در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰، ادارهی تنظیم مقررات بازار چین که اصلیترین نهاد متولی حقوق رقابت در چین است پیشنویس مقرراتی را برای تنظیم اقتصاد پلتفرمی منتشر کرد که به سرعت و در اقدامی کمسابقه در ۷ فوریهی ۲۰۲۱ تصویب و لازمالاجرا شد. با وجود این که قانون ضدانحصار چین به مدت دوازده سال است که تصویب شده، با این حال چین به نسبت سایر حوزههای قضایی منجمله اتحادیهی اروپا و ایالات متحده آمریکا، تا زمان تصویب هیچ شکایتی را علیه شرکتهای حوزه دیجیتال خود در این خصوص تنظیم نکرده بود و از همین رو با توجه به رشد بسیار زیاد بازار دیجیتال در این کشور با انتقادهای زیادی مبنی بر عدم استفاده از اختیارات قانونی خود در خصوص مبارزه با انحصار در بازار دیجیتال مواجه شده بود. از همین رو میتوان تصویب مقررات جدید را نقطهی عطفی برای قانونگذاران چینی در این خصوص دانست.
دستورالعمل جدید، تنظیم قراردادهای انحصاری در حوزهی بازارهای دیجیتال و همچنین هرگونه هماهنگسازی قیمتها با رقبای تجاری را چه توسط الگوریتمها و چه سایر ابزارهای فنی صورت گرفته باشد، مصداق قراردادهای ضدرقابتی میداند حتی اگر قصد طرفین هیچگاه به صورت صریح بیان نشده باشد. همچنین در خصوص قراردادهای افقی که به منظور کاهش رقابت در بازار پلتفرمها صورت میگیرد، مانند قراردادهایی که به منظور تثبیت قیمتها، تقسیمبندی بازار، محدودیت در تولید و سایر اقدامات ضدرقابتی صورت میگیرد را ممنوع میکند.
این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.