برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, حکمرانی رسانه, خلاصه سیاستی, قانون سازمان صدا و سیما, محصولات
قانون خطمشی و اصول حاکم بر برنامههای صداوسیما پس از بازنگری قانون اساسی با سه چالش ایستایی و غیر پویایی، اجرایی سازی و نظارت مواجه بوده است. بر این اساس در بازنگری مفاد این قانون (که در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرارگرفته)، میبایست بهجای تغییر بندهای این قانون به سازوکارهایی در راستای مرتفع کردن این چالشها اندیشید. بر همین اساس مطالعات تطبیقی در حوزه مقررات گذاری محتوای رادیو- تلویزیونی صورت گرفته که بر پایه آن سه مدل تفکیک خطمشیگذاری و تنظیمگری محتوایی، خطمشیگذاری تنظیمگرایانه محتوا و خودتنظیمی مخاطبان شناساییشدهاند.
درنهایت پیشنهاد میشود که متن قانون خطمشی و اصول حاکم بر برنامههای صداوسیما توسط مجلس شورای اسلامی موردبازنگری قرار نگرفته و در راستای مرتفع کردن چالشهای سهگانه این قانون کمیته خطمشی و اصول برنامههای صداوسیما با سه وظیفه ارائه راهنمای عملیاتی برنامهسازی بر اساس قانون خطمشی، توسعه و تفسیر مفاد قانون متناسب با مسائل روز کشور و نظارت و تنظیمگری در حوزه محتوا بر اساس قانون یا در ذیل نهادهایی چون شورای نظارت و یا بهصورت کمیتهای مستقل تشکیل گردد.
طرح مسئلهمطابق با اصل ۱۷۵ قانون اساسی خطمشی و اصول حاکم بر برنامههای سازمان صداوسیما میبایست بر اساس قانون تعیین شود بر این اساس در سال ۱۳۶۱ قانون خطمشی و اصول حاکم بر برنامههای صداوسیما به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. از آن سال تاکنون این قانون تغییر نکرده اما برخی از طرحهایی که پیرامون اداره سازمان صداوسیما در مجلس تهیهشده به مسئله خطمشی برنامهها پرداختهاند. در این میان و در سال ۱۳۹۶ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، بازنگری در قانون خطمشی و اصول حاکم بر برنامههای سازمان صداوسیما را در دستور کار قرار داده است. بر همین اساس با مرور چالشهایی که قانون خطمشی مصوب سال ۶۱ با آن مواجه بوده و همچنین مرور برخی از مدلهای خطمشی-گذاری و تنظیمگری محتوایی در سایر کشورها پیشنهادهای سیاستی در راستای اصلاح این قانون ارائه میشود.
چالشهای قانون خطمشی و اصول حاکم برنامههای صداوسیما ۱۳۶۱قانون خطمشی برنامههای صداوسیما پس از بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ تاکنون با سه چالش اصلی روبهرو بوده که در تدوین قانون اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما میبایست موردتوجه قرار گیرد. این سه چالش عبارتاند از:
ایستایی و غیر پویایی: پیش از بازنگری قانون اساسی، شورای سرپرستی وظیفه اصلاح و تغییر قانون خطمشی را بر عهده داشته اما پس از حذف این شورا در نسخه جدید قانون اساسی، علیرغم اینکه شرایط کشور در حوزههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رسانهای تغییرات عمدهای را از سر گذرانده، همچنان بدون تغییر مانده و متناسب با شرایط بهروزرسانی نشده و در متن قانون نیز فرآیندهایی در راستای بهروزرسانی قانون با شرایط روز (همچون اقتصاد مقاومتی) پیشبینینشده است. به همین جهت در شرایط گوناگون نهادهای سیاستگذار نظام اصول محتوایی را خارج از چارچوب این قانون برای سازمان صداوسیما وضع کردهاند.
اجرایی سازی: مطابق با قانون اساسنامه سازمان صداوسیما ۱۳۶۲، مدیرعامل موظف بوده تا مصوبات شورای سرپرستی را که در راستای قانون خطمشی بوده اجرایی کند اما در متن قانون مصوب سال ۶۱ به دو مسئله ضمانت اجرایی و چگونگی اجرای قانون خطمشی پرداخته نشده که درنتیجه آن پس از حذف شورای سرپرستی در مواردی برنامههای صداوسیما یا برخلاف مفاد قانون خطمشی سال ۶۱ بوده و یا در عمل در برخی از حوزهها اجرایی نشده است.
نظارت: پیش از تغییر قانون اساسی در سال ۶۸ شورای سرپرستی سازمان وظیفه نظارت بر اجرای قانون خط-مشی را داشته اما پس از بازنگری قانون اساسی و مطابق با اصل ۱۷۵ قانون اساسی شورای نظارت وظیفه نظارت بر سازمان صداوسیما را بر عهده دارد و این شورا مطابق قانون نحوه اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی در بخش نظارت میبایست بر حسن اجرای قوانین در سازمان صداوسیما نظارت کند اما بدان جهت که چگونگی نظارت بر اجرای قانون خطمشی سال ۶۱ در هالهای از ابهام قرار داشته، فرآیندهای نظارت بر این قانون نیز با اخلال مواجه بوده است.
مدلها و فرآیندهای سیاستگذاری و تنظیمگری محتوا در سایر کشورهامسئله تعیین اصول و خطمشیهای حاکم بر محتوای رادیویی- تلویزیونی همواره در نظامهای رسانهای در میان کشورهای مختلف موردتوجه بوده است. در این میان پس از مرور کلی بر سیاستگذاری و تنظیم محتوا در سایر کشورها بهصورت کلی سه مدل سیاستگذاری و تنظیم محتوایی شناساییشده که به شرح زیرند.
کمسیون استانداردهای ارتباطات کره جنوبی: مدل تفکیک خطمشیگذاری و تنظیم-گری محتواییمطابق با قانون برودکست کره جنوبی، کمیسیون استانداردهای ارتباطات کره جنوبی که در ذیل کمیسیون ارتباطات کره تشکیلشده وظیفه دارد تا محتوای ارائهشده توسط برودکسترها را بر اساس فرمان ریاست جمهوری کره جنوبی ارزیابی کند. این کمیسیون میتواند نظارت پیش از پخش داشته و به وضع جریمه برای برودکستر و یا ممانعت از پخش محتوا خارج از چارچوب اقدام نماید.
در مدل کره جنوبی اصول و خطمشیهای کلی محتوایی در فرمان ریاست جمهوری و قانون برودکست به نگارش درآمده و کمیسیون استانداردهای ارتباطات بر اساس این اصول کلی به ارزیابی و نظارت بر محتوا میپردازد. در این مدل اصول و خطمشیها ایستا و کلی بوده و ابزارهای نظارت بر اجرا و تنظیمگری گسترده و حداکثری بوده است.
آفکام (اداره ارتباطات) بریتانیا: مدل خطمشیگذاری تنظیمگرایانه محتوااداره ارتباطات بریتانیا (آفکام) وظیفه دارد تا در حوزه محتوا در نظام برودکست بریتانیا مقررات گذاری کرده و به تنظیمگری بپردازد. بر همین اساس آفکام اقدام به تهیه کدهای برودکست کرده که محتوای برودکست میبایست بر اساس اصول هشتگانه آن تولید و پخش شود. کدهای برودکست آفکام توسط این دفتر که ساختاری عمومی دارد تهیهشده و عموم مخاطبان نیز میتوانند کدهای پیشنهادی خود را به آفکام ارائه دهند.
در مدل بریتانیا در حوزه خطمشی و تنظیم محتوا، یک نهاد متولی سیاستگذاری و تهیه خطمشیهای محتوایی و نظارت و تنظیم محتوا را بر عهده دارد. در این مدل دو فعالیت تعیین خطمشی حاکم بر محتوا و تنظیمگری و نظارت توسط یک نهاد عمومی صورت میپذیرد.
اف سی سی (کمیسیون فدرال ارتباطات): مدل خودتنظیمی محتوایی مخاطبانکمیسیون فدرال ارتباطات مطابق قانون ارتباطات ایالاتمتحده آمریکا تأسیسشده است و وظیفه تنظیمگری در حوزه-های ارتباطات و برودکست را بر عهده دارد. این کمیسیون موظف به برآورده سازی منافع عمومی از طریق ایجاد رقابت، در نظر گرفتن منافع محلی و ایجاد تنوع در برنامهها است اما بر اساس متمم قانون اساسی حق سانسور محتوا برودکست و محدود کردن آزادی بیان را ندارد و تنها در موارد محدودی همچون تبلیغ سیگار ممنوعیتهایی را در حوزه محتوا وضع کرده است. عمده فعالیت این کمیسیون در حوزه خطمشی و تنظیم محتوایی از طریق رتبهبندی محتوا صورت میپذیرد. به این صورت که برودکسترها موظف هستند تا پیش از پخش هر محتوا به محدودیت سنی و سایر امور اشاره کنند.
در مدل ایالاتمتحده مقررات گذاری حوزه محتوا حداقلی و بسیار محدود است و مخاطب مسئول دریافت محتوا دانسته میشود. بر این اساس برودکسترها تنها موظف هستند تا به رتبهبندی محتوای خود بپردازند.