اقتصاد رفتاری, اقتصاد سیاسی, برنامههای انجام شده, حوزه های تخصصی, کانال اقتصاد رفتاری
اگر شما سیاستهای رئیسجمهور را دوست داشته باشید، احتمالاً صدا و ظاهرش را نیز دوست خواهید داشت. تمایل به دوست داشتن (یا دوستنداشتن) هر چیزی در یک شخص- حتی چیزهایی که ندیدهاید- بهعنوان اثر هاله شناخته میشود (تفکر سریع و کند، کانمن، ترجمهٔ صمدی)
در روانشناسی و علوم شناختی نیز بهنوعی خطا در شناخت و تصمیمگیری گفته میشود که تحت تأثیر ذهنیت قبلی قضاوت کننده شکل میگیرد و میتواند از حقیقت و انصاف به دور باشد.
بهعنوانمثال وقتی معلمی از دانشآموزی ذهنیتی منفی بهعنوان یک فرد «تنبل» دارد، در برخوردهای بعدی نیز ممکن است این پیشداوری بر قضاوت او تأثیر بگذارد. ازاینرو است که به معلمان توصیه میشود در هنگام تصحیح ورقههای امتحانی به اسامی دانش آموزان نگاه نکنند تا ذهنیتهای قبلی بر نحوه قضاوت آنها تأثیر نگذارد.