حق حاکمیت دیجیتال، چیستی و چرایی؟

حق حاکمیت دیجیتال، چیستی و چرایی؟


یادداشت
سال نشر : فروردین 1403



خلاصه یادداشت


 حق حاکمیت دیجیتال (Digital Sovereignty) از مفاهیمی است که در چند سال اخیر مورد توجه سیاستگذاران حوزه دیجیتال در جهان قرار گرفته است. مرور ادبیات این حوزه نشان از عدم وجود برداشت واحد از این مفهوم در ذهن سیاستگذاران کشورهای مختلف است.

رویه پلتفرم‌های خیلی بزرگ آنلاین (VLOPs) در سال‌های اخیر به این صورت بوده که در ازای دریافت اطلاعات شخصی کاربران به آنها خدمات با کیفیت ارائه می‌دادند؛ اما هیچ یک از کاربران و دولت‌ها از اینکه این اطلاعات چگونه و با چه قیمتی به فروش می‌رفته یا با چه هدفی استفاده می‌شده، اطلاعی نداشتند.

 افشای اسناد طبقه بندی شده آمریکا توسط ادوارد اسنودن، یک نقطه عطف در پیگیری حق حاکمیت دیجیتال برای کشورها ایجاد کرد. بیشتر از همه، اروپایی‌ها به دلیل همراهی کم سابقه با شرکت‌های آمریکایی از این منظر دچار نگرانی شدند و تلاش کردند رویکرد خود را در قبال حق حاکمیت دیجیتال به روزرسانی کنند.

آنچه که از حق حاکمیت دیجیتال امروز در فضای عمومی تعبیر می‌شود به طور کلی در سه سطح دولتی، بازیگران اقتصادی و حقوق فردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارجاع به قدرت تصمیم گیری و اجرا در مورد داده‌های فضای دیجیتال، دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای مرتبط با این فضا و قوانین این حوزه است.

باید دقت داشت حق حاکمیت دیجیتال بر اساس زاویه نگاهی که به آن انداخته شود و تفسیری که مطرح می‌شود، تغییر می‌کند.

حدود 80 درصد از داده تولید شده در صنعت، قابل استفاده نیست. شاید این عدد عجیب به نظر برسد ولی یکی از دلایل آن توسعه امنیت دیجیتال در 10 سال اخیر است که جلوی استفاده بی ضابطه از داده را گرفته است.

لینک دریافت یادداشت

برای دریافت متن کامل یادداشت بر روی لینک خبرگزاری ایسنا کلیک کنید:

خبرگزاری ایسنا