برنامههای انجام شده, حوزه های تخصصی, حکمرانی رسانه, محصولات, نظامهای رسانهای, گزارش
مدیریت رسانه به مقوله مدیریت در رسانهها و مدیریت بر رسانهها میپردازد. این رشته با رشد رسانه و تخصصیشدن علم مدیریت از اوایل دههٔ نود میلادی به دانشگاههای آمریکا راه پیدا کرد. کنکاش در پیشینهٔ این علم خبر از ادبیاتی نهچندان غنی و اختصاصی این علم میدهد. این ادبیات وابسته و برگرفته از سایر رشتههاست و نشانگر آن است که این علم نوپا بیش از هر چیز بر مباحث تئوریک کاربردی رشتههایی مانند علوم ارتباطات و مدیریت استوار است.
به دلیل رویکردهای متنوع به مدیریت رسانه، وقتی سخن از مدیریت رسانه به میان میآید، معانی مختلفی ممکن است از آن برداشت شود. مدیریت رسانه هم میتواند مدیریت یک سازمان عمومی رسانهای را شامل شود و هم میتواند مدیریت نظام رسانهای در سطح کلان را مدنظر آورد. برخی رسانه را یک سازمان مانند سازمانهای دیگر میانگارند که مدیر آن وظیفه دارد برنامهریزی، هدایت و کنترل و کارهایی مانند گزارشگیری را انجام دهد. مدیریت رسانه یعنی بهکارگیری بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل بهمنظور تحقق اهداف سازمان رسانهای. همچنین پرینگلو استار نیز مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانستهاند و مهارتهای مدیر رسانهای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه میکنند.
مدیریت رسانه را به هر معنایی که مدنظر آوریم، مستلزم وضع مجموعهای از سیاستها و اصول قانونی مدون است که تا بر اداره و کنترل فضای رسانهای سایه بی افکند. از این منظر، کشورهای جهان با وضع قوانین، به اداره سازمان رسانهای کشورهای خود میپردازند. مأموریتهای کلان، مأموریتهای سازمانی و اداری، اصول محتوایی و کیفری، تنظیم بازار رسانهای و تعیین نقش ذینفعان و مسائلی ازایندست، مسائلی محسوب میشوند که تکلیف آنها باید در قانون برودکست مشخص شود.
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان تنها سازمان رسمی پخش عمومی در ایران، از سال ۱۳۶۸ تاکنون فاقد قانونی مشخص و مصوب برای اداره است. بدین جهت تدوین قانون برودکست و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در شرایط کنونی نظام رسانه، امری ضروری محسوب میشود. بهمنظور تدوین قانون برای اداره این سازمان، یکی از راهکارهای پیش رو، بررسی قوانین برودکست کشورهای دیگر است. سؤال اساسی اینجاست که در کشورهای مطرح جهان، چه اصولی در قانون رسانهای موردتوجه قرارگرفته است؟ اصول، مقولات و محورهای اصلی قانونگذاری در این کشورها کدام است؟ در این گزارش بنا داریم به شناسایی مقولههای اصلی و محورهای موجود در قوانین رسانهای ۵ کشور کره جنوبی، ترکیه، چین، بریتانیا و کانادا بپردازیم.
با توجه به ملاحظات و تعهدات حرفهای اندیشکده در انتشار محصولات، در صورت تمایل جهت حضور در اندیشکده و مطالعه نسخه چاپشده گزارش با دفتر اندیشکده تماس حاصل فرمایید.