چند لحظه به این موضوع فکر کنید. اگر از شما بپرسند که چه عاملی باعث این تفاوت فاحش شده است، شما چه پاسخی خواهید داد؟ ممکن است پاسخ شما این باشد که این مسئله، احتمالاً موضوعی مرتبط بافرهنگ، انساندوستی یا مذهب است. بااینحال محققان نشان دادهاند این تفاوت، تنها مربوط به فرمی است که افراد هنگام اهدای عضو پر میکنند. بهطوریکه در دسته دوم نوشتهشده است: اگر “میخواهید” عضو خود را اهدا کنید، علامت بزنید. افراد علامت نزدند و درنتیجه وارد پروژه اهدای عضو هم نشدند، درحالیکه در دسته اول به آنها گفتهشده بود: اگر “نمیخواهید” عضو خود را اهدا کنید، علامت بزنید. فکر میکنید چه اتفاقی افتاد؟ بله، افراد همچنان علامت نزدند و درنتیجه بهصورت خودکار وارد پروژه اهدای عضو شدند.
این مطالعه نشان میدهد که تصمیماتی وجود دارد که لزوماً منطق، ابعاد شخصیتی یا عوامل مرتبط بافرهنگ در آن نقشی ندارند و بنابراین اقتصاد رفتاری سعی دارد با بهرهگیری از این اطلاعات افراد را در مسیر درست و مناسب جهت ارتقا تصمیمات فردی و رفاه اجتماعی قرار دهد.
نوشته زهرا موسوی