برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, حکمرانی انرژی و توسعه پایدار, حکمرانی در عمل, حکمرانی در عمل گزارش, حکمرانی نفت و گاز, رویدادها
طرح و تشریح مسئله:شرکتهای بزرگ اکتشاف و تولید نفت و گاز دنیا را میتوان به دودسته شرکتهای بینالمللی (IOC) و شرکتهای ملی نفت (NOC) تقسیم کرد. شرکتهای IOC مثل اکسون موبیل، توتال و… از گذشته سرمایه و فناوریهای موردنیاز برای اکتشاف و تولید را در اختیار داشتهاند. از سوی دیگر بهطور تاریخی شرکتهای ملی نفت با نقش حاکمیتی مجوز اکتشاف و تولید از مخازن نفتی را بهصورت انحصاری در دست داشتهاند، اما برای انجام سرمایهگذاری و عملیات نیازمند حضور شرکتهای خارجی بودهاند. با گذشت زمان برخی از کشورهای موفق در حوزه حکمرانی منابع نفت و گاز مانند نروژ، برزیل، مالزی، چین و روسیه توانستند شرکتهای ملی نفت خود را از یک شرکت حاکمیتی به یک شرکت تجاری با دسترسی به فناوریهای بهروز و فعالیت در سایر کشورهای دنیا تبدیل کنند. به نظر میرسد تبدیلشدن یک شرکت حاکمیتی به یک شرکت تجاری موفق نیازمند انجام اقداماتی از قبیل: تغییر روابط مالی و تصمیمگیری شرکتها با دولت، ایجاد نهاد تنظیمگر بخشی نفت و گاز، قراردادهای مشارکت در سرمایهگذاری با شرکتهای قدرتمند IOC و خصوصیسازی بخشی از سهام شرکت، میباشد؛ بهنحویکه در حال حاضر، از میان شرکتهای ملی موفق مانند استات اویل نروژ، پتروبراس برزیل، CNPC چین و… همگی بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از سهامشان را در بورسهای داخلی و بینالمللی واگذار کردهاند.
ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور، حاکی از عزم جدی مسئولان برای تغییر رویکرد تصدیگری دولت به سیاستگذاری و تنظیمگری بوده است. اما فرآیند خصوصیسازی در سالهای پس از اجرای این سیاستها دارای آسیبهایی از قبیل: واگذاری شتابزده، تشکیل بخش عمومی غیردولتی، عملکرد ضعیف تجاری پس از خصوصیسازی و اعمال قدرت گروههای ذینفع بوده است. حال سؤال اینجاست که با توجه به مسیر طیشده توسط شرکتهای ملی نفت موفق دنیا و شرایط فعلی کشور ما، چه راهکاری برای تجاری شدن واقعی شرکت ملی نفت وجود دارد؟
سؤالات محوری جلسه:- تغییر رویکرد حاکمیتی شرکت ملی نفت ایران به رویکرد تجاری نیازمند چه اقداماتی است؟
- آیا در شرایط فعلی کشور، خصوصیسازی شرکت ملی نفت ایران از منظر ابعاد، اقتصادی، اقتصاد سیاسی، حقوقی و سیاسی قابل انجام است؟
- در صورت اجرای موفق خصوصیسازی، تنظیمگر و ناظر فعالیتهای این شرکت، کدام نهادها خواهد بود؟
در این نشست در ابتدا مهندس میرمعزی بر اساس مطالعات انجام شده در مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاههای معتبری چون: چاتم هاوس، تگزاس، داندی و… ویژگیهای شرکتهای تجاری نفت دنیا را توضیح دادند. بهعنوانمثال در مطالعه دانشگاه تگزاس کارایی یک شرکت ملی به عملکرد شرکت در ۵ حوزه وابسته است. این بخشها عبارتاند از:
در این میان تجاریسازی خود شامل فاکتورهای رقابت در بخش بالادستی، خصوصیسازی بخش اقلیت سهام، همکاری بین شرکت ملی نفت و دیگر شرکتها و رقابت در بخش میان دستی است.
همچنین عوامل اصلی مؤثر بر یک رژیم مالی کارا عبارتاند از:
مهندس میرمعزی در ادامه، اهداف شرکتهای ملی را در دودسته وظایف ملی و اهداف تجاری تقسیمبندی کردند و بیان داشتند بایستی تعادلی بین مأموریتهای ملی و اهداف تجاری شرکتهای ملی برقرار باشد در غیر این صورت کارایی شرکت دچار اختلال خواهد شد.
سپس مواردی را بهعنوان مهمترین مشکلات بر سر راه تجاریسازی شرکت ملی نفت برشمردند که عبارتاند از:
- فارغالتحصیل کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع – دانشگاه امیرکبیر (۱۳۷۱)
- فارغالتحصیل کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۵۶)
- مدیرعامل و عضو هیئتمدیره شرکت گسترش انرژی پاسارگاد از سال ۱۳۸۸
- رئیس هیئتمدیره شرکت پتروپارس از مهر ۱۳۹۳ الی ۰۱/۰۵/۱۳۹۴
- معاون وزیر در امور نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۴
- مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری صنایع پتروشیمی از سال ۱۳۷۳ الی ۱۳۷۷