برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, حکمرانی انرژی و توسعه پایدار, حکمرانی در عمل, حکمرانی در عمل گزارش, حکمرانی نفت و گاز, رویدادها
طرح و تشریح مسئله:در ۸ اردیبهشتماه ۱۳۹۷، رئیسجمهور آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج از برنامه اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرد. نظر به این تصمیم مقرر شد تا تحریم خرید نفت ایران از ۱۸۰ روز و سایر تحریمها پس از ۹۰ روز دوباره اجرا شوند. بهطورکلی انجام معاملات خریدوفروش نفت خام نیازمند چهار گروه ابزار است. قراردادهای خریدوفروش، قراردادهای بیمه و پوشش ریسک، حملونقل و کانالهای بانکی. با شدت گیری فشارها در دور قبل، هر ۴ ابزار اشارهشده شامل تحریمها شدند اما علیرغم تحریمهای وضعشده، امور بینالملل شرکت ملی نفت توانست تا روزانه بالغبر ۱٫۳ میلیون بشکه نفت خام را به فروش برساند و شرکت نیکو نیز در دوران تحریم سالیانه گردش مالی ۴۷ میلیارد دلاری داشته است. اکنون و با توجه به خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریمها، سؤال اصلی این است که چه عواملی موجب شد تا از آثار تحریمها در دور قبل کاسته شود؟ و بهمنظور کاهش اثرات دور جدید تحریم چه اقداماتی ضروریاند؟
سؤالات محوری جلسه:- مکانیزم و روشهای فروش نفت توسط ایران چگونه است؟
- اثرات وضع تحریمهای امریکا بر فروش نفت ایران چیست؟
- آیا ساختارها و قوانین موجود کشور برای مقابله با تحریمها کارآمدند؟
- مهمترین اقدامات لازم بهمنظور مقابله با آثار منفی تحریم خرید نفت ایران چه خواهد بود؟
آقای قمصری در بخش نخست از سخنرانی خود به تشریح تحریمهای مرتبط با فروش نفت و تجربیات کشور در مواجهه با این تحریمها پرداختند. ایشان در بیان تأثیر تحریمها بر صادرات نفت خام کشور بیان داشتند که میزان صادرات نفت خام ایران در قبل از شروع تحریمها در حدود ۲٫۳ میلیون بشکه نفت در روز بود که با شروع تحریمها ۱٫۱ میلیون بشکه در روز رسید. از میان مشتریان نفت ایران، مشتریان اروپایی و آفریقایی بهطور کامل وارداتشان از ایران را قطع کرده و تنها برخی از مشتریان آسیایی مانند چین، هند، ژاپن، کره و… خرید نفت خود از ایران ادامه دادند.
مدیر سابق امور بینالملل نفت ایران، انجام معاملات خریدوفروش نفت خام را نیازمند ۴ ابزار اصلی قراردادهای فروش نفت خام، حملونقل و کشتیرانی، بیمه و نقل و انتقالات پولی دانستند که ازاینبین تحریمها ابتدا از فشار بر روی قراردادهای فروش نفت آغاز شد. با این فشار بر روی واردکنندگان نفت ایران، صادرات نفت ایران به حدود ۱٫۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. در مرحله بعد آمریکا و اتحادیه اروپا شرکتهای بیمه را از همکاری با ایران منع کردند.
بهطورکلی بیمه نفتکشها و محمولات نفت خام دارای سه لایهاند:
الف) بیمه تصادفات دریایی که این بیمه مانند بیمه شخص ثالث برای ماشین است و در صورت پیش آمد حادثه دریایی به کشتی حادثهدیده پرداخت میشود و مبالغ آن در حدود ۵۰ میلیون دلار است.
ب) بیمه محمولات: در این بیمه، محمولههای کشتی بیمه میشوند که در نفتکشها مبالغی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.
ج) بیمه تبعی: این بیمه بهمنظور جبران خسارات ناشی از صدمات و سوانح کشتی با بنادر و تأسیسات کشورهای مبدأ و مقصد انجام میشود و حداقل مبالغ پرداختی در این نوع بیمه یک میلیارد دلار است.
بهمنظور مقابله با این تحریم، نوع قرارداد را از FOB (تحویل در مبدأ) به CIF,DAR,… که هزینه و ریسک حملونقل با ایران بود تغییر داده شد. اما به دلیل میزان تعهدی بالای در بیمه تبعی، مشکل تنها هنگامی حل شد که دولت ایران خود پرداخت این بیمه را بر عهده گرفت. در مرحله بعد و با تحریم کشتیرانی ایران، کشتیهای ایرانی اجازه پهلوگیری در بنادر خارجی را نداشتند. در اینجا و بهمنظور استفاده از هر کشتی، باید کشتی را به اسم کشورهای دیگر ثبت میکردیم. این امر در ابتدا چندان پیچیده نبود اما هرچه زمان جلوتر میرفت این امر نیز با سختیهای بیشتری همراه بود.
آقای قمصری همچنین در پاسخ به سؤال یکی از شرکتکنندگان بیان داشتند که تا قبل از اواخر سال ۹۲ مازاد تولید نفت خام داشتیم یعنی تولید ما در همان سطح قبل از تحریمها بود اما صادراتمان کاهش یافته بود. این مسئله موجب شده بود تا مجبور شویم میزان قابلتوجهی نفت خام را بر روی کشتیها در دریا ذخیرهسازی کنیم اما از اواخر سال ۹۲ شرکت ملی نفت کاهش صادرات را قبول کرد و برنامه تولیدی از میادین و چاهها را بر این اساس تنظیم میکرد. این موجب شد تا ذخیرهسازی نفت خام بر روی کشتیها کاهش یافته و به صفر برسد. از آن تاریخ به بعد تنها مقداری میعانات گازی بر روی آب داشتیم.
آقای قمصری در بخش دوم سخنان خود به تحلیل سری جدید تحریمهای مرتبط با انرژی ایران پرداختند. ایشان تصریح داشتند که مهمترین مزیت تحریمهای این دوره به دوره قبلی تحریمها این است که این بار تحریمها یکجانبهاند و از حمایت سازمان ملل برخوردار نیست. این موجب میشود تا سایرها کشورها در همکاری با ایران از دور قبل جسورتر باشند. اما باید توجه داشت که با توجه به گذشت زمان و شناسایی بسیاری از راهها و ترفندهای ایران جهت مقابله با تحریمها، دستیابی به راههایی برای مقابله با تحریمها در این دوره سختتر گذشته خواهد بود. در ادامه ایشان با تمجید از افتتاح پالایشگاه ستاره خلیجفارس بیان داشتند که با افتتاح این پالایشگاه در این دوره دیگر مشکل ذخیرهسازی میعانات گازی بر روی آب نخواهیم داشت.
ایشان همچنین با اشاره به وظایف دستگاههای نظارتی تصریح داشتند که قوانین و نوع برخورد دستگاههای نظارتی نیز باید متناسب با دوران تحریم شود. در شرایط کنونی متأسفانه دستگاههای نظارتی ما به فرآیند و شرایط توجه ندارند و این مسئله موجب میشود تا مشکلات و سختیهای بسیاری برای مدیران آن زمان ایجاد شود مثلاً برای خودم هشت پرونده تشکیل داده است.
آقای قمصری در انتهای سخنان خود راهحل بلندمدت دور زدن تحریمها را خرید پالایشگاه در خارج از کشور دانستند و معتقد بودند باید عزم جدی در دولت در این زمینه شکل گیرد.
معرفی مهمان:سوابق تحصیلی:- کارشناس اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی سال اخذ مدرک ۱۳۵۸
- رئیس دفتر سنگاپور امور بینالملل شرکت ملی نفت
- GM بازاریابی نفت خام
- مدیر سرمایهگذاری شرکت ملی صادرات گاز
- سرپرست شرکت ملی صادرات گاز
- مدیریت امور بینالملل شرکت ملی نفت (دو دوره)