نویسنده: زهرا مجدی زاده
کتاب حاضر در سال ۲۰۰۲ توسط دکتر پرایس[۱] (مدیر مرکز مطالعات ارتباطات جهانی دانشگاه پنسیلوانیا لندن) به رشته نگارش درآمده است. در سراسر این کتاب، نویسنده به دنبال آن بوده است که زمینه ای برای اتخاذ یک رویکرد نظام مند به موضوع تنظیم گری رسانه ها[۲] – در دنیایی که تغییرات فناوری، تغییرات ترتیب و آرایش شرکتهای فعال در حوزه های مختلف فناورانه، و تغییرات ایدئولوژی های مربوط به آن، به سرعت و مداوم در حال رخ دادن است – فراهم کند.
محتوای این کتاب از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست با عنوان «بازنشانی فضای رسانه ای»، شامل دو فصل است که در آن، نویسنده به تغییر و تحولات رسانه ها و ارتباط آن با قدرت دولت می پردازد. تحولات فناوری های اطلاعاتی و عبور آن از مرزهای ملی، از جنبه های مثبت و منفی مورد توجه قرار میگیرد و نویسنده به قدمت تلاش حاکمیت برای تنظیمگری رسانهها، به عنوان عوامل انتقال اطلاعات، می پردازد.
در بخش دوم کتاب (شامل فصلهای ۳ تا ۶)، نویسنده به تحلیل تغییر ساختارها در چارچوب جهانی پرداخته است. در این راستا، از مدل ها و استعاره ها بهره برده و همچنین به اهمیت مضامین و مفاهیمی همچون خصوصی سازی، خود تنظیمگری، امنیت ملی و کنترل محتواهای توهین آمیز پرداخته است. علاوه بر آن؛ در این بخش، نویسنده انواع جدیدی از تفکر در مورد رابطه دولت با رسانه های دولتی – در مقایسه با حالت های قدیمی تر توصیف و تحلیل – را مورد بررسی و موشکافی قرار داده است. در سراسر این بخش از کتاب، مفهوم تغییر مورد توجه است و به فضای بیرونی توجه می شود که در آن بازیگران دولتی و غیر دولتی، دکترین را با به گونه ای بیان و اصلاح میکنند که سازگاری حداکثری را با فناوری های نوین اطلاعاتی داشته باشند.
در بخش سوم و نهایی این کتاب که از سه فصل تشکیل شده است، نویسنده به دنبال آن بوده است که ضمن توجه به الزامات جهانی سازی رسانه ها، عناصر مختلف مورد نیاز برای دستیابی به یک سیاست خارجی کم و بیش منسجم و یکپارچه (به ویژه در زمان نگرانیهای شدید امنیتی)، را فراهم کند. بنابراین، سعی شده است با بازتعریف و دسته بندی پاسخهای ملی به فناوری های جدید اطلاعاتی، تأثیرات این اقدامات مختلف، مورد توجه قرار گیرد.
[۱] Monroe E. Price
[۲] media regulation
متن کامل این گزارش از طریق لینک زیر قابلدسترسی است: