تجربه کاربری را در تحلیل لایهای از فضای دیجیتال میتوان به سان ستیغ بالازده از آب برای کوه یخی در نظر گرفت که نیمه اصلی آن نهفته در زیرآب است؛ گذشته از همه ویژگیها، اصول و مؤلفههایی که به طور اختصاصی به این لایه مربوط میشود و صرفنظر از نقش غیرقابلانکار این خاصبودگیها در موفقیت یک محصول یا خدمت (Service) دیجیتال، ردپای مسائل و چالشهایی که اصالتا به لایههای زیرین همچون زیرساخت، معماری پلتفرم و حتی حواشی حول محور شکلگیری آن را میتوان در تجربه کاربری مشاهده کرد. این نوشتار ضمن پرداختن به چیستی تجربه کاربری و رابط کاربری، به یکی از چالشبرانگیزترین مولفههای تجربه کاربری محصولات دیجیتال بومی یعنی، تقلید و کپی کردن نیز نگاهی اجمالی خواهیم داشت. به نظر میرسد این موضوع در زمره مسائلی قرار میگیرد که در سالهای اخیر آرام آرام از حاشیه و پیرامون به متن آمده و ردپای آن را در ذهنیت و تصویر کلی کاربران از برخی سوپراپلیکیشنهای بومی به روشنی میتوان مشاهده کرد. اگرچه تجربه کاربر همان رابط کاربری نیست، گاه دو اصطلاح تجربه کاربر (UX) و رابط کاربر (UI) به جای یکدیگر به کار میروند. با این وجود، درک تفاوت بین این دو حوزه ضروری است.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.
ادامه این گزارش را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.