در این جلسه، خانم مینا دهقانی، دانشجوی دکترای تخصصی اقتصاد و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران و محقق اقتصاد رفتاری و آقای هادی عاشقی، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیان مهمترین ابزارهای دانش رفتاری در موضوع سلامت و بحث اضافهوزن پرداختند.
آقای هادی عاشقی در ابتدای صحبتهای خود به این موضوع اشاره کردند که اضافهوزن بهخصوص چاقی، از ریسک فاکتورهای مهم برای بیماریهای قلبی – عروقی، دیابت نوع دو، بالا بودن فشارخون، مشکلات تنفسی در هنگام خواب و برخی بیماریهای دیگر است. ترغیب افراد به مصرف غذاهای سالم از مسائل مهمی است که در بحث چاقی مطرح میشود. بر اساس اقتصاد رفتاری، عواملی از قبیل سوگیری زمان حال، فاکتورهای غریزی (Visceral Factors)، و خطای پیشفرض (یا خطای وضعیت موجود) میتواند رفتار تغذیه افراد را توضیح دهد. سوگیری زمان حال به حالتی اشاره دارد که افراد تمایل دارند که در تصمیمگیریها و انتخابهای خود به منافع کوتاهمدت نسبت به منافع بلندمدت وزن بیشتری دهند که این امر ریشه در بسیاری از مسائل و مشکلات سلامت عمومی، دارد.
همچنین ایشان در ادامه افزودند: علاوه بر خطای زمان حال، عواطف، حالات و محرکهایی که از آنها بهعنوان فاکتورهای غریزی یاد میشود میتواند باعث افزایش احتمال مصرف غذاهای ناسالم توسط افراد شود. این فاکتورها توسط عواملی همچون علامت یا نشانهها مانند بو، صدا و یا مشاهده کردن چیزی، فعال میشود و باعث میگردد که فرد برای مدت کوتاه و گذرایی به دنبال خواستههای خود برود. محققان معتقدند که نشانههای حسی و دیگر محرکها از طریق دو سیستم تحلیل میشوند. سیستم سرد (Cold) و سیستم گرم (Hot). سیستم سرد، سیستمی شناختی، پیچیده، منطقی و مسئول خودکنترلی انسان است؛ درحالیکه سیستم گرم، سیستمی احساسی، ساده، واکنشی و خودکار میباشد. در ارتباط با فعال کردن فاکتورهای غریزی میتوان به در معرض دید بودن پیتزا اشاره کرد. زمانی که پیتزا در معرض دید است، افراد تمایل بیشتری به سفارش پیتزا نسبت به حالتی که در معرض دید نیست، دارند و درنتیجه غذاهای سالم کمتری را سفارش میدهند. در مورد خطای پیشفرض نکته قابلتوجه این است که چگونگی چینش گزینهها و اینکه گزینهها در بار اول به چه صورتی نمایش داده شدهاند، میتواند تصمیمگیری افراد را تحت تأثیر قرار دهد. ازاینرو، این سوگیری میتواند تصمیمگیری افراد در هنگام انتخاب غذا را شکل دهد. بهطور مثال، غذاها در رستوران بهصورت پیشفرض همراه با مخلفاتی همچون سیبزمینی سرخکرده که کالری بالایی دارد، همراه است که باعث میشود مشتریان کالری بیشتری دریافت کنند و در این حالت افراد تمایل کمتری به تغییر پیشفرض دارند. درصورتیکه اگر بهصورت پیشفرض مخلفات وجود نداشت، کالری کمتری توسط فرد دریافت میشد.
بر اساس این خطاها و سوگیریهای شناختی برای تنظیم تغذیه سالم در افراد میتوان برای افزایش خودکنترلی از وسایل پیش تعهدی (Precommitment Device)، حذف نشانههای حسی و محرکها در محیط و یا کوچکتر کردن سایز غذای سفارش داده شده بهصورت پیشفرض، بهره برد.
ایشان به مطالعهای در این مورداشاره کردند و افزودند: ازآنجاکه غذاهای Fast Food دارای کالری بالا هستند و مصرف مکرر آنها باعث افزایش دریافت کالری و به دنبال آن افزایش وزن و چاقی میشود، یکی از استراتژیها برای کنترل کالری دریافتی، استفاده از اطلاعات کالری و در اختیار گذاشتن آن در هنگام سفارش و خرید محصول است. ازاینرو در یک مطالعه مقطعی که در امریکا انجام گرفت، ۱۱ رستوران زنجیرهای انتخاب شدند و از آنها ۲۷۵ رستوران Fast Food بهطور تصادفی انتخاب شدند و از ۷۳۱۸ مشتری، پرسشگری صورت گرفت. در این رستورانها، کالری غذاها از طریق سایت اینترنتی و یا از طریق قرار دادن اطلاعات کالری در هر مکانی در رستوران در اختیار مشتریان قرار میگیرد. تنها دریکی از این رستورانهای زنجیرهای از اطلاعات کالری در هنگام خرید و سفارش استفاده میشد. در این مطالعه میدانی، بر اساس پاسخ مشتریان نشان داده شد که در رستورانی که اطلاعات در قسمت خرید و سفارش بوده است، ۳۲ درصد افراد این اطلاعات را دیدهاند، درصورتیکه در دیگر رستورانها تنها ۴ درصد افراد به این اطلاعات توجه کرده بودند. همچنین افرادی که در رستورانی که اطلاعات در قسمت خرید و سفارش بوده است به این اطلاعات توجه کرده بودند، ۵۲ کیلوکالری کمتر از مشتریان رستورانهای دیگر، کالری دریافت کردهاند. این مطالعه نشان میدهد که میتوان از قرار دادن اطلاعات مربوط به میزان کالری در هنگام سفارش و خرید غذا در جهت کاهش دریافت کالری توسط افراد اقدام نمود.