توضیحات اندیشکده درباره نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد»

توضیحات اندیشکده درباره نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد»


حکمرانی عصر دیجیتال



 

روز دوشنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸، شصت و هفتمین نشست حکمرانی در عمل اندیشکده حکمرانی شریف با عنوان «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد» و با موضوع تنظیم‌گری قوانین کسب و کارهای آنلاین (با تمرکز بر تاکسی های اینترنتی) برگزار شد. با توجه به انعکاس این نشست در مطبوعات و سایتهای خبری، اندیشکده لازم می داند نکاتی را درباره زمینه و چگونگی برگزاری این نشست اعلام نماید.
۱) مبنای ورود اندیشکده به این حوزه این نکته بوده است که اگر مدلهای کسب و کاری که بر اساس فناوریهای نوین شکل می گیرند به درستی درک نشوند، ممکن است ساز و کارهاای تنظیم‌گری سنتی که متناسب با این کسب و کارها نیستند بر فعالیت آنها تحمیل شود و به آنها صدمه زند. بر همین اساس و با توجه به اینکه تداوم فعالیت این کسب و کارها در یک فضای نظارتی مناسب به نفع همه ذی نفعان و کل جامعه است، اندیشکده تصمیم گرفت یک نشست حکمرانی در عمل با حضور معاونت محترم شهرداری تهران برگزار نماید.
٢) روال نشستهای «حکمرانی در عمل» دعوت از یک سیاستگذار برای گفتگو درباره مسایل سیاستگذاری در یک حوزه بوده است. بر این اساس، عدم دعوت از فعالان این حوزه برای شرکت در این نشست به معنای نادیده گرفتن دیدگاههای آنها نبوده و نیست.
٣) با توجه به اینکه اولویت اندیشکده تنوع آرا و نظرات اعضای پنل بود، با افراد مختلفی برای شرکت در این جلسه تماس گرفته شد که برخی امکان حضور در زمان جلسه را نداشتند و برخی هم دعوت ما را رد کردند. به عنوان مثال از معاونت حقوقی یکی از سازمانهای حوزه ICT که در این مساله دیدگاه متفاوتی نسبت به آقای پورسیدآقایی دارند دعوت شد ولی به ما گفتند تمایلی به حضور در این جلسه ندارند.
۴) همانطور که در ابتدا و انتهای جلسه اعلام شد، این جلسه اولین نشست از یک سلسله نشست درباره تنظیم‌گری پلتفرمها (از جمله تاکسیهای اینترنتی) بود و اندیشکده در نظر دارد با مشارکت سایر ذی‌نفعان و صاحبنظران این حوزه مسایل را در یک محیط کارشناسی و در عین حال عملگرا به بحث و بررسی بگذارد. بدیهی است در صورت تمایل کسب و کارهای اینترنتی حوزه حمل و نقل شهری، از آنها برای شرکت در پنل نشستهای بعدی دعوت به عمل خواهد آمد.
۵) از منظر اندیشکده، مساله اصلی، تنظیم‌گری پدیده نوظهور پلتفرمهای دیجیتال است. این مساله مانند سایر مسائل سیاستگذاری، یک مساله پیچیده و دارای ابعاد فنی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی است که اگرچه منافع ذی‌نفعان متعددی در آن درگیر است، با بهره‌گیری از ادبیات علمی و بکارگیری راه‌حلهای سیاستی نوآورانه می‌توان آن را برطرف نمود. اتکا به این شیوه نیازمند تعهد طرفهای مختلف به گفتگو و بیان شفاف خواسته ها و انتظارات در یک فضای مصالحه جویانه است. اندیشکده مطابق ماموریت خود می‌کوشد با بوجود آوردن این فضا و ارائه نظرات کارشناسانه، زمینه را برای سیاستگذاری مشارکتی و اثربخش فراهم آورد. بنابراین، اندیشکده مصمم به تداوم این نشستها با حضور سایر سیاستگذاران (از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی ریاست جمهوری) و فعالان این حوزه است و برنامه نشستهای آتی متعاقبا اعلام خواهد شد.

در پایان، لازم به ذکر است این اندیشکده‌ در سال۱۳۹۴ تاسیس شد و در چهار سال گذشته تلاش کرده با ایفای نقش واسط میان نخبگان جامعه و نهادهای حکمرانی، «ظرفیت حکمرانی» را ارتقا دهد. این اندیشکده، تاکنون در طرحهای مطالعاتی و نشستهای متعددی در حوزه سهمیه‌بندی بنزین، نظام بازنشستگی، سیاستهای پولی و مالی و فناوریهای نوین و … حضور داشته است و تلاش کرده در همه این نشستها و طرحهای مطالعاتی، فضایی برای بحث و گفتوگوی کارشناسی ایجاد کند و مهمترین تلاشش بر این بوده که در این نشستها، بیطرفی را حفظ کرده و از جایگاه عملی و مشورتی خود خارج نشود.