دكتر سید محمد صادق امامیان: واگذاری موضوع حجاب به 35 دستگاه فرهنگی و انتظامی یك اشتباه حكمرانی است.

دكتر سید محمد صادق امامیان: واگذاری موضوع حجاب به 35 دستگاه فرهنگی و انتظامی یك اشتباه حكمرانی است.


گزارش




متن خبر

دكتر سید محمدصادق امامیان:
واگذاری موضوع حجاب به 35 دستگاه فرهنگی و انتظامی یك اشتباه حكمرانی است.

به گزارش روابط عمومی اندیشكده حكمرانی شریف؛ شب گذشته (25/مهر) برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی «شیوه» با موضوع «سیاستگذاری فرهنگی» با حضور دكتر سید محمدصادق امامیان عضو هیئت علمی دانشگاه امیركبیر و هم‌بنیانگذار اندیشكده حكمرانی شریف؛ روی آنتن شبكه‌ی4 رفت.

دكتر سید محمدصادق امامیان در ابتدای جلسه به موضوع درست یا غلط بودن نحوه‌ی مداخله‌ی حكمرانان در حوزه‌ی فرهنگ اشاره کرد و گفت: فارغ از اینكه سیاست‌گذاری را به نحوی مداخله‌ی حكومت در اداره‌ی امور جامعه فرض كنیم یا نه؛ ما در سال گذشته شاهد یك تغییر گفتمانی، ریشه‌ای و بنیادی در نگاه سیاست‌گذاری حوزه فرهنگ در كل دنیا بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: ما فرهنگ را بیش از آنچه كه باید سیاست‌زده و امنیت‌زده كردیم. نگاه امنیتی و نگاه‌های سیاست‌زده به فرهنگ اصلا قابل دفاع نیست و این مسئله مربوط به دولتی خاص در كشور نیست. عدم وفاق حاكمیت در جهت‌گیری فرهنگی كاملا مشهود و قابل لمس است و می‌توان گفت به نوعی فرهنگ را بازیچه‌ی بازی‌های سیاسی كرده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر بروكراسی ناکارآمد را مسبب مرگ ایده و نوآوری در هر موضوعی دانست و گفت: وقتی اجازه‌ی ظهور و بروز جریانات حرفه‌ای مردمی در حوزه‌ی فرهنگ داده نشود، شاهد شكل‌گیری ساختار فرهنگ توده‌ای در جامعه خواهیم بود که ما را از اهداف فرهنگی انقلاب دور می کند.

وی ادامه داد: برای حل مشکل بروکراسی ناکارآمد و مشکلات ساختاری در فرهنگ باید اجرای آن را از دولت جدا کرد و بخش مردمی حرفه‌ای عنان کار را در دست گیرد و دولت نقش تنظیم‌گرانه داشته باشد.

سید محمدصادق امامیان؛ در ادامه به آسیب شناسی ساختارهای فرهنگی کشور پرداخت و گفت: رمز ناگفته‌ی انجام نشدن كار در کشور ما، تشکیل شوراهای متعدد است. تجربه نشان داده که سپردن كار به این شوراها منجر به نتیجه نرسیدن سیاست ها و همچنین عدم پاسخگویی مسئولان ذی ربط در خصوص وضعیت فرهنگی کشور است.

رئیس هیأت مدیره اندیشکده حکمرانی شریف با اشاره به مسئله‌ی حجاب كه یک موضوع مهم فرهنگی در کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر 35 سازمان بروكراتیك در این موضوع مسئولیت دارند که هیچ یک از آنها مسئولیت وضعیت حجاب را نمی پذیرند و در نهایت هم نوك پیكان به سمت نیروی انتظامی گرفته می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیركبیر گفت: حكمرانی توزیع قدرت متمركز به سایر ساختارهای اجتماعی است. امروز از لحاظ علمی و تئوری نیز مسئله‌ی بی‌طرف بودن حكمرانی رد شده است و دولت‌ها وظیفه دارند مداخله جهت دار به نفع منافع عمومی کشور داشته باشند.

وی افزود: دولت ها در دنیای امروز جهت دارند و جهت می‌دهد؛ منتهی هوشمندانه از همه ابزارهای اجتماعی استفاده می‌كند و سیاست های خود را در بستر همراهی اجتماعی به ثمر می رسانند.

امامیان با انتقاد از عملکرد متداخل و گاه متعارض دستگاه های فرهنگی کشور گفت: در یک فرض ذهنی اگر در همین مسأله حجاب 35 سازمان به یك سازمان تبدیل شوند و آن سازمان هم به جای آن‌كه خود متصدی همه امور باشد، در جایگاه حاكمیتی قرار گرفته و فضا را برای بخش های مردمی مهیا کند، وضعیت خیلی بهتری خواهیم داشت. به علاوه مسئول و پاسخگوی وضعیت بوجود آمده هم مشخص خواهد شد و امکان اصلاح و بهبود سیاست ها فراهم می شود.

وی ادامه داد: در مقابل تعداد زیادی اندیشكده خارجی، نهاد پژوهشی و افراد حرفه‌ای رسانه ای‌ با ایده و نوآوری که هر روز تلاش می‌کنند حجاب را در کشور به یک بحران اجتماعی تبدیل کنند، 35 سازمان بروكراتیك داریم كه هیچ‌كدام ایده و خلاقیتی نداشته و اقدام موثری برای پیشبرد سیاست های کشور ندارند.

امامیان با اشاره به عملکرد مردمی هیأت های مذهبی به عنوان یک موضوع فرهنگی کشور افزود: هیئت‌های مذهبی چون مردمی و جوان گرا هستند همواره برای برنامه هایشان، ایده جدید و نوآورانه دارند و با وجود هجمه های رسانه ای سنگینی که بر علیه هیئت ها می شوند؛ هر سال شاهد پررونق تر شدن هیئت‌ها هستیم.

وی شكاف‌های اجتماعی داخلی را باعث قدرت گرفتن مداخله‌ی خارجی در این اتفاقات دانست و ادامه داد: بحران‌ها فرصتی برای ایجاد تحولات است و مسئولین ما معمولاً به موضوعاتی كه ارائه می‌شود تا زمانی كه به یك بحران تبدیل نشود،‌ حساس نمی‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیركبیر در پایان فهم دقیق از موضوعات، درك وجود مشكل و تمایل سیاسی نسبت به حل موضوع و داشتن ایده را پنجره‌ی فرصتی برای تغییر سیاستی دانست و تاكید كرد: اگر ضعف داخلی وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری دشمنان به نتیجه نخواهد رسید‌.