یکی از اقداماتی که در ماههای اخیر موجب افزایش نگرانیهای رقابتی در بازارهای دیجیتالی ایران شده، راهاندازی سرویس تلوبیونپلاس توسط پلتفرم تلوبیون متعلق به سازمان صداوسیماست که به نوعی گسترش محتوای آن به خارج از آرشیوهای صداوسیما نیز محسوب میشود. این راهبرد به دلیل آثار احتمالی آن، نیازمند بررسی و مداقه بیشتر است.
پیش از شروع بحث، لازم است ذکر شود که امروزه یکی از اجزای مهم حکمرانی اقتصادی در بیشتر کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به منظور افزایش کیفت کالاها و خدمات، توسعه کسبوکارها و همچنین افزایش رفاه مصرفکننده، تنظیمگری رقابت است. از زاویه دید اقتصادی نیز شایعترین علل شکست بازار که فلسفه مداخله دولت و تنظیمگری را شکل میدهد، همانا به وجود آمدن انحصار است. از همین رو، در بسیاری از کشورهای دنیا قوانین اختصاصیای برای صیانت از رقابت یا جلوگیری از رفتارهای مخل رقابت با عناوینی همچون قوانین ضدانحصار، آنتیتراست یا رقابت وجود دارد. در این قوانین، رفتارهای ضدرقابتیای چون «توافقات ضدرقابتی»، «سوءاستفاده از موقعیت مسلط»، «ادغام»، «تلاش برای انحصار» و «تبعیض» را ممنوع کردهاند. با توسعه اقتصاد دیجیتالی و پدیدههای نوظهور مانند پلتفرمهای آنلاین و تاثیر بسزای آنها در زندگی اجتماعی، مقوله تنظیمگری و تعیین قواعد رقابت اهمیت مضاعفی یافته است.
این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.