خلاصه اجرایی- ادغام به توافقی گفته می شود که در آن دو شرکت در یکدیگر به یکدیگر پیوسته و در قالب شرکت جدیدی فعالیت خود را ادامه میدهند اما تملک به توافقی گفته می شود که در آن یک شرکت توسط شرکت دیگری تصاحب شده و تبدیل به یکی از زیر مجموعه های شرکت اولی میگردد.-شرکت ها به دلایل مختلفی با یکدیگر ادغام شده که از جمله آن میتوان به ایجاد هم افزایی میان بخش های مختلف، به دست آوردن قدرت بازاری بیشتر، همافزایی مالی و متنوع سازی سبدسرمایه گذاری خود اشاره کرد.-ادغام ها را میتوان برحسب موقعیت نسبی دو شرکت دربازار به سه دسته افقی، عمودی و چندشاخه ای بررسی کرد. در ادغام افقی دوشرکت در یک بازار قرارداشته، در ادغام عمودی دوشرکت در زنجیره تامین یکدیگر بوده و در ادغام چندشاخه های دو شرکت در دوبازار مجزا حضور دارند.-برای بررسی اثرات رقایتی ادغام افقی باید از شاخص های مرتبط با بازار و همچنین شاخص های خارج از بازار استفاده نمود. شاخص هایی مانند سهم بازار، میزان تمرکز در بازار، ظرفیت رقبا برای افزایش تولید، منابع مالی و همچنین وضعیت بازار از منظر بلوغ از مهم ترین فاکتورهای مرتبط با بازار بوده که برای سنجش یک ادغام افقی باید مورد بررسی قرار بگیرد. موانع ورود به بازار و همچنین میزان جانشینی کالاهای تولید شده توسط دو شرکت نیز از دیگر عوامل خارج از بازار بوده که برای بررسی اثرات ضدرقابتی یک ادغام باید مورد بررسی قرار بگیرند.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.