لاین با بیش از ۸۴ میلیون کاربر فعال ماهانه توانسته است عنوان محبوبترین ابزار ارتباط برخط را در ژاپن از آن خود کند. اما این سوپراپلیکیشن چگونه شکل گرفت و تکامل پیدا کرد و توانست به یکی از پرکاربردترین اپلیکیشنها در ژاپن بدل شود؟
در این مطلب سعی شده روند رشد و توسعه این سوپراپلیکیشن ژاپنی و امکانات متنوع آن بررسی شود.
لاین چگونه شکل گرفت
ریشههای این سوپراپلیکیشن ژاپنی را باید در کشور همسایه یعنی کره جنوبی جستجو کرد. شرکت کرهای NAVER در سال ۱۹۹۹ توسط تعدادی از کارمندان پیشین سامسونگ تاسیس شد. این شرکت اولین درگاه وب در کره جنوبی بود که از موتور جستجو اختصاصی خود استفاده میکرد. این کمپانی تا سال ۲۰۰۳ چندین شرکت در ژاپن تاسیس میکند و در نهایت در سال ۲۰۰۳ تمام شرکتهای تابعه ژاپنی خود را تحت نام NHN Japan با یکدیگر ادغام میکند.
پس از مارس ۲۰۱۱ و بروز زلزله ۸٫۹ ریشتری و ایجاد اختلال در سیستمهای مخابراتی ژاپن، کارمندان شرکت NHN Japan به فکر ایجاد یک راه ارتباطی بر پایه اینترنت میافتند و بعد از گذشت سه ماه از زلزله، پیام رسان لاین متولد میشود. در نهایت با افزایش محبوبیت لاین میان کاربران، شرکت NHN Japan به دو شرکت لاین (خدمات مرتبط با وب) و Hangame Japan( شرکت مرتبط با بازی) تقسیم میشود.
ترسیم نقشه راه
یکی از نقاط عطف در مسیر توسعه لاین در جولای ۲۰۱۲ رقم میخورد. در این تاریخ شرکت NHN Japan اعلام میکند که قصد دارد این اپلیکیشن را به چیزی بیش از یک پیام رسان تبدیل کند. در واقع هدف شرکت تبدیل لاین به کانالی است که کاربران بتوانند به وسیله آن به دیگر خدمات ارزش افزوده مانند: بازی، موسیقی، تجارت الکترونیک و … دسترسی پیدا کنند.
تصاویری از نشست خبری لاین در سال ۲۰۱۲
لاین تاکنون توانسته است که بخش قابل توجهی از این نقشه راه را عملیاتی کند و به چیزی بیش از یک پیامرسان تبدیل شود. در همین راستا لاین خدمات مختلفی را به کاربران خود ارائه میدهد.
در سرویس موسیقی کاربران میتوانند با خرید اشتراک از موسیقیهای مورد علاقه خود لذت ببرند و موسیقی یا لیست پخش مورد علاقه خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. از طرفی هنرمندان نیز میتوانند در لاین صفحه رسمی داشته باشند و از طریق صفحه رسمی آثار خود را منتشر کنند
کاربران در سرویس تاکسی این سوپراپلیکیشن میتوانند درخواست تاکسی دهند و در داخل خود اپلیکیشن مبلغ آن را پرداخت کنند. میتوانند پس از خرید از فروشگاه مبلغ خرید را از طریق لاین پرداخت کنند، در این اپلیکیشن درخواست وام دهند، بیمه بخرند، به خرید و فروش سهام و ارز و حتی رمزارز بپردازند. در واقع لاین توانسته به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مردم ژاپن بدل شود.
ورود به دنیای خدمات مالی
در سال ۲۰۱۴ شرکت لاین به منظور تقویت خدمات ارائه شده در این اپلیکیشن سرویس پرداخت خود را با نام Line Pay راهاندازی میکند. بدینوسیله امکان انتقال پول و همچنین خرید از فروشگاههای طرف قرارداد برای کاربران فراهم میگردد.
پس از استقبال گسترده از سرویس پرداخت و رشد چشمگیر تراکنشهای انجام شده توسط آن، لاین برای تقویت حضور خود در بخش خدمات مالی شرکت Line Financial را در سال ۲۰۱۸ تاسیس میکند. هدف از تاسیس این شرکت ارائه انواع خدمات مالی مانند: معامله ارزهای مجازی، اعطای وام و خدمات بیمهای از طریق برنامه لاین عنوان میشود.
در همین سال لاین با همکاری شرکت مدیریت دارای FOLIO خدمت جدیدی را با نام “سرمایهگذاری هوشمند لاین” در این سوپراپلیکیشن منتشر میکند. هدف از این سرویس، آسان نمودن فرآیند سرمایه گذاری برای کاربران کم تجربه عنوان میشود. با این قابلیت کاربران میتوانند در صندوقهای دارایی انتخاب شده توسط متخصصان، سرمایهگذاری کنند. این خدمت جدید در واقع در پاسخ به نیاز جامعه ژاپن به دلیل نگرانی از ثبات در سالهای بعد از بازنشستگی و همچنین کاهش نرخ زاد و ولد و فشار بر صندوق بازنشستگی کشوری ایجاد شد. از طرفی بخش بزرگی از مردم ژاپن (در حدود ۲۰ میلیون نفر) علاقهمند به انباشت سرمایه هستند اما به دلیل عدم دانش کافی، از سرمایهگذاری خودداری میکنند.
با افزایش محبوبیت لاین و سرویس پرداخت این شرکت، لاین به حجم بزرگی از داده مرتبط با کاربران خود دسترسی دارد. یکی از بخشهای کلیدی که میتواند از این میزان اطلاعات بهره ببرد و همچنین باعث تقویت اکوسیستم خدمات مالی شرکت شود، رتبهبندی اعتباری است. لاین نیز از این موضوع آگاه بوده و در سال ۲۰۱۹ با همکاری بانک میزوهو، خدمت رتبهبندی اعتباری خود را با نام Line Score عرضه کرد. این خدمت با مدلهای مبتنی بر هوش مصنوعی به کاربران رتبه اعتباری اعطا میکند و براساس این رتبه هر کاربر پیشنهادها و مشوقهای مختص به خود را دریافت خواهد کرد. هوش مصنوعی با توجه به اطلاعات موجود از فعالیت کاربر در خدمات مختلف لاین و همچنین اطلاعات ارائه شده توسط کاربر در پرسشنامه اولیه او را رتبهبندی خواهد کرد.
سیستم رتبهبندی به لاین این امکان را میدهد که متناسب با رفتار هر کاربر، پیشنهادها و خدمات اختصاصی به وی ارائه کند. یکی از خدمات، خدمت اعطای وام شخصی بدون نیاز به وثیقه است. این خدمت با توجه به اطلاعات اعتباری هر کاربر متناسبترین میزان وام و نرخ بهره را برای وی تعیین میکند. این خدمت همچنین به سرویس پرداخت متصل میشود و به همین وسیله تمام فرآیندها شامل درخواست وام، دریافت وام و بازپرداخت آن از طریق برنامه لاین قابل انجام است.
لاین اکنون توانسته است علاوه بر خدمات مالی ذکر شده، خدمات دیگری مانند خرید و فروش سهام، خرید بیمه و همچنین امکان معامله در بازار فارکس را در این سوپراپلیکیشن، برای کاربران خود فراهم کند
خلق فرصت از فناوریهای نوین
یکی از فناوریهایی که در دهه اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است فناوری زنجیره بلوکی یا Blockchain است.
تا پیش از اختراع اینترنت رابطه بین ارائه دهنده خدمت و کاربر بسیار محدود بود. بدین معنی که کاربر با پرداخت مبلغی به ارائهکننده خدمت از خدمت وی بهرهمند میشد. اما در عصر اینترنت نقش کاربران چندین برابر شد. در اینترنت، کاربران میتوانند مصرفکننده (که از خدمت ارائه شده استفاده میکند)، تولیدکننده (برای دیگر کاربران محتوی تولید میکند) و یا مشارکتکننده(با ایجاد داده به بهبود سرویس کمک میکند) باشند. تا پیش از این، ایجاد سیستمی برای اعطا پاداش به مشارکتکنندگان بسیار دشوار بود اما با اختراع و توسعه زنجیره بلوکی این مشکل حل شده است.
با کمک این فناوری مشارکتکنندگان متناسب با فعالیتی که در راستای بهبود خدمت انجام میدهند توکن دریافت میکنند و سپس با رشد و بهبود این خدمت و افزایش محبوبیت آن ارزش این توکن افزایش مییابد و از این طریق مشارکتکنندگان نیز از رشد و توسعه خدمت منتفع میشوند.
شمای کلی از اقتصاد توکنی لاین
لاین نیز از فرصت بالقوه این فناوری غافل نبوده است. در سال ۲۰۱۸ این شرکت از برنامهای با عنوان اقتصاد توکنی لاین (Line Token Economy) رونمایی میکند. در این طرح از زنجیرهبلوکی توسعه داده شده توسط لاین، برای ارتباط شفافتر بین مشتری و ارائه دهنده خدمت استفاده خواهد شد. توسعه دهندگان میتوانند برنامههای خود را بر بستر این زنجیرهبلوکی توسعه دهند و کاربران نیز با ثبت نام در این طرح و استفاده از برنامههای غیرمتمرکز ((Decentralized Applications موجود، سکههای مربوط به این طرح را دریافت میکنند. این سکهها سپس در صرافی رمزارز bitfront.me که توسط لاین توسعه داده شده است قابل تبدیل به دیگر رمزارزها خواهند بود.
سخن آخر
لاین که در ابتدا تنها به عنوان یک ابزار ارتباطی تولید شده بود، توانسته در یک دهه خود را به یک سوپراپلیکیشن با قابلیتهای متنوع (از درخواست تاکسی تا اعطای وام) تبدیل کند، لاین همواره به فناوریهای نوین به عنوان یک فرصت نگاه کرده بگونهای که این سوپراپلیکیشن حتی رمزارز مختص به خود را توسعه داده است، بنظر میرسد که این سوپراپلیکیشن هنوز در ابتدا مسیر رشد خود قرار دارد و با توسعه فناوری، فرصتهای تازهای پیشروی این شرکت قرار خواهد گرفت.
منتشر شده در ماهنامه مدیریت و ارتباطات در خردادماه ۱۴۰۰