ا اهم مطالب مطرحشده در ذیل ارائه میگردد:
آقای دکتر سرزعیم، عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی
- ۴ شاخص عمق بازار مالی، دسترسی و شمول، کارایی و ثبات شاخصهای اندازهگیری سلامت سیستمهای مالی هستند.
- اگر شاخص ثبات را در نظر نگیریم، ما در مورد سایر شاخصها تقریباً در میانهٔ کشورهای دنیا هستیم.
- مهمترین ویژگی دهه شصت در رابطه با عرصه بانکی سرکوب مالی بود. عمق کم بازار مالی پشتیبانی توسعه را با مشکل روبرو ساخت. در ادامه و تورم ۵۰ درصدی سال ۷۴ بخشی از مشکل معوقات را منتفی کرد.
- در دهه ۸۰ بر اساس رشد بانک اقتصاد نوین و پارسیان که در دهه هفتاد اتفاق افتاده بود، انگیزهٔ ایجاد بانک خیلی زیاد شد. اما بانک مرکزی ارتقا پیدا نکرد. همچنین بانک مرکزی در احراز صلاحیت اجازه ورود به عرصه بانکی سهل گیری کرد. در این زمان خصوصیسازی بانکهای صادرات و تجارت واقعی نبود. حجم دستاندازی دولت به منابع مالی زیاد شد و واگذاری صنایع ورشکسته درازای مطالبات بانکی صورت گرفت.
- در دهه نود تحریمها موجب افت اقتصادی و بهتبع آن معوق شدن مطالبات شد. افول بخش مسکن نیز بهنقد ناشنودگی منابع بانکی منجر شد و نهایتاً این بحران فعلی بانکی حاصل شد.
- بحرانهای اقتصادی معمولاً به سه دسته تقسیم میشوند بحران ارزی، بحران بانکی و بحران بدهی.
- اگر یک بانک دچار مشکل شود مشکل سیستمی نیست ولی اگر کل بانکها دچار مشکل شوند سیستمی خواهد بود. شواهدی برای بروز بحران بانکی وجود دارد مواردی ازجمله نکول زیاد وامها، خالی شدن سرمایه بانکها، کاهش شدید قیمت دارایی و هجوم به بانک برای خارج کردن سپردهها
- دو ویژگی در بحران خیلی برجسته است: زیادشدن بانکها و افزایش مداخلات دولت
- تاریخ آمریکا مشحون از بحران بانکی است. از سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۱، ۱۴۷ بحران بانکی رخداده است. نکته جالب این است که تعداد بحران در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه تقریباً مشابه بوده است.
- بحران بانکی در کشورهای دنیا رایج و محتمل است.
- یک سؤال این است که آیا یک بحران زمینهٔ بحران دیگر را ایجاد میکند. پاسخ بله است.
- برخی سیاستهای کوتاهمدت برای حل بحران بانکی وجود دارد که ما بسیاری از آنها را انجام دادهایم لذا هنوز بحران بروز جدی بین مردم نکرده است.
- تضمین سپردهها از طرف دولت و بانک مرکزی صورت میگیرد در برخی موارد تمام سپردهها را تضمین میکنند.
- سیاستهای بلندمدت در جهتدهی بحران خیلی مهم است. یکی از امور متعارف در سیاستهای بلندمدت خلاص شدن از وامهای بد و مشکلساز بزرگ است.
- مورد کشور ایسلند، خیلی جالب و آموزنده است. از کشورهای اطراف با نرخ بالا پول زیادی جذب کرد، ولی وقتی به بحران رسیدند دولت فقط پولهای داخلی را تضمین کرد لذا مشکل شکایت بینالمللی برایشان پیش آمد. آنها اعتبار جهانی خود را از دست دادند و امروز کسی حاضر نیست در ایسلند سرمایهگذاری کند.
- یکی از مهمترین پیامدهای بحران بانکی افت تولید است.
- آیا میشود بحران بانکی را پیشبینی کرد پاسخ تقریباً خیر است.
آقای دکتر زمانیان، مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری دانشگاه شریف:
- IMF گزارش محرمانهای از مشکلات ایران ارائه کرده است که اعداد و ارقام در آن جالب است.
- گزارش بانک جهانی خیلی تأکید داشت که مطالبات غیر جاری یکی از مهمترین مشکلات ایران است.
- بانکها مطالبات خودشان از دولت را با نرخ بیشتری از نرخ مدنظر دولت افزایش دادهاند.
- گزارش پیشنهاد داده که با فروش اوراق به مردم و یا برداشت از صندوق توسعه، بدهی به بانکها تسویه یا کمتر شود. ولی معلوم نیست این پیشنهاد چه قدر دقیق و متناسب با شرایط ایران باشد.
- دو سؤال اصلی وجود دارد. اول اینکه چگونه نرخ سود را پایین بیاوریم. دوم اگر هم این اتفاق افتاد و مردم پول را از بانک درآوردند تورم را چگونه کنترل میکنند.
آقای دکتر نریمان، عضو هیئتعلمی شورای عالی انقلاب فرهنگی:
- اینکه بگوییم الآن هزینهٔ بحران را بپذیریم یعنی هزینههای سیاسی را ندیدیم.
- برای هر دولتی اینکه یکجوری هزینههای بحران را بیاندازد در دولت بعدی خیلی بهتر است. چون وجههاش خراب نمیشود. طبیعتاً دولت نه زیان سهامداران و نه شورش مردم را دوست ندارد.
- سهامداران بانکها مانند ایرانخودرو هستند که میگویند ۲۰ هزار کارمند داریم و اگر بانک به مشکل بخورد، معضل اجتماعی ایجاد میشود.
خانم دکتر محمود زاده، محقق پژوهشکده مطالعات اقتصادی و صنعتی شریف:
- سیستم بانکی الآن مانند بیماری است که خیلی از ارگانهای بدنش ازکارافتاده ولی هنوز قلبش میزند. خیلی اشتباه است به این بیمار بگوییم بحران ندارد.
- در ذهن خیلیها بحران بانکی برابر با شورش اجتماعی و هجوم به بانکها تصور میشود.
- ۷۰ درصد مطالبات غیر جاری ما مشکوک الوصول است. این عدد مجزا از اعداد استمهال شده است.
- بدهیهای دولت در مطالبات غیر جاری طبقهبندی نمیشود.
- سپردهای که هم کاملاً نقد شوندگی در لحظه دارد و همسود دارد و هم قابلاستفاده از خدمات بانکی است اختراع خطرناک ما است.
- در بهترین حالت ما یک damage control داریم. ولی مردم این را متوجه نمیشوند که هزینهٔ ۱۰۰ به ۷۰ تبدیلشده است.
- اگر این باور وجود داشته باشد که شرایط امروز قابل ادامه نیست کسی حاضر نیست فرایند را ادامه دهد.
آقای دکتر حاجیزاده، مدیر پروژه دفتر تورنتو گروه مشاوره بوستون (BCG):
- نکتهٔ مثبت گزارش IMF قدمهای اجرایی خوبی داشت. برخلاف اینکه گزارشهای داخلی معمولاً این ویژگیها را ندارد.
- یک قسمت خیلی جدیاش تأکید بر روی قدرت گرفتن بانک مرکزی است.
آقای دکتر امامیان، مدیر اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری دانشگاه شریف:
- ایجاد بحران توسط بانک و انداختن حل آن به عهدهٔ دولت منجر به یک بیزینس برای بانکها شده است. بانکها سودش را میبرند.
- ورود مخدر گونه شورای امنیت در بلندمدت کار را خراب میکند.
آقای دکتر مروی، مدیر گروه اقتصاد سیاسی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری دانشگاه شریف:
- تنظیم گری سیستمی که بخشی از بانکها خصوصی هستند با سیستمی که اکثر بانکها دولتی هستند باید متفاوت باشد اما در طول تاریخ ایران این موضوع تفاوتی نداشته است.