بازار نفت و گاز, برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, حکمرانی انرژی و توسعه پایدار, در رسانه, دیدگاه تخصصی, محصولات
با تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام و وضع دوباره تحریمها بخش نفت و گاز کشور با مسائل متعددی مواجه خواهد شد. این چالشها در دور قبلی تحریمها ت فروش نفت خام ایران را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد و پیشبینی میشود در این دور نیز کاهش جدی در فروش نفت رخ دهد. تحریمهای مرتبط با خرید نفت ایران شامل چهار دسته تحریم میشوند:
الف) تحریم شرکتهای بیمه از همکاری با ایران: آمریکا به این وسیله تمام شرکتهای بیمه را از بیمه حملونقل کالاهای ایرانی بهویژه نفت خام منع کرد. اهمیت این تحریمها در این است که بندرگاهها تنها به کشتیهایی اجازه پهلوگیری میدهند که دارای بیمه معتبر باشند یعنی بیمههایی که بتوانند خسارات سنگین احتمالی ناشی از حوادث کشتیرانی را بپردازند.
ب) تحریم شرکتهای کشتیرانی: ایالاتمتحده در ابتدا با تحریم شرکت ملی نفتکش و سپس هر شرکت و کشتی که با ایران همکاری مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشد، شامل این تحریمها کرد.
ج) تحریم قراردادهای خرید نفت خام و میعانات گازی از ایران: بهموجب این تحریمها، خرید نفت خام ایران توسط شرکتهای آمریکایی و در مرحله بعد توسط کشورهای ثالث ممنوع اعلام شد.
د) تحریم مبادلات بانکی با ایران: تحریمهای مالی علیه ایران شامل دامنه وسیعی از ممنوعیتهاست اما در این میان اصلیترین تحریمهای مالی به قانون لایحه اختیارات دفاع ملی سال ۲۰۱۲ برمیگردد. طبق بند ۱۲۴۵ این قانون، علاوه بر ممنوعیت معامله با بانک مرکزی ایران و مسدود کردن داراییهای دولت و تمام نهادهای مالی ایران، بانکها و موسسههای مالیای که در نقلوانتقال پول حاصل از فروش نفت ایران نقش دارند، هدف تحریم قرار میگیرند و از نظام مالی آمریکا اخراج میشوند.
مواردی که در بالا اشاره شد مهمترین تحریمهایی هستند که بر خریدوفروش نفت خام و فرآوردههای نفتی تأثیر میگذارند. اما علاوه بر تحریمها که بهاجمال بررسی شد، قوانین و مقررات داخلی فرآیند فروش نفت خام نیز بسیار سختگیرانه و زمانبرند. این فرآیند با ارسال درخواست توسط خریدار به امور بینالملل شرکت ملی نفت آغاز میشود. در مرحله بعد کارشناسان امور بینالملل اقدام به بررسی این درخواست میکنند. در این مرحله مواردی مانند معتبر بودن خریدار، معتبر بودن بانک معرفیشده از طرف خریدار جهت انتقال پول و همچنین این مسئله که خریدار مصرفکننده نهایی نفت خام باشد بررسی میشود و در صورت تأیید همگی این موارد، مذاکرات مستقیم برای عقد قرارداد انجام میشود. پس از نهایی شدن قرارداد، هیئتمدیره شرکت ملی نفت نیز باید مفاد قرارداد را تأیید نمایند. دراینبین مقررات دیگری مانند فروش نقدی نفت خام و یا فروش به روش فوب (تحویل نفت خام در محل پایانه فروش نفت جزیره خارک به مشتری) نیز وجود دارد که بر دشواریهای عقد یک قرارداد فروش میافزاید.
اگرچه در زمانهایی غیر از دوران تحریم، وجود اینگونه قوانین و مقررات باعث میشود تا میزان تخلفات و مفاسد احتمالی تا حد بسیار زیادی کاهش یابد و شفافیت نیز افزایش پیدا کند اما در دوران ویژهای مانند دوران تحریم که یک جنگ اقتصادی تمامعیار است، استفاده از روشهای هوشمندانه و نوآورانه ضروری است. روشهایی که هم انعطافپذیری ایران را در مقابل شرایط موجود بالا ببرد و هم بوروکراسیهای موجود را کاهش دهد. تجربه دور قبلی تحریمها نشان داد که روشها و راهکارهای متنوعی بهمنظور دور زدن تحریمها و کاهش اثرات آن وجود دارد اما این روشها نیازمند بستر تصمیمگیری مناسبی هستند تا از ایده فراتر رفته و اجرایی شوند.
تشکیل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در دور قبلی تحریمها به همین منظور بود. این ستاد با تشدید تحریمها در سال ۸۹ و به ریاست رئیسجمهور و با حضور معاون اول و وزرای اقتصادی دولت شکل گرفت. مهمترین محورهای کاری ستاد، جلوگیری از اخلال در سیستم مالی کشور، صیانت از ذخایر ارزی و طلای کشور و بررسی راهکارهای پیشنهادی برای دور زدن تحریمها بود و ستاد وظایف محوله را از طریق افزایش سرعت تصمیمگیری و بالا بردن انعطافپذیری سیستم در مواجهه با شرایط به انجام میرسانید. اگرچه این ستاد نقش پررنگی در مقابله تحریمها داشت اما وظایف ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در تمامی مسائل و مشکلات ناشی از تحریمها بود و بنا به ملاحظاتی همچون پیچیدگیهای مسائل فنی نفت خام، تخصصی بودن فروش و تعداد بالای معاملات، این ستاد نمیتوانست بهخوبی در فروش نفت خام مؤثر باشد. از همین رو از سال ۹۲، تلاشهای تازهای بهمنظور افزایش فروش نفت خام آغاز شد. یکی از این تلاشها تشکیل کمیتهای تخصصی بهمنظور نظارت دائم و اخذ تصمیمات ویژه در حوزه فروش نفت بود. این کمیته که بعدها به کمیته ۵ نفره فروش نفت معروف شد، با تصویب شورای عالی امنیت ملی تشکیل و مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی را داشت. وظیفه این کمیته نظارت دائمی بر تمامی خریدوفروشهای نفت خام و فرآوردههای ایران و در صورت لزوم اعطای مجوز برای خرید یا فروش محمولهای خارج از روند استاندارد بود. بهطورکلی وزارت نفت و شرکت ملی نفت در دوران تحریم دو راه پیش روی خود دارند، یا کاهش در میزان فروش نفت خام را بپذیرند و یا با روشهایی تحریمهای موجود را دور بزنند. مسلماً با توجه به نیازها و شرایط کشور، مسئولان و تصمیم گیران باید به سمت راهحلهایی بروند که توانایی کاهش اثرات تحریمها را داشته باشد. اما باید توجه کرد که مقابله با تحریمهایی که بسیار هوشمندانه وضعشدهاند بهسادگی امکانپذیر نیست خطراتی همچون تحریمهای اشخاص و توقیف محمولهها در کنار محدودیتهای ناشی از قوانین داخلی موجب شده است تا مشکلاتی برای افراد درگیر در فرآیند دور زدن تحریمها رخ دهد و ریسکپذیری این افراد کاهش یابد. به همین منظور تشکیل این کمیته میتواند چند کارکرد مهم داشته باشد:
این کمیته با درک همین نیازها توانست نقش پررنگی در بین سالهای ۹۲ تا ۹۴ در مقابله با تحریمها داشته باشد. محسن قمصری که در آن سالها، مدیر امور بینالمللی شرکت ملی نفت بود و بهعنوان مسئول فروش نفت ایران شناخته میشد درباره اهمیت این کمیته میگوید در حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از فروش نفت خام بهواسطه مصوبات این کمیته انجام میشد. از همین رو و در شرایط کنونی که آمریکا با وضع دوباره تحریمهای فروش نفت تلاش دارد تا مهمترین منابع درآمدی کشور را قطع کند، تشکیل دوباره این کمیته میتواند گام مهمی بهمنظور مقابله با تحریمها باشد و همانگونه که شرکت ملی نفت در دور قبلی تحریمها توانست تا روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام را بیشتر از سهمیه وضعشده توسط آمریکا به فروش رساند، در این دور نیز میتواند بسیاری از موانع را از پیش رو بردارد.
منتشر شده در سایت خبری تحلیلی ساعت ۲۴ در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۷