عاریه شگون ندارد‍‍‍‍‍:  حکایت تجربه کاربری در سوپراپلیکیشن‌­های ایرانی

عاریه شگون ندارد‍‍‍‍‍: حکایت تجربه کاربری در سوپراپلیکیشن‌­های ایرانی


دیدگاه تخصصی
سال نشر : بهمن 1399



تجربه کاربری را در تحلیل لایه‌­ای از فضای دیجیتال می‌­توان به سان ستیغ بالازده از آب برای کوه یخی در نظر گرفت که نیمه اصلی آن نهفته در زیرآب است؛ گذشته از همه ویژگی‌­ها، اصول و مؤلفه‌­هایی که به طور اختصاصی به این لایه مربوط می‌­شود و صرف­‌نظر از نقش غیرقابل‌­انکار این خاص‌­بودگی‌­ها در موفقیت یک محصول یا خدمت (Service) دیجیتال، ردپای مسائل و چالش‌­هایی که اصالتا به لایه‌­های زیرین همچون زیرساخت، معماری پلتفرم و حتی حواشی حول محور شکل‌­گیری آن را می‌­توان در تجربه کاربری مشاهده کرد. این نوشتار ضمن پرداختن به چیستی تجربه کاربری و رابط کاربری، به یکی از چالش‌­برانگیزترین مولفه‌­های تجربه کاربری محصولات دیجیتال بومی یعنی، تقلید و کپی کردن نیز نگاهی اجمالی خواهیم داشت. به نظر می­‌رسد این موضوع در زمره مسائلی قرار می‌­گیرد که در سال­‌های اخیر آرام آرام از حاشیه و پیرامون به متن آمده و ردپای آن را در ذهنیت و تصویر کلی کاربران از برخی سوپراپلیکیشن­‌های بومی به روشنی می‌­توان مشاهده کرد. اگرچه تجربه کاربر همان رابط کاربری نیست، گاه دو اصطلاح تجربه کاربر (UX) و رابط کاربر (UI) به جای یکدیگر به کار می‌روند. با این وجود، درک تفاوت بین این دو حوزه ضروری است.

ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.