برنامههای در حال انجام, حوزه های تخصصی, در رسانه, دیدگاه تخصصی, محصولات, مدیریت تصویر جمهوری اسلامی, مطالعات سیاسی و بینالملل
از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، تحلیل و پیشبینیهای زیادی در رابطه با اقدامات وی در مورد برجام صورت گرفته است. با نزدیک شدن به تاریخ تصمیمگیری مجدد ترامپ در این زمینه (۱۲ می) و همچنین تغییر و تحولات صورت گرفته در دولت او و روی کار آمدن افرادی که موضعی مخالف برجام دارند، گمانهزنیها در این مورد افزایشیافته و غالب تحلیل گران از خروج آمریکا از برجام سخن میگویند. درعینحال، کشورهای اروپایی همچنان بهصورت فعال به تلاشهای دیپلماتیک خود برای متقاعد کردن آمریکا به ماندن در برجام ادامه میدهند. در این نوشتار، سناریوهای مختلفی که در این رابطه احتمال وقوع دارند بررسی میشود. اگرچه بسیاری از سه یا پنج سناریو در این رابطه سخن میگویند اما در این نوشته حالتهای مختلف تحت عنوان دو سناریوی کلی ماندن یا خروج آمریکا از برجام مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین، پیامدهای هرکدام از آنها برای ایران و گزینههایی که ایران در صورت تحقق هریک از این سناریوها دارد، مورداشاره قرار میگیرد.
سناریو شماره ۱: خروج آمریکا از برجامغالب تحلیل گران و فعالان سیاسی از خروج قریبالوقوع ترامپ از برجام در ماه می سخن میگویند. مواضع پیشین وی و ترکیب جدید دولت او (بولتون و پمپئو) از یکسو و محقق نشدن شروط و خواستههای ترامپ در ماه ژانویه (اصلاح نواقص توافقنامه) در رابطه با برجام، از مهمترین دلایل و نشانههایی است که احتمال خروج او از برجام را افزایش میدهد. اگرچه خروج آمریکا از برجام محتملترین گزینه تصور میشود، اما این موضوع میتواند پیامدهای زیادی برای آمریکا در پی داشته باشد. به همین دلیل است که بسیاری در این کشور با خروج ترامپ از برجام مخالف هستند.
بهعنوانمثال، دنیس رأس (Dennis B. Ross) مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه و از چهرههای برجسته لابی اسرائیل در آمریکا، نتیجه خروج ترامپ از توافق را انزوای آمریکا و پیروزی ایران میداند. به اعتقاد او، خروج آمریکا از توافق لزوماً ایرادات آن را برطرف نکرده و بعید است که همراهی اروپا را در پی داشته باشد. همچنین، بدعهدی آمریکا در این زمینه و خروج از توافق هستهای میتواند مذاکرات احتمالی آینده بین ترامپ و رهبر کره شمالی را تحت تأثیر قرار داده و آنها را به آمریکا بدبین کند.
همچنین ماه گذشته ۴ اتاق فکر برجسته اروپایی و آمریکایی شامل موسسه روابط بینالملل فرانسه (Institut français des relations internationales)، اندیشکده چتم هاوس بریتانیا (Chatham House)، موسسه آمریکایی رند (RAND Corporation) و موسسه آلمانی امور امنیتی و بینالمللی (German Institute for International and Security Affairs) که ارتباطات نزدیکی با محافل سیاسی کشورهای فوق دارند، با توجه به تبعاتی که خروج آمریکا از برجام به دنبال دارد خواستار آن شدند که درصورتیکه آمریکا میخواهد از برجام خارج شود، این خروج بهصورت نرم باشد. ایده اساسی در قالب این گزینه، که از آن بهعنوان “خروج نرم آمریکا” از توافق یاد میشود، این است که آمریکا میتواند از توافق خارج شود و تحریمهای خود را بازگرداند اما مادامیکه ایران و سایر طرفهای توافق بخواهند در آن بمانند، میتوان و باید آن را ادامه داد. بر این اساس، اروپا باید از وضع “تحریمهای ثانویه” از سوی آمریکا جلوگیری کند. درواقع، آمریکا میتواند تحریمهای خود را برگرداند اما نباید به آنها جنبه فرا سرزمینی بدهد که برای سایر دولتها نیز الزامآور باشد. باید به شرکتها و بازیگران بخش خصوصی که با ایران تجارت میکنند تضمین داده شود که تحریمهای ثانویه علیه آنها اعمال نمیشود تا به این طریق ایران نیز به بهرهمندی از مزایای اقتصادی توافق امیدوار و همچنان به ماندن در آن متقاعد شود.
درواقع، خروج آمریکا از برجام میتواند به دو صورت انجام شود. در حالت اول، دولت آمریکا باهدف فروپاشی کامل توافق از آن خارجشده و با وضع تحریمهای ثانویه مانع از مشارکت اقتصادی سایر کشورها و شرکتها با ایران شده و با منع ایران از مزایای ماندن در برجام، عملاً امکان تداوم این توافق بدون حضور آمریکا را نیز منتفی میکند. زیرا باوجود تمایل سایر طرفهای توافق به ماندن در آن حتی بدون حضور آمریکا، ایران درصورتیکه نتواند از مزایای اقتصادی آن بهرهمند شود، ضرورتی برای ماندن در برجام نمیبیند و از آن خارج خواهد شد. هرچند همانطور که گفته شد این اقدام یکجانبه ترامپ لزوماً همراهی کامل اروپاییها را در پی نخواهد داشت و گذشته نشان داده است که آنها تحریمهای ثانویه آمریکا را بهراحتی نمیپذیرند، اما آمریکا میتواند با این اقدام ریسک سرمایهگذاری و معامله با ایران را برای شرکتها و بانکهای خارجی بیشازپیش افزایش داده و ایران را با شرایط بدتری نسبت به گذشته مواجه سازد. بهعنوانمثال، شرکت فرانسوی توتال و شرکتهای مشابه نیز که با ایران قرارداد امضاء کردهاند ممکن است در ادامه شراکت خود با ایران تجدیدنظر کنند. از سوی دیگر، در صورت اعمال تحریمهایی علیه صنعت نفت ایران، درآمدهای نفتی ایران ممکن است ظرف یک سال آینده کاهش یابد.
در حالت دوم، همانطور که در بالا به آن اشاره شد، آمریکا بهصورت هماهنگ با اروپا اقدام خواهد کرد و ضمن خروج از برجام به اروپاییها امکان میدهد که برجام را تداوم بخشیده و ایران را نیز برای ماندن در این توافق مجاب کنند. اروپاییها امیدوارند با این کار بتوانند توافق هستهای را حفظ کرده و از بروز جنگ جلوگیری کنند. ترامپ نیز با این اقدام میتواند ضمن تحقق وعدههای خود مبنی بر خروج از برجام، همزمان بدون اینکه ایران را تحریک کند که از تعهدات خود در توافق برجام خارج شود، تا حد امکان ایران را از مزایای اقتصادی برجام محروم کند.
انتخاب هرکدام از دو روش مذکور در سناریوی خروج از برجام، میتواند تا حدودی بیانگر سیاستهای آتی دولت ترامپ در رابطه با ایران باشد. با توجه به اینکه خروج یکجانبه ترامپ از توافق میتواند تبعاتی برای این کشور داشته باشد و درحالیکه خروج نرم و هماهنگ شده با اروپا میتواند تا حدود زیادی دولت وی را به اهداف خود برساند، به نظر میرسد انتخاب مسیر نخست نشانهای از عزم ترامپ برای مواجهه نظامی با ایران در ماههای آتی باشد.
خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ضمن اینکه ایران را در موضع برتری در افکار عمومی جهان و عرصه دیپلماسی قرار داده، میتواند پیامدهای اقتصادی سنگینی در پی داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران باید با تقویت روابط اقتصادی با سایر کشورها و تنوع بخشیدن به شرکای خود در این زمینه بهویژه از میان اقتصادهای کوچکتر، خود را برای مقابله با این تبعات آماده کند. همچنین، جمهوری اسلامی ایران باید ضمن مشخص کردن استراتژی خود مبنی بر ماندن یا خروج از برجام در صورت خروج آمریکا، اقداماتی که برای این شرایط میخواهد و میتواند انجام دهد مشخص نموده و آن را بهطرف مقابل گوشزد کند. به نظر میرسد حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، گزینه مناسب برای جمهوری اسلامی ایران ماندن در برجام باشد اما این اقدام باید بهصورت مشروط و در صورت امکان گزینشی صورت بگیرد. اگرچه ایران گزینههای متعددی شامل خروج از برجام، ازسرگیری غنیسازی ۲۰ درصدی و یا خروج از اِن. پی.تی و یا سایر قراردادهای بینالمللی دارد اما ضمن اجتناب از واکنش احساسی به خروج آمریکا از برجام، انتخاب هرکدام از گزینههای مذکور باید با لحاظ کردن شرایط داخلی، منطقهای و بینالمللی و همچنین ارزیابی میزان سود و زیان هر یک از گزینههای مذکور برای جمهوری اسلامی صورت بگیرد.
سناریو شماره ۲: ماندن آمریکا در برجامسناریوی دیگری که در رابطه با تصمیم ترامپ در ماه آینده درباره توافق هستهای مطرح است، ماندن آمریکا در توافق هسته است. اگرچه به دلیل تحولاتی که در بالا به آن اشاره شد غالب تحلیل گران از خروج ترامپ از توافق سخن میگویند و کمتر کسی این سناریو را جدی میداند اما با توجه به افزایش مخالفتها با خروج ترامپ از برجام و همچنین تلاشهای فزاینده اروپا برای راضی نگهداشتن او در این توافق، احتمال ماندن آمریکا در توافق بعید نیست.
۴ اتاق فکر برجسته موسوی آتلانتیک که به در بالا به آنها اشاره شد، در گزارش ماه گذشته خود دریکی از سناریوهای پیشنهادی به اروپا و آمریکا در رابطه با توافق هستهای، از دولت ترامپ خواستند که از خواستههای حداکثری خود در رابطه با برجام صرفنظر کند و با این واقعیت کنار بیاید که بدون همراهی و همکاری اروپا نمی-تواند مسائل مختلف را با ایران حل کند و این کشور را تحتفشار قرار دهد. همزمان از اروپا خواسته میشود که ضمن اینکه نگرانیهای آمریکا را بیشتر جدی بگیرد، آمریکا را متقاعد کند که خروج یکجانبه این کشور از برجام به روابط فرا آتلانتیکی آسیب میزند. در چارچوب این گزینه، توصیه میشود که برای حل مسائلی مانند “غروب برجام”، اروپا و آمریکا تلاش کنند که بحث محدودیتهای ایران و تداوم آن را در یک قالب کلیتر و کلانتر و در چارچوب معاهده منع گسترش (NPT) و اصول کلی در این زمینه پیگیری شود تا ضمن حل کردن این مشکل در رابطه با توافق هستهای، یک محدودیت کلی برای سایر دولتها و موارد مشابه در آینده نیز ایجاد شود. علاوه بر این، توصیهشده است که بهجای خروج آمریکا از توافق، با همکاری و هماهنگی دو طرف از سازوکارهای برجام یا ابهاماتی که در این توافق وجود دارد، برای طرح و پیگیری مسائل مدنظر آمریکا استفاده شود. بهطور مشخص، بند تی برجام (Section T) برای این هدف معرفی میشود. بر اساس این بند، آژانس بینالمللی انرژی اتمی باید تأیید کند ایران فعالیت مرتبط با توسعه سلاحهای هستهای انجام نمیدهد. این طرح توصیه میکند که اروپا و آمریکا برای پیگیری چنین هدفی یک گروه کاری مشترک ایجاد کنند. در همین راستا، نشریه فارن پالیسی نیز هفته گذشته در گزارشی ضمن اشاره به پیامدهای خروج آمریکا از توافق به دولت ترامپ توصیه کرد بهجای خروج از برجام، تعلیق تحریمهای ایران را به گسترش بازرسیها از مراکز و تأسیسات ایران مشروط کند.
خود دونالد ترامپ در ماه ژانویه تمدید توافق هستهای را مشروط به رفع ایرادات آن بهزعم ترامپ توسط اروپا کرد. او در هفته نخست ماه مارس در دیدار با نتانیاهو ضمن اشاره به این مسئله اعلام کرد که پیشنهادهایی که اروپاییها تا آن زمان به او درزمینهٔ اصلاح برجام دادهاند، راضیکننده نیست. این مسئله نشان میدهد که در صورت اعمال برخی تغییرات و پیشنهادها توسط اروپاییها که برای ترامپ راضیکننده باشد، او در توافق میماند.
در این سناریو، اروپاییها که خواستار حفظ توافق و نگران پیامدهای لغو آن (جنگ یا تشدید فعالیتهای هستهای ایران) هستند، بهاحتمالزیاد با ارائه طرحهایی برای رفع نگرانیهای اصلی ترامپ در رابطه با برجام یعنی وضعیت فعالیتهای ایران پس از دوره زمانی برجام (سال ۲۰۲۵) و همچنین مقابله با برنامه موشکی ایران، تلاش خواهند کرد تا ترامپ را در توافق نگهدارند. در حال حاضر، مذاکرات بین دو طرف برای تحقق این مسئله ادامه دارد و سفر امانوئل ماکرون در اواخر ماه جاری میلادی میتواند به تقویت این سناریو کمک کند.
اگرچه سه کشور اصلی اروپایی یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان و همچنین مقامات اتحادیه اروپا بر لزوم پایبندی به توافق هستهای تأکید کرده و با هرگونه تغییری در آن مخالفت کردهاند، اما برای توافقنامههای الحاقی یا تکمیلی بهویژه درزمینهٔ موشکی اعلام آمادگی کردهاند.
در حال حاضر، آقای هوک (Hook) از طرف آمریکا مسئول پیگیری مذاکرات با اروپاییها در این زمینه است تا به گفته او اگر به توافقی با اروپا در این زمینه دست یافتند آن را به دولت آقای ترامپ ارائه دهد و او تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کند. روز گذشته بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات برجسته اروپایی اعلام کرد که مذاکرات دو طرف در این زمینه پیشرفت قابلتوجهی داشته و مواضع اروپا و آمریکا به یکدیگر نزدیک شده است. باید دید که آیا دو طرف میتوانند تا ۱۲ می به توافقی در این زمینه دست یابند یا خیر.
در صورت تحقق این سناریو، باید منتظر اتخاذ مواضع تند از سوی اتحادیه اروپا نسبت به جمهوری اسلامی ایران در ماهها و سالهای آتی باشیم. برنامه موشکی و همچنین فعالیتهای منطقهای ایران از محورهای موردانتقاد کشورهای اروپایی در ماههای اخیر بوده و به نظر میرسد آنها قصد دارند با اتخاذ تصمیماتی در این زمینه دولت ترامپ را به ماندن در توافق متقاعد کنند.
دولت آقای روحانی بعد از توافق هستهای حساب ویژهای بر روی اروپاییها برای افزایش سرمایهگذاری و رونق تجارت با ایران بازکرده بود، و آمارها و روندهای سه سال گذشته نیز بیانگر بهبود و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو طرف نسبت به دوره قبل از برجام است. اما در صورت تحقق سناریوی مذکور، به نظر میرسد این روند مثبت و رو به رشد روابط متوقف شود. نکته قابلتوجه اینکه اروپا نگرانی زیادی بابت لغو برجام و پسازآن بازگشت ایران به فعالیتهای هستهای از یکسو و افزایش احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران از سوی دیگر دارد. دولت تدبیر و امید باید از این ترس و نگرانی اروپاییها استفاده کرده و ضمن مطرح کردن تهدیدات روشن و عملی که برای آنها باورپذیر باشد، مانع از نزدیکی اروپاییها به آمریکا و اعمال برخی تدابیر تنبیهی شدید توسط اروپاییها علیه ایران شود.
منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷