برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, حکمرانی رسانه, خلاصه سیاستی, قانون سازمان صدا و سیما, محصولات
خلاصه اجرایی- بیبیسی بهعنوان یکی از قدیمیترین رادیو- تلویزیونهای عمومی در جهان شناختهشده که تجارب فراوانی را در حوزه حکمرانی برودکست از سر گذرانده است. یکی از این تجربهها، تأسیس هیئتامنا و یا بیبیسی تراست بود که پس از طی یک دوره ۱۰ ساله بنا بر دلایل گوناگون به فعالیت آن خاتمه داده شد. در این خلاصه سیاستی تجربه بیبیسی در تأسیس و انحلال هیئتامنا مرور میشود.
- تأسیس هیئتامنا بیبیسی: تا سال ۲۰۰۷ بیبیسی دارای یک هیئترئیسه بود که بنابر گزارش پارلمان بریتانیا در سال ۲۰۱۱ به علت دخالتهای بیشازاندازه این هیئت در امور اجرایی بیبیسی و عدم ایجاد تفکیک میان فعالیتهای عمومی و خصوصی بیبیسی و همچنین نیاز به شفافیت عملکرد بیشتر و اعمال نظارت جدیتر بر فعالیتهای بیبیسی، بر اساس منشور سلطنتی سال ۲۰۰۷، هیئتامنا یا بیبیسی تراست تأسیس شد.
- وظایف و عملکرد هیئتامنا بیبیسی: وظایف اصلی هیئتامنا بر اساس منشور سلطنتی سال ۲۰۰۷، تعیین راهبردهای و جهتگیریهای عمومی و همچنین اعمال نظارت بر فعالیتهای بیبیسی بوده است که بر اساس آن اقدام به تهیه برنامههای راهبردی کوتاهمدت، انتشار گزارشهای عملکرد و مداخلات تنظیمگرانه در برخی از امور همچون اخبار کرده است.
- انحلال هیئتامنا بیبیسی: برای انحلال هیئتامنا در بیبیسی دلایل متعددی ذکرشده است که دیوید کلمنتی (رئیس کنونی شورای عالی بیبیسی) در گزارش خود در سال ۲۰۱۶ مهمترین آنها را فساد و افشای آن در سطح مدیریتی، چندپارگی و موازیکاری در امر تنظیمگری و از سوی دیگر تلاش برای چابک سازی و کوچکسازی ساختار سازمانی بیبیسی دانسته است.
- درنتیجه بیبیسی بهمرورزمان از اختیارات اجرایی نهادهای شورایی بالادستی همچون هیئتامنا کاسته، بهگونهای که در منشور سلطنتی سال ۲۰۱۷ که شورای عالی جایگزین هیئتامنا شده، هیچ-گونه امکان دخالت در امور اجرایی برای آن تعبیه نشده و این شورا تنها به تعیین سیاستهای کلان و بودجه در بیبیسی میپردازد. درنهایت در ایجاد و یا تأسیس هیئتامنا و یا هر نهاد سیاستگذار و یا تنظیمگر دیگری برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، بر اساس تجربه بیبیسی، می-بایست به مسئله تداخل وظایف و کارکردها، استقلال و عمومی بودن آن توجه ویژه نمود.