الگوهای حکمرانی و تنظیمگری, برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, حکمرانی در عمل, حکمرانی در عمل گزارش, رویدادها, نظام اداری
طرح و تشریح مسئله:مدیریت عملکرد بهمثابه ستون فقرات نظام اداری است و اکثر کشورهای موفق، دارای نظام مدیریت عملکرد منسجمی هستند. استقرار و اجرایی سازی نظام مدیریت عملکرد در بخش دولتی، بسیار پیچیده است. نظام مدیریت عملکرد یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی است که در کشورهای مختلف موردتوجه ویژهای قرار گرفته است.
از طریق نظام مدیریت عملکرد میتوان علاوه بر ارزیابی و پایش عملکرد در حوزههای مختلف، راهکارهای اجرایی منجر به بهبود عملکرد را در حوزههای گوناگون ارائه داد. در کشور ما اسناد سیاستی و قوانین زیادی مرتبط با مدیریت عملکرد وجود دارد. فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی بر اساس اسناد و قوانین و چالشهای اجرایی سازی آن در این جلسه مورد تحلیل و واکاوی قرار خواهد گرفت.
سؤالات محوری جلسه:جناب آقای دکتر رفیع زاده ابتدا در خصوص ضرورت شکلگیری فهم دقیق و یکسان در خصوص عملکرد، سنجش عملکرد، نظارت بر عملکرد، ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد مطالبی را بیان کردند. ایشان بیان کردند که نگاههای مختلف به مفهوم عملکرد در سه دسته قابل دستهبندی است. گروه اول عملکرد را تمام اقدامات و فعالیتهای یک فرد یا یک سازمان میدانند که در یک دوره زمانی معین انجام میگیرد. گروه دوم؛ عملکرد فرد و سازمان را صرفاً نتایج (ستاده، پیامد و اثر) حاصلشده میداند و توجهی به اقدامات صورت گرفته (ورودیها) ندارند. و درنهایت گروه سوم؛ توجه به هر دو جنبه را ضروری میدانند. در ادامه دکتر رفیع زاده تعامل و ارتباط مفاهیم بحث شده را در قالب مدل ۵P ارائه دادند که عملکرد در این مدل به مفهوم سنجش، نظارت، ارزیابی، بهبود و مدیریت عملکرد است.
ایشان در ادامه به مبحث مهم مدیریت عملکرد دولت پرداختند. از منظر ایشان مدیریت عملکرد دولت در سه سطح مدیریت عملکرد استراتژیک، مدیریت عملکرد سازمان و مدیریت عملکرد کارکنان قابلطبقهبندی است. مدیریت عملکرد استراتژیک در سطح قانون اساسی، سیاستهای ابلاغی، چشمانداز بیستساله، برنامههای توسعه و … است. بهعبارتدیگر شاخصهای اساسی از این اسناد بالادستی استخراج میشود. مدیریت عملکرد سازمان در سطح احکام برنامههای توسعه، آییننامه هیئتوزیران، اهداف و برنامهها وزرا در موقع گرفتن رأی اعتماد از مجلس و … است. و درنهایت مدیریت عملکرد کارکنان ناظر به پروژههای اجرایی، فعالیتهای اجرایی، اهداف کارکنان و … است. در ادامه این بحث دکتر رفیع زاده با یک مثال کاربردی و عملیاتی سه سطح مدیریت عملکرد در دولت را که در سازمانها و دستگاههای دولتی اتفاق میافتد را تشریح و تبیین کردند.
در پایان ایشان، سامانه مدیریت عملکرد دولت که سامانه اصلی و اساسی بهمنظور ارزیابی عملکرد دولت و دستگاههای دولتی در کشور است را تشریح کردند. بیان مختصات سامانه ازجمله فهرست فرآیندهای مدیریت عملکرد، گزارشهای ارزیابی، فرمهای ارزیابی، پایش رفتار ارزیاب و … از دیگر بحثهایی بود که در این بخش از سخنرانی ایشان تشریح شد. در ادامه دکتر رفیع زاده داشبورد جامع ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی کشور را که شامل نحوه امتیازدهی به دستگاههای دولتی، روند عملکرد و امتیازات عملکردی آنها و… میشود را بهصورت کاربردی بیان کردند. همچنین ایشان بهطور عملیاتی نحوه اجرایی شدن فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی برای جشنواره شهید رجایی و اقداماتی همچون تشکیل کمیتهها و کمیسیونهای مختلف را بیان کردند.
در قسمت پایانی برنامه که پرسش و پاسخ بود، حاضران سؤالات و ابهامات خود را در حوزههای مختلف بیان کردند. موضوعاتی همچون منتشر نشدن گزارشهای ارزیابی عملکرد دستگاهها در سطح کشور، استفاده نکردن کامل از ظرفیتهای مردمی و گروههای مردمنهاد در فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی، وجود تعارض منافع در فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی، چالشهای سیاسی اجرایی سازی ارزیابی عملکرد، نقش دانشگاهها و مراکز پژوهشی در بهبود فرآیند اجرایی سازی مدیریت عملکرد در بخش دولتی و … نیز در پایان توسط حاضران مطرح و دکتر رفیع زاده در خصوص آنها مطالبی را بیان کردند.
معرفی مهمان:دکتر علاءالدین رفیع زاده دکتری مدیریت دولتی، رئیس امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگسازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور، مسئول دبیرخانه شورای عالی اداری و مؤلف ۹ جلد کتاب در حوزه مدیریت عملکرد هستند.
فایل PDF ارائه جلسه