرسانی در نظر گرفت. لذا این اپراتورها نیاز به یک تنظیمگر دارند. مرکز ملی فضای مجازی میتواند نقش گر پیامرسانها را بر عهده بگیرد:
- این نهاد تنظیمگر میتواند نسبت به ارائه مجوز به پیامرسانها اقدام کند.
- ارائه مجوز به پیامرسانها نباید برای آنها (خصوصاً در ابتدای کار) بار مالی داشته باشد.
- ارائه مجوز به پیامرسانها درواقع باید نقش حمایتگرانه و تسهیلکننده دریافت خدمات را برای آنها را داشته باشد.
۲-وزارت ارتباطات باید موظف به حمایت از اپراتورهای پیامرسان باشد:
- در بودجه وزارت ارتباطات باید ۱۰۰ میلیارد تومان جهت حمایت از اپراتورهای پیامرسان در نظر گرفته شود. این بودجه باید تحت نظارت مرکز ملی فضای مجازی باشد.
- این حمایت باید بدون تبعیض و بر اساس ضوابط معین باشد
- این ضوابط میتواند پیشنهادات مندرج در بخش ابعاد فنی که در ذیل میآید باشد. وزارت ارتباطات باید در صورت احراز هر یک از این مشخصهها، مبالغی را به پیامرسانها پرداخت نماید.
- وزارت ارتباطات باید دسترسیهای لازم جهت استفاده از سرویسهای دولت الکترونیک توسط پیامرسانها را در اختیار آنها قرار دهد.
- وزارت ارتباطات باید تخفیف پهنای باند پیامرسانهای داخلی به میزان یکسوم را اجرا نماید.
- وزارت ارتباطات نباید هیچگونه زیرساخت اختصاصی (اعم از پهنای باند، سرور، CDN و …) در اختیار پیامرسانهای خارجی قرار دهد.
۳-دولت (نهادی مورد تأیید دولت باشد) موظف شود الزامات قانونی لازم برای حمایت از حریم خصوصی استفادهکنندگان از پیامرسانها رو ظرف مدت یک ماه آماده و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برساند.
۴-بانک مرکزی موظف است تا ظرف مدت یک ماه الزامات فنی و قانونی لازم جهت استفاده پیامرسانهای داخلی از پرداخت درون برنامهای را به وجود آورد.
۵-دولت (نهادی که مورد تأیید دولت باشد) باید ظرف مدت یک ماه برنامه اقدام در جهت فرهنگسازی استفاده از پیامرسانها را تهیه و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برساند.
۶-پنجره واحدی برای درخواستهای امنیتی و قضایی از پیامرسانها شکل بگیرد.
ابعاد فنیابعاد ذیل میتواند درخواستها برای استفاده از پیامرسانهای داخلی را افزایش دهد. لذا حمایت مالی وزارت ارتباطات (طبق بند ۲٫a در قسمت قبل) باید شامل موارد ذیل باشد:
۱-امکان انتقال محتوا از تلگرام به پیامرسان خود
۲-امکان انتقال بات (bot) های تلگرام در پیامرسان خود
۳-امکان انتقال اعضای یک کانال تلگرام به همان کانال در پیامرسان خود
۴-امکان استفاده از پلتفرمهای مختلف (اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و…)
۵-داشتن ظرفیت برای داشتن ۵۰% ظرفیت مازاد بر ظرفیت فعلی
۶-افزایش امنیت پیامرسانها بر اساس استانداردهایی که باید توسط وزارت ارتباطات تهیه شود
رسانههادر حال حاضر رسانهها اخبار تلگرام و رسانههای اجتماعی خارجی را بهطور کامل پوشش میدهند، درحالیکه این حمایت از پیامرسانهای داخلی وجود ندارد و اخبار آنها خیلی بهندرت در رسانههای داخلی پوشش مییابد. درواقع به نظر میرسد که رسانهها، حتی رسانههای همراه با نظام نیز سیاست حمایت از پیامرسان داخلی را در دستور کار خود قرار ندارند و همه تمرکز آنها بر تلگرام قرار دارد.
لذا پیشنهاد میشود:
۱-در جلساتی در سطوح مختلف (مدیران رسانهها، خبرنگاران و بدنه رسانهها و …) مسائل و مشکلات پیامرسانهای خارجی و لزوم حمایت از پیامرسانهای داخلی برای رسانهها و خبرگزاریها تبیین شود و یکروند اقناعی برای حمایت از پیامرسانها برای رسانه در پیش گرفته شود. رسانه اقناع گردند که نسبت به مشکلاتی که پیامرسانهای خارجی برای کشور ایجاد میکنند مطالب مناسبی تولید کنند بهنحویکه فضای رسانهای کشور به سمت بازداشتن مردم در استفاده از شبکههای پیامرسان خارجی تغییر کند و نه حمایت از آنها. این امر میتواند توسط مرکز ملی فضای مجازی که اعتبار لازم برای این کار را دارد صورت پذیرد.
۲-ازآنجاکه خبرخوانی یکی از مهمترین مصارف پیامرسانها در ایران هستند، رسانههای داخلی مجاب شوند که همانطور که در شبکه تلگرام دارای کانال هستند، در پیامرسانهای داخلی نیز شبکهها خود را ایجاد و تبلیغ کنند. بهتر است که ایشان در همه پیامرسانهای داخلی کانال خود را ایجاد کنند تا تبعیضی بین پیامرسانهای داخلی ایجاد نشود و همانطور که اقدام به بهروزرسانی کانال تلگرامی خود میکنند، این کانالها را نیز آپدیت کنند. (در حال حاضر بعضی رسانهها در پیامرسانهای داخلی کانال دارند اما یا آن را بروز رسانی نمیکنند یا تعداد اخباری که در آن قرار میدهند بسیار کمتر از اخباری است که در پیامرسانهای داخلی قرار میدهند.)
۳-در مراحل بعد و پس از جذاب شدن پیامرسانهای داخلی، میتوان از رسانههای داخلی خواست (و یا الزام کرد) که ایشان بروز رسانی کانال تلگرامی خود را متوقف و صرفاً در پیامرسانهای داخلی پیامهای خود را منتشر نمایند.
۴-از شخصیتها و مسئولان و افراد صاحبنظر که دارای کانال در تلگرام هستند (دستکم افراد همراه با نظام) نیز باید خواست تا مانند رسانهها در بندهای بالا عمل نمایند.
۵-رسانه ملی باید تبلیغ یکطرفه برای پیامرسان سروش را متوقف کرده و تبلیغ و فضاسازی مناسب برای همه پیامرسانهای داخلی را در دستور کار خود قرار دهد.