روزنوشت اقتصاد
ثانیاً: در ماده ۲ به مقوله مدیریت منابع صندوقهای بازنشستگی پرداختهشده است. این ماده به این نکته توجه نکرده است، وضعیت مالکیت و ماهیت این صندوقها متفاوت بوده و نمیتوان احکام ناظر به اصل ۴۴ قانون اساسی را به آنها تعمیم داد. علاوه بر این، وضعیت مالی صندوقها نیز یکسان نبوده و درحالیکه برخی از آنها ورشکسته هستند و دولت ماهانه و سالانه به آنها کمک میکند، برخی دیگر از این صندوقها نسبتاً جوان بوده و باید نوعی از سرمایهگذاری را انتخاب نمایند که به حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر آنها جهت پوشش تعهدات آتی منجر گردد. ضمن اینکه برخی دیگر از صندوقها گر چه ممکن است ورشکسته نباشند اما به این دلیل که به سن بلوغ رسیدهاند در حال حاضر نیاز به نقدینگی دارند. علاوه بر این، در این ماده به ماهیت بدهیهای عمده صندوقهای بزرگ کشور (تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری) توجه نشده است چراکه بیش از ۷۰ درصد داراییهای آنها عملاً طلب آنها از دولت است که بر روی رقم آن اختلاف وجود دارد. نهایتاً، به این نکته نیز توجه نشده است که عمق مالی بازار بورس به حدی نیست که بتواند داراییهای صندوقها را جذب نماید.
ثالثاً: در ماده ۳ طرح به تعیین تکلیف و پرداخت بدهیهای دولت به صندوقها با استفاده از محاسبات بیمهای پرداخته است. بهعبارتدیگر، طبق برداشت طراحان طرح، اختلاف دولت و صندوقها در رقم بدهیها بحثی فنی است که با محاسبات بیمهای قابلرفع است، درصورتیکه که ماهیت اصلی این اختلاف ریشه حقوقی دارد و ارتباط چندانی با محاسبات بیمهای ندارد. ضمن اینکه، عدم پرداخت مطالبات بیمهها توسط دولت یا تهاتر بدهیها با شرکتهای نامرغوب دولتی، ریشه در مناسبات سیاسی و مباحث اقتصاد سیاسی دارد. در این ماده همچنین اشارهشده است که دولت با تهاتر چندجانبه به پرداخت بدهیهای خود به صندوقها مبادرت ورزد. این در حالی است که یکی از علل مهم وضعیت نامناسب منابع صندوقها و عملکرد سرمایهگذاری آنها را به تهاتر بدهیهای دولت با واگذاری شرکتهای نامرغوب دولتی در سالهای گذشته نسبت میدهند. بر این اساس، لازم است که ملزومات و قواعد حاکم بر تهاتر چندجانبه پیشنهادی در طرح را بهوضوح تبیین نمود تا از وقوع مجدد چنین رخدادی جلوگیری گردد.
رابعاً: در ماده ۴ طرح تجدید ساختار، امکان ادغام و اداره متحدالشکل صندوقهای بازنشستگی مطرحشده است. در این ماده نیز از این نکته غفلت شده است که اساساً نوع مالکیت (دولتی و غیردولتی)، نوع شرکا (دوجانبه و یا سهجانبه)، بسته خدمات و مزایای بیمهای و … این صندوقها با یکدیگر متفاوت است و حقوق مکتسبه مشاع و بینالنسلی شرکای قبلی و فعلی این صندوقها را نمیتوان نادیده گرفت.
در بخش بعدی به ادامه این نقد و بررسی پرداخته خواهد شد…