برنامههای در حال انجام, تنظیمگری رسانه, حوزه های تخصصی, حکمرانی رسانه, خلاصه سیاستی, محصولات
پس از تصویب بند مربوط به انحصار مسئولیت مجوز دهی و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن به سازمان صداوسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مسئله تعریف صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به مسئلهای مهم بدل شد که مهمترین وجه آن این است که تعریف این مفهوم میتوان محدوده فعالیت سازمان صداوسیما را در عرصه فضای مجازی مشخص کند.
با توجه به این مسئله در این خلاصه سیاستی به سه الزام در تعریف صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از منظر تنظیمگری، ارتباطی و تعاریف حقوقی موجود در سایر کشورها اشاره شده است.
از منظر تنظیمگرانه تعریف صوت و تصویر فراگیر میبایست در عین جامع بودن و منعطف بودن که موجب سیالیت نهاد تنظیمگر میشود، امکان تداخل کارکردی میان نهادهای تنظیمگر را از میان بردارد.
از منظر ارتباطی تعریف میبایست مبتنی بر فرآیندهای پنج مرحلهای ارتباطی که شامل ارسال، محتوا، کانال، دریافت و تأثیر و هدف میشود باشد. همچنین میبایست بهدقت مشخص شود که فراگیر بودن به کدامیک از سطوح ارتباطی (از ارتباط میان افراد تا ارتباط جمعی) دلالت دارد.
و درنهایت از منظر تعاریف حقوقی موجود در قوانین سایر کشورها میبایست بر محورهای چهارگانه ارائه-دهنده/ بستر انتقال/ حدود دریافت/ موارد استثنا استوار باشد.
پس از مرور الزامات چهارگانه فوق تعریف زیر بهعنوان تعریفی پیشنهادی (بدون در نظر گرفتن چارچوبهای دقیق حقوقی) ارائه میشود:
صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی: صوت، تصویر و یا ترکیبی از آنکه توسط هر فردی باهدف انتشار در سطح فراتر از یک گروه کوچک از طریق پهنباند توسط چند نفر حداقل در محدوده سرزمینی ایران دریافت شود. این تعریف شامل موارد زیر نمیشود:
(منظور از گروه کوچک اجتماع محدودی از کاربران در فضای مجازی است که اعضا آن یکدیگر را بهصورت کامل میشناسند و بر عضویت مشترکشان در یک گروه آگاهی دارند. و نوعی ساختار روابط در میان اعضای آن حاکم بوده که در طول زمان نسبتاً پایدار است.)