صادرات محصولات دانش بنیان؛ چرا و چگونه؟

صادرات محصولات دانش بنیان؛ چرا و چگونه؟


آرشیو اخبار
حوزه سیاستی : سیاست‌پژوهی
سال نشر : 1401/02/25



باشگاه سیاست پژوهی باهمکاری پارک فناوری پردیس در یازدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس اقدام به برگزاری نشست هایی با عنوان فروم حکمرانی در تاریخ 20 و 21 اردیبهشت ماه کرد. در این نشست‌ها تلاش شد با همکاری سیاستگذاران بخش دولتی و فعالین بخش خصوصی، مهم‌ترین مسائل نوآوری و فناوری کشور از زاویه دید حکمرانی مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

در یکی از این نشست­ها که با عنوان  چالش‌های صادرات شرکت‌های دانش بنیان که با حضور دکتر اسدی فر مدیر مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و دکتر احمد وند رئیس کارگروه ترویج و فرهنگ سازی ستاد نانو برگزار شد به اصلی ترین چالش­های موجود برای صادرات شرکت­های دانش بنیان اشاره شد.

اسدی فر بیان کرد عمده سیاست‌های حمایتی فعلی این گونه است که شرکت‌ها را رشد دهیم تا خودشان مستقل جلو بیایند. اما باید جثه شرکت‌ها را هم در نظر بگیریم که معمولاً اینطور نیستیم و حمایت منو باز با کف شرایط داریم. اهمیت بازاریابی تخصصی در حوزه دانش‌بنیان دیگر مسئله مهم است. بسیاری از بازاریاب‌های جنرال توجهی به بازارسازی ندارند و اصول اولیه  بازاریابی محصولات High tech را نمی‌دانند.

دکتر احمدوند خاطرنشان کرد: ما معمولاً رفتار قبلی شرکت را در نظر نمی‌گیریم. البته معیارهای مختلفی را استخراج کردیم که یکی از مولفه‌هایش سابقه رفتار شرکت و نقش آن در حمایت‌های صادراتی بود.