گزارش توصیفی- تحلیلی «اینترنت از نگاه مردم» منتشر شد

گزارش توصیفی- تحلیلی «اینترنت از نگاه مردم» منتشر شد


گزارش سیاستی
حوزه سیاستی : حکمرانی عصر دیجیتال
سال نشر : خرداد 1403



توضیحات

#گزارش_سیاستی

👤 گروه حکمرانی دیجیتال اندیشکده حکمرانی شریف و گروه حکمرانی فضای مجازی اندیشکده مسیر

🔻 داده‌های اولیۀ این گزارش از دو پیمایش ملی در شهریور و اسفندماه ۱۴۰۲ استخراج شده و ابزار تحلیل‌ها و توصیه‌های سیاستی این گزارش واقع شده است.

🔻 سرفصل‌ها:
  1️⃣ وضعیت کلی مصرف مجازی کاربران و ارزیابی آنان از وضعیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی
  2️⃣ فیلترینگ در نگاه مردم
  3️⃣ تحلیل و ارزیابی میزان موفقیت سیاست فیلترینگ
  4️⃣ توصیه‌های سیاستی

🔻 این تلاش علمی بر پایۀ اعتقاد به رویکرد سیاستگذاری شواهد-محور (Evidence-Based Policymaking) به‌عنوان راه‌حلی نسبتاً اطمینان‌بخش برای گریز از سیاستگذاری سیاست‌زده (Politicised) شکل گرفته است.

🔻بخشی از یافته‌ها:
🔘 ۷۷٪ کاربران از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند (۲۰٪ منحصرا و ۵۷٪ ترکیب داخلی و خارجی) و پیام‌رسان و شبکه اجتماعی اصلی ۳۵٪ کاربران، داخلی است.
🔘 موفقیت نسبی خط‌مشی فیلترینگ در زمینه افزایش ضریب نفوذ پلتفرم‌های داخلی و کاهش ضریب نفوذ پلتفرم‌های خارجی
🔘 عدم موفقیت نسبی خط‌مشی فیلترینگ در زمینه ملاحظات اقتصادی، امنیتی و نیز معناسازی و همراه‌سازی افکار عمومی
 

لینک دریافت گزارش سیاستی

برای دریافت فایل گزارش سیاستی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

اینترنت از نگاه مردم